Sâmbătă, 02 August 2025
RO EN

PWC: Fluctuatia de personal in companiile din Romania a scazut la 17,2% in 2020

Fluctuatia de personal in companiile din Romania a scazut semnificativ anul trecut la o rata medie de 17,2%, de la 23,1% in 2019, pe fondul incertitudinilor generate de pandemia Covid-19 la nivelul intregii economii, reiese din raportul HR Barometru realizat de PwC Romania.
Din procentul de 17,2%, cea mai mare parte, respectiv 13,2%, au fost incetari voluntare. Cea mai mare fluctuatie de personal a fost inregistrata in sectorul de retail si FMCG, de 25,1%, iar cea mai mica in servicii financiare, de 8%.
"Pe fondul incertitudinii create de pandemie, piata fortei de munca a cunoscut un usor inghet anul trecut. Angajatii au preferat stabilitatea si siguranta, iar angajatorii au recrutat mai putin decat in anii anteriori sau chiar deloc. Dupa o perioada de expectativa, pe masura ce munca de la distanta s-a dovedit functionala in multe sectoare, companiile au inceput sa regandeasca relatiile de munca, avand in prim plan flexibilitatea si mobilitatea. Angajatorii au inteles ca schimbarile din ultimul an nu sunt conjuncturale si ca trebuie sa isi adapteze modelele de business acestor tendinte. Ne aflam, deci, in pragul unui proces de transformare care va avea loc pe termen lung, iar faptul ca multe companii au inclus in bugetele pentru 2021 cresteri salariale arata ca atat angajatorii, cat si angajatii se obisnuiesc treptat cu noua normalitate", a declarat Ionut Simion (foto), Country Managing Partner, PwC Romania.
Potrivit raportului, bugetul salarial al companiilor respondente va creste in medie cu 3,8% in acest an, comparativ cu 2020 cand procentul a fost de 5,6%.
 
Viitorul telemuncii
Telemunca s-a transformat anul trecut din beneficiu in necesitate si este de asteptat sa continue pentru multi angajati si pe termen lung. Astfel, 43% dintre companiile respondente la HR Barometru au aratat ca vor aplica telemunca pe termen lung, 52% inca analizeaza aceasta perspectiva, iar doar 5% nu iau in calcul permanentizarea telemuncii sau declara ca aceasta nu este relevanta pentru activitatea lor.
In ceea ce priveste modelul aplicat, 44% au aratat ca vor alterna munca la birou cu telemunca, conform optiunii angajatilor, 40% vor combina venirea la birou si telemunca pe baza unei planificari, 16% vor adopta telemunca permanenta pentru anumiti angajati, conform optiunii acestora, iar 2% telemunca permanenta obligatorie pentru anumiti angajati.
"Dupa experienta ultimului an, in care si-a dovedit eficienta, era de asteptat ca munca de la distanta sa fie aplicata de multe organizatii pe termen lung. Aceasta directie este datorata, pe de o parte, perspectivei incerte legate de evolutia pandemiei, care nu va disparea prea curand, iar pe de alta parte, de beneficiile care s-au conturat atat pentru angajati (protectie, flexibilitate, autonomie), cat si pentru angajatori (reduceri de costuri). Provocarea mai departe este de a gasi acea modalitate de permanentiza telemunca pentru a maximiza avantajele pe care le poate aduce, dar si pentru a diminua efectele secundare asupra anumitor procese de business, a caror eficacitate este limitata in mediul virtual, sau asupra starii de bine a angajatilor, serios afectata in aceasta perioada", a aratat Oana Munteanu, Director People & Organisation PwC Romania.
Ea a subliniat ca tehnologia va permite politici foarte versatile si personalizate, dar este nevoie si de o regandire in ansamblu a mai multor politici de resurse umane, in special a strategiilor de compensatii si beneficii.
Anul trecut, companiile si-au redus bugetul pentru invatare si dezvoltare in medie cu 7% comparativ cu 2019, cea mai mare scadere fiind in retail si FMCG, de 27,5%. Pentru 2021 insa sectorul retail/ FMCG estimeaza o crestere cu peste 23% a fondurilor alocate pentru invatare si dezvoltare, iar la nivelul pietei este estimata o majorare de 27,5% comparativ cu 2020.
***
Studiul HR Barometru a fost derulat de catre PwC in perioada 27 ianuarie - 1 februarie 2021, pe baza informatiilor furnizate de catre 56 de companii participante din IT&C, BPO Produse industriale, energie (utilitati/ produse petroliere), farmaceutic/ medical, servicii financiare si FMCG/ retail.
Aproape o treime (32%) dintre companiile respondente au intre 101 si 500 de angajati, 23% sub 100 angajati, 18% intre 1.001 si 3.000 de angajati, 18% peste 3.000 de angajati si 9% intre 501 si 1.000 angajati.

Din aceeasi categorie

10 Iul 11:50 | HOLCIM a deschis inscrierile la Scoala Tehnica, program de formare pentru liceeni
02 Iul 13:37 | MMSS: Total de 286 de accidente consemnat pe santierele de cladiri in anul 2024
30 Iun 18:18 | ASR si ANAZ anunta organizarea primului curs de zincare termica pentru sudori
27 Iun 10:18 | RoCoach & Novel: Romanii privesc cu optimism viitorul AI, dar se tem pentru jobul lor
25 Iun 13:14 | APSAP: Peste 94% dintre bugetari nu se tem de pierderea locului de munca
19 Iun 07:00 | ADECCO: Incasari de 5,5 miliarde euro si masuri de crestere a disciplinei costurilor
11 Iun 12:33 | Parteneriat strategic intre Trust Expert si Facultatea de Constructii si Instalatii Iasi
06 Iun 11:20 | Genesis Property: Aproape 47% dintre angajati si-ar dori saptamana de lucru de 4 zile
28 Mai 15:36 | PORR, partener principal la EBcon 2025, conferinta de Employer Branding din ECE
08 Mai 13:22 | CCE-R: Elvetia investeste 10 milioane CHF in educatia duala din Romania
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA