Luni, 24 Februarie 2025
RO EN

FILIP: Noi reglementari in vigoare pentru derulare activitate in regim de telemunca

Incepand de ieri, 9 noiembrie 2020, au intrat in vigoare noi masuri privind telemunca, instituite prin Hotararea Guvernului nr. 935 din 5 noiembrie 2020 pentru modificarea si completarea anexelor nr. 2 si 3 la Hotararea Guvernului nr. 856/2020 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 15 octombrie 2020, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
De asemenea, masuri similare sunt prevazute si de ultimele modificari ale Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 (introduse prin Ordonanta de Urgenta nr. 192 din 5 noiembrie 2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum si pentru modificarea lit. a) a art. 7 din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca), in vigoare din data de 6 noiembrie 2020.
Pe langa celelalte masuri privind restrictionarea circulatiei persoanelor si activitatii operatorilor economici in anumite intevale orare, noile acte normative modifica din nou abordarea in ceea ce priveste organizarea activitatii in regim de telemunca.
1. Cui i se aplica obligatia
Daca pana acum legislatia prevedea obligatia tuturor institutiilor si operatorilor economici publici sau privati de a analiza modul de desfasurare a activitatii si posibilitatea organizarii acesteia in regim de telemunca sau munca de la domiciliu, noile modificari prevad ca organizarea activitatii in regim de telemunca nu mai este doar o recomandare, ci o obligatie.
Pe de o parte, noile dispozitii legale prevad ca, de astazi, angajatorii din sectorul privat cu un numar mai mare de 50 de salariati au obligatia organizarii programului de lucru in regim de telemunca sau munca la domiciliu. Obligatia se aplica in egala masura si pentru (i) autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare si (ii) regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, cu conditia ca oricare dintre acestea sa treaga de pragul de 50 de salariati.
Pe de alta parte, ultimele modificari aduse Legii nr. 55 din 15 mai 2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 impun aceeasi obligatie pentru toti operatorii economici, in mod nediferentiat.
Consideram asadar ca obligatia de a organiza activitatea in regim de telemunca sau munca la domiciliu se aplica tuturor operatorilor economici, publici sau privati, indiferent de numarul de salariati.
Pe cale de exceptie, acolo unde specificul activitatii face imposibila o astfel de organizare, angajatorul trebuie sa gestioneze programele de lucru astfel incat sa imparta personalul in grupe care sa inceapa si, respectiv, sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora.
2. Implementare si sanctiuni
Obligatiile in forma actuala sunt valabile pana la expirarea starii de alerta, iar sanctiunea prevazuta de actele normative pentru incalcarea acestor obligatii este amenda contraventionala cuprinsa intre 1.000 si 5.000 RON.
In ceea ce priveste modalitatea concreta de implementare, legiuitorul pare sa se orienteze din nou in directia organizarii activitatii in regim de telemunca/ munca la domiciliu in mod unilateral, prin decizie. In acest sens se pozitioneaza si Ghidul privind desfasurarea activitatii in regim de munca la domiciliu/ telemunca/ program individualizat de munca, publicat recent de Inspectia Muncii, care poate fi consultat aici. Cu toate acestea, recomandam incheierea de acte aditionale la contractul individual de munca, pentru a evita provocarile precum cele aparute in procedura de acordare a ajutorului pentru telemunca (unde se solicita sa se fi incheiat acte aditionale chiar si in perioada starii de urgenta, cand decizia unilaterala a angajatorului era suficienta pentru implementarea telemuncii).
Suplimentar, oricare ar fi masura adoptata ca urmare a acestor obligatii, recomandam ca posibilitatea si oportunitatea respectivei masuri sa fie analizate si detaliate in cadrul unei note de fundamentare documentate de angajator, dupa consultarea comitetului SSM, care sa dovedeasca parcurgerea acestei analize si, daca este cazul, motivele obiective care fac imposibila organizarea muncii la domiciliu sau in regim de telemunca.
 
Un material de Ioan Dumitrascu (partner) si Cristina Tudoran (senior associate)

Din aceeasi categorie

19 Feb 06:00 | MANPOWER: Cifra de afaceri de 4,4 miliarde USD, intr-un context provocator
17 Feb 11:21 | Piata muncii: Generatia Z, impactul AI si schimbari majore pentru angajatori in 2025
07 Feb 09:41 | PWC: Ponderea firmelor care anticipeaza reduceri de personal in 2025, in crestere
30 Ian 12:29 | MMSS: 191 accidente pe santierele de cladiri consemnate in primele 9 luni din 2024
23 Ian 17:31 | PWC: Doar 10% din angajatori vor ajusta salariul brut dupa eliminarea facilitatilor
22 Ian 12:39 | SONDAJ: Patru din 10 angajati din Romania cheltuiesc 90% din veniturile lunare
16 Ian 13:04 | PWC: Majorarea salariului minim duce la cresteri ale altor metode de remunerare
16 Ian 12:01 | SAINT-GOBAIN: Certificare "Angajator de Top" pentru al 9-lea an consecutiv
09 Ian 12:41 | Piata muncii in 2024: Aproape 300.000 de locuri de munca noi si 11 milioane aplicari
20 Dec 11:27 | Beneficii salariale: un instrument strategic pentru optimizarea resurselor umane
Image
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA