Marți, 17 Iunie 2025
RO EN

GUVERNUL vrea cresterea cotei de flexibilitate a fondurilor europene intre programe

In contextul in care fondurile europene disponibile pentru investitii in infrastructura locala de transport se vor reduce, potrivit Guvernului, la circa 4,6 miliarde euro, Executivul intentioneaza sa majoreze procentul de flexibilitate intre fondurile alocate pe diverse programe de la 5% din valoarea totala a alocarilor disponibile, cat este in prezent, la 15%.
"La ora actuala, flexibilitatea este limitata la 5% din valoarea fondurilor, si solicitarea noastra este de a creste procentul de flexibilitate de la 5% la 15%, astfel incat sa putem sa alocam catre prioritatile noastre fonduri de la alte programe. Acesta este, practic, unul dintre punctele pe care ne concentram pentru a putea sa asiguram resurse suplimentare", a declarat premierul Ludovic Orban dupa o intalnire recenta cu reprezentantii mediului de afaceri si ai structurilor asociative, pe tema viitoarei perioade de programare a fondurilor europene (2021-2027).
Premierul considera insuficienta alocarea estimata in urmatoarea perioada de programare a UE, in contextul nevoilor urgente pe care le are Romania la capitolul infrastructura de transport.
"Avem nevoie de investitii extrem de mari si, pentru noi, infrastructura de transport reprezinta o prioritate. Or, in acest sens, noi vom cauta sa obtinem cat mai multe resurse, pentru ca o parte din resurse vor trebui folosite. Din cauza prostului management al marilor proiecte de infrastructura in exercitiul 2014-2020, o mare parte din aceste proiecte de infrastructura vor necesita finantare in exercitiul financiar urmator - adica fazarea - si, ca atare, o suma de bani din acesti estimati 4,6 miliarde de euro se vor duce pentru finantarea proiectelor care incep in acest exercitiu financiar, ceea ce va reduce suma pentru proiecte noi care va fi alocata. Vom incerca sa crestem aceasta suma", a precizat Ludovic Orban.
 
Prioritatile Guvernului privind infrastructura de transport urmeaza Master Planul avizat in 2016
Primul ministru a mai amintit ca Comisia Europeana conditioneaza alocarea de fonduri europene pentru infrastructura de transport de adoptarea Master Planului General de Transport (MPGT), documentul fiind adoptat in ultima parte a anului 2016.
"La ora actuala exista un Master Plan care este agreat la nivelul Comisiei Europene si, practic, noi trebuie sa focusam resursele financiare pentru prioritatile care sunt stabilite in acest document. Aici este clar: inchiderea Coridorului 4 paneuropean este prioritara, prin autostrada de centura a Bucurestiului, prin realizarea lucrarilor la sectorul Sibiu - Pitesti, cu cele cinci tronsoane pe care se face licitatia. De asemenea, mai avem tronsonul de pe Lugoj - Deva, care trebuie finalizat. Lucrarile acestea sunt prioritare pentru a inchide Coridorul 4 paneuropean si pentru a asigura accesul Portului Constanta la infrastructura europeana care intra la granita de vest. Sigur ca avem tot ca prioritate - si este inclus in Master Plan - realizarea Autostrazii Unirii, pentru care exista si o lege adoptata, respectiv autostrada Targu Mures - Iasi - Ungheni. De asemenea, trebuie finalizata legatura intre Targu Mures si Bors, pe tronsonul din Autostrada Transilvania care este prevazut sa asigure conectarea. Pentru ca altfel degeaba faci conectarea Moldovei pana la Targu Mures daca nu finalizezi legatura pe autostrada de la Targu Mures pana la Bors. Si aici avem tronsoane in lucru. De asemenea, tot ca prioritate avem finalizarea lucrarilor pe tronsoanele 1 si 2 de pe autostrada Sebes - Turda, care face legatura practic intre cele doua axe Est-Vest - cea de pe Coridorul 4 si cea care face legatura intre Iasi, Ungheni si Bors. Sigur ca mai avem si alte obiective care sunt incluse in Master Plan si care urmeaza a fi finantate. De asemenea, pentru noi este foarte importanta - aici trebuie sa vedem daca avem posibilitatea sa finantam cu fonduri europene - realizarea tronsonului de autostrada Comarnic - Brasov si ulterior legarea Brasovului de Coridorul 4 printr-un drum expres Brasov - Sibiu", indica premierul referitor la prioritatile Guvernului privind proiectele de infrastructura.
***
Prim-ministrul Ludovic Orban a participat ieri la o intalnire de lucru cu reprezentantii mediului de afaceri si ai structurilor asociative, pe tema viitoarei perioade de programare a fondurilor europene (2021-2027). Potrivit declaratiei ce a urmat inalnirii, Guvernul a pregatit un proiect de absorbtie a fondurilor europene care vor fi alocate Romaniei in viitoarea perioada de programare a bugetului Uniunii Europene si a demarat un proces de consultare publica privind arhitectura institutionala si structura programelor si masurilor din cadrul exercitiului financiar multianual 2021-2027. In prezent, bugetul aferent este in curs de negociere si se poarta discutii cu reprezentantii fiecarei tari in parte, pentru a defini punctul de intalnire privitor la bugetul UE pe 2021-2027.
Consultarile vor continua cu reprezentanti ai asociatiilor profesionale, ai sindicatelor si altor actori sociali relevanti, astfel incat propunerea Romaniei pentru viitoarea alocare finaiara sa includa toate observatiile partenerilor sociali, cu obiectivul declarat de a utiliza cat mai eficient resursele financiare pe care le va avea la dispozitie Romania in perioada 2021-2027.

Din aceeasi categorie

10 Iun 18:01 | Autoritatile publice au derulat activitati de informare la santierul Tigveni 120
10 Iun 12:05 | LICITATIE realizare SF pentru retea de tren metropolitan de 230 mil. euro in Brasov
03 Iun 12:18 | OFERTARE numeroasa pentru constructia lotului 2 al Autostrazii Tg. Neamt-Ungheni
03 Iun 09:55 | BIHOR: Investitia de 271 milioane euro in reteaua de trenuri metropolitane, aprobata
02 Iun 14:11 | CNIR: Finantare de 6,75 mld. lei pentru constructia drumului expres Focsani-Braila
02 Iun 13:14 | FAR Foundation si Concelex vizeaza constructia Autostrazii Craiova-Filiasi, Lot 6
30 Mai 15:55 | OZALTIN & INFRAVIS semneaza contract de executie lot Miercurea Nirajului-Sarateni
30 Mai 11:38 | STRABAG a inaugurat noul pod hobanat din Satu Mare, proiect de 40 milioane euro
29 Mai 17:46 | PORR: 500 de muncitori si 194 utilaje la santierul dintre Tigveni si Curtea de Arges
29 Mai 15:50 | CNIR lanseaza licitatii de 2 miliarde euro pentru construirea a trei tronsoane din A8
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA