Vineri, 07 Noiembrie 2025
RO EN

CC recomanda impartirea pe loturi a lucrarilor de modernizare a drumurilor

Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor publice locale sa imparta pe loturi contractele de achizitie publica/acordurile–cadru pentru lucrari de modernizare si reparatii drumuri, in functie de necesitati obiective, astfel incat sa permita participarea la procedura a unui numar cat mai mare de operatori economici. De asemenea, prin documentatia de atribuire trebuie stabilit un numar maxim de loturi ce poate fi atribuit unui singur ofertant, pentru a impiedica atribuirea tuturor loturilor catre un singur operator economic.
Aceste noi recomandari ale autoritatii de concurenta au rezultat in urma dezbaterii publice a Raportului privind piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii de drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania.
Procedurile de achizitie publica avand ca obiect atribuirea unor contracte complexe, atat din punct de vedere al valorii, cat si al executarii, sunt susceptibile a reduce concurenta, fie prin imposibilitatea unor operatori mici de a participa, fie prin crearea unui avantaj castigatorului la procedurile viitoare.
Astfel, Consiliul Concurentei considera ca, prin impartirea pe loturi a contractelor, IMM-urile ar fi incurajate sa se implice in contracte de achizitie publica, in mod normal, acestea depasindu-le capacitatile tehnice la . In acest fel, se va stimula concurenta, lotizarea ducand la potentiale imbunatatiri ale ofertelor si la o plaja de ofertanti mai diversificata pentru autoritatea contractanta.
Ca urmare, pentru a promova concurenta intre operatorii economici si a asigura respectarea principiilor nediscriminarii, tratamentului egal, proportionalitatii si eficientei utilizarii fondurilor publice, autoritatile contractante pot decide sa atribuie un contract sub forma de loturi separate si pot stabili dimensiunea si obiectul unor astfel de loturi.
Anterior, Consiliul Concurentei a mai recomandat autoritatilor publice locale ca durata contractelor pentru executarea lucrarilor de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi sa fie limitata la maxim cinci ani si doar in cazuri exceptionale sa poata fi prelungita, ceea ce ar permite si altor jucatori sa intre pe aceasta piata.
In cadrul analizei, Consiliul Concurentei a identificat contracte a caror durata este foarte mare: 10 ani (municipiul Targu Jiu), 12 ani (municipiul Zalau), 20 ani (municipiul PiatraNeamt), 30 ani (municipiul Constanta) sau chiar cu perioada nespecificata (municipiul Iasi).
Totodata, autoritatea de concurenta a constatat ca, la nivelul unitatilor administrativ teritoriale (UAT-uri), nu exista o uniformitate in aplicarea cadrului legal in privinta modalitatii de atribuire a lucrarilor de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi.
In ceea ce priveste lucrarile de reparatii si intretinere a drumurilor si strazilor de pe raza municipiilor resedinta de judet, se observa faptul ca o mare parte dintre acestea sunt executate de operatori interni, respectiv 14 (cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale) sau de UAT-uri prin servicii publice specializate organizate in subordinea consiliilor locale, respectiv 8.
Comparativ, pentru lucrarile de modernizare/reabilitare a drumurilor si strazilor, care sunt executate in cea mai mare parte de catre operatori cu capital privat/mixt, atribuirea contractelor se realizeaza de cele mai multe ori prin proceduri de achizitie publica.
In acelasi timp, analiza a mai relevat faptul ca o mare parte a operatorilor care executa lucrari de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi detin capacitati proprii de productie a materialelor necesare realizarii lucrarilor (ex.: agregate minerale, mixturi asfaltice, betoane de ciment).
Desi operatorii specializati se pot deplasa oriunde in tara pentru a executa lucrari de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi, analiza a aratat ca acestia prefera contracte in localitatile - regiunile de resedinta unde au, de cele mai multe ori, surse proprii de materii prime, utilaje si unde cunosc particularitatile legate de forta de munca.
Din analiza datelor rezulta faptul ca valoarea totala a contractelor adjudecate pe piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania, din 2016 si pana in prima parte a anului 2019, a fost de 2,27 miliarde lei, remarcandu-se Regiunea Nord-Vest cu o valoarea totala a contractelor de 549,18 milioane lei, reprezentand 24,18% din valoarea totala a contractelor adjudecate la nivel national. La polul opus se afla Regiunea Sud, cu o valoare totala a contractelor adjudecate de 116,3 milioane lei (5,12%). Pentru a accesa raportul final, click aici!

Din aceeasi categorie

30 Oct 14:28 | DEPUNERE documentatie de emitere Certificat de Urbanism pentru A13 Brasov-Bacau
30 Oct 14:33 | UMB semneaza contracte de executie pentru A8 Grinties-Pipirig si DEx Focsani-Braila
30 Oct 11:52 | Planseul Unirii: Betonare planseu peste Dambovita si extindere organizare de santier
30 Oct 08:07 | A13 Brasov-Bacau: Traseu optimizat, cu tunel la Lempes si noi noduri rutiere
24 Oct 15:48 | FIRME mari de constructii liciteaza intretinere drumuri de 55 mil. euro din Suceava
24 Oct 14:11 | PORR Construct depaseste 80% progres fizic pe Sectiunea 4 a Autostrazii Sibiu-Pitesti
23 Oct 10:23 | BRASOV: Lucrarile de apa si drumuri din Tara Fagarasului, corelate pentru eficienta
22 Oct 14:53 | CONSTRUCTII ERBASU construieste legatura rutiera Satu Mare - Frontiera cu Ungaria
20 Oct 12:58 | TECNIC a furnizat servicii de supervizare la lotul 2 (Mizil-Buzau), A7 Ploiesti-Buzau
17 Oct 17:36 | LICITATIE de 119 milioane euro pentru constructia Variantei de ocolire Vaslui
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA