Sâmbătă, 25 Octombrie 2025
RO EN

BEI sustine cu 500 milioane euro costructia a 122 km din Autostrada Sibiu-Pitesti

Ministrul Finantelor, Alexandru Nazare a semnat un contract de finantare in valoare de 500 milioane de euro cu Banca Europeana de Investitii (BEI). Imprumutul este destinat constructiei Autostrazii A1 Sibiu - Pitesti, cel mai important proiect de infrastructura rutiera al Romaniei si prima autostrada care traverseaza Muntii Carpati.
Cu o lungime totala de 122 km, Autostrada Sibiu-Pitesti este impartita in cinci sectiuni: Sibiu - Boita, Boita - Cornetu, Cornetu - Tigveni, Tigveni - Curtea de Arges si Curtea de Arges - Pitesti. Proiectul face parte din reteaua centrala de transport transeuropean (TEN-T) si din Master Planul General de Transport al Romaniei. Obiectivele principale ale investitiei vizeaza: cresterea eficientei retelei de transport, reducerea timpilor de calatorie, imbunatatirea sigurantei rutiere si conectarea mai buna a regiunilor din Romania la retelele europene de transport.
Autostrada va asigura un coridor modern intre vestul tarii si Marea Neagra, sprijinind dezvoltarea economica si sociala a comunitatilor locale si facilitand transportul de marfuri si persoane in conditii moderne si sigure.
"Semnarea acestui contract reprezinta un o noua dovada a angajamentului nostru pentru sprijinirea dezvoltarii regionale si crearea unei baze solide pentru cresterea competitivitatii Romaniei. Autostrada Sibiu - Pitesti este o prioritate strategica la nivel national si un proiect de importanta europeana, care va stimula investitiile si va genera noi locuri de munca. Beneficiile se vor resimti direct in economie si in viata de zi cu zi a cetatenilor, prin drumuri mai sigure si conexiuni mai rapide. Parteneriatul cu Banca Europeana de Investitii, bazat pe o colaborare de lunga durata, ne ofera conditii de finantare avantajoase si sprijinul necesar pentru a finaliza acest obiectiv major", a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finantelor.
Valoarea totala a proiectului Autostrada Sibiu - Pitesti este estimata la aproximativ 5,5 miliarde euro. Finantarea provine din mai multe surse: fonduri externe nerambursabile prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 si Programul Transport 2021-2027 (aproximativ 1,83 miliarde euro), bugetul de stat si imprumuturi acordate de Banca Europeana de Investitii (BEI). Potrivit estimarilor BEI, valoarea totala a proiectului, inclusiv TVA, ajunge la 6,7 miliarde euro.
"Aceasta este o investitie in oameni, siguranta si oportunitati. Contribuim la realizarea unor calatorii mai rapide, mai sigure si mai accesibile pentru persoane si marfuri. Proiectul va stimula competitivitatea si va conecta comunitatile, demonstrand ca coeziunea europeana inseamna prosperitate durabila si incluziune sociala", a subliniat Ioannis Tsakiris, vicepresedintele BEI.
 
Un al doilea contract, de 500 milioane euro, ar putea fi semnat in 2026
Continuarea finantarii este deja luata in calcul. Un al doilea contract, in valoare de 500 milioane euro, ar putea fi semnat in prima jumatate a anului 2026.
Proiectul Autostrazii Sibiu - Pitesti a inceput in martie 2020 si se estimeaza ca va fi finalizat pana in ultimul trimestru anului 2028. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii coordoneaza intreg procesul, iar implementarea este realizata de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Cheltuielile proiectului, echivalente sumelor imprumutului, vor fi incluse in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii/ CNAIR, respectand alocarile anuale de la bugetul de stat. Ministerul Finantelor va efectua tragerile din imprumutul BEI, conform contractului de finantare, iar banii vor fi folositi pentru finantarea deficitului bugetar si refinantarea datoriei publice, in conformitate cu legea.
Imprumutul poate fi tras in termen de 3 ani de la semnarea contractului. Acesta poate fi utilizat in maximum 10 transe, fiecare de cel putin 50 milioane euro. Conditiile financiare pentru fiecare transa (dobanda fixa sau variabila, maturitate etc.) vor fi stabilite la momentul tragerii, respectand regulile BEI. Perioada maxima de rambursare este de pana la 27 de ani pentru rambursarea in mai multe rate sau 16 ani daca se ramburseaza intr-o singura transa.
Anuntul imprumutului BEI a fost facut in timpul vizitei in Romania a vicepresedintilor Ioannis Tsakiris si Robert de Groot, care au discutat cu oficialii romani prioritatile de finantare pentru investitii sustenabile si crestere economica.

Din aceeasi categorie

17 Oct 17:36 | LICITATIE de 119 milioane euro pentru constructia Variantei de ocolire Vaslui
17 Oct 17:40 | PORR si VIAROM liciteaza lucrari de 55 mil. euro, reparatii de strazi din Satu Mare
17 Oct 16:21 | TPF Inginerie castiga serviciile de supervizare pentru constructia DEx Focsani-Braila
17 Oct 13:38 | FINANTARE prioritara pentru proiectele de reabilitare a cailor ferate, din anul 2026
16 Oct 14:42 | AKTOR: TBM-urile au sapat peste 5 km din tunelul feroviar de pe CF Apata-Cata
15 Oct 16:27 | DEBUT foraje geotehnice pentru proiectare lot 2A Ditrau-Grinties din Autostrada A8
14 Oct 17:28 | TPF si BAICONS liciteaza SF de 24 mil. euro, electrificare CF Brasov-Targu Mures
14 Oct 17:10 | DELGAZ GRID primeste 32 oferte pentru lucrari de infrastructura de 101 milioane euro
13 Oct 17:54 | STRABAG, Concelex si Bog'Art liciteaza executie pasaj de 31 mil. euro din Predeal
13 Oct 13:19 | CNIR: Imagini live din santierul Autostrazii Transilvania, lotul Chiribis-Biharia
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA