Sâmbătă, 26 Iulie 2025
RO EN

Deloitte: Costul vietii si evolutia economica amana planurile noilor generatii

Principalele motive de ingrijorare ale romanilor din generatiile Millennials si Z sunt costul tot mai ridicat al vietii de zi cu zi (pentru 44% dintre Millennials si 33% dintre reprezentantii Generatiei Z) si evolutia economiei (pentru 27% dintre Millennials si 22% dintre reprezentantii Generatiei Z), conform studiului Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey 2023, realizat in 44 de tari, inclusiv Romania. In acest context, tinerii din tara noastra isi amana sau anuleaza planurile legate de viata personala, precum achizitionarea unei noi locuinte (63% dintre Millennials si 60% dintre exponentii Generatiei Z) si intemeierea unei familii (33% dintre Millennials si 48% dintre exponentii Generatiei Z), cat si pe cele legate de viata profesionala, precum solicitarea unei cresteri salariale sau a unei promovari (48% dintre Millennials si 47% dintre exponentii Generatiei Z) ori schimbarea locului de munca (47% dintre Millennials si 46% dintre exponentii Generatiei Z). Topul preocuparilor tinerilor romani este completat de educatie si dezvoltarea abilitatilor personale si profesionale (pentru 20% dintre Millennials si 35% dintre reprezentantii Generatiei Z).
La nivel global, tot costul traiului este principala preocupare a tinerelor generatii (pentru 42% dintre Millennials si 35% dintre reprezentantii Generatiei Z), insa aceasta este urmata de schimbarile climatice (23% dintre Millennials si 21% dintre respondentii Generatiei Z) si de rata somajului (20% dintre Millennials si 22% dintre respondentii Generatiei Z).
Totodata, 58% dintre Millennials si 38% dintre membrii Generatiei Z din Romania afirma ca traiesc de la un salariu la altul si sunt ingrijorati ca nu isi vor mai putea sustine cheltuielile lunare, astfel ca opteaza pentru un al doilea loc de munca, cu fractiune de norma sau cu norma intreaga (33% dintre Millennials si 38% dintre Generatia Z), pentru a-si asigura o sursa suplimentara de venit (43% dintre Millennials si 31% dintre Generatia Z).
„Studiul releva ca preocuparile tinerilor s-au schimbat usor fata de anul trecut. Sunt in continuare ingrijorati de costul traiului zilnic, insa au devenit preocupati si de oportunitatile de dezvoltare, ceea ce subliniaza atat dorinta de a evolua si de a se mentine adecvati pietei muncii, dar si de a-si securiza optiuni extinse pentru un loc de munca si de a obtine venituri suplimentare in contextul economic actual. Raspunsul la acest tip de presiune profesionala si financiara atrage, insa, epuizare. Acest fapt se confirma si in studiu, numarul celor care se simt extenuati (burnout) din cauza volumului si a presiunilor de la locul de munca crescand in ultimul an, de la 42% la 50% in randurile Millennials si de la 42% la 59% in randurile Generatiei Z din Romania. Suplimentar, angajatii romani din generatiile Millennials si Z manifesta in continuare un interes crescut pentru initiativele legate de sanatatea mintala. Prin urmare, temele concrete pentru strategiile de recrutare si retentie nu ar trebui sa se schimbe semnificativ, angajatorii fiind mai degraba chemati sa le decline in forma optima pentru perioada pe care o traversam”, a declarat Raluca Bontas, Partener, Deloitte Romania.
Conform studiului, proportia romanilor care sunt stresati sau anxiosi in cea mai mare parte a timpului este mai redusa in cazul Millennials (35% dintre romani versus 39% la nivel global) si mai ridicata in cazul Generatiei Z (52% dintre romani versus 46% la nivel global). In acest context, reprezentantii celor doua generatii au in vedere politicile si initiativele referitoare la sanatatea mintala atunci cand iau in considerare un potential angajator (83% dintre respondentii din Romania si cei la nivel global). In plus, acestia afirma ca actualul lor angajator deruleaza actiuni pentru sustinerea sau imbunatatirea sanatatii mintale (56% dintre respondentii din Romania si cei la nivel global) si constata ca investitia in astfel de programe a generat schimbari pozitive la locul de munca (59% dintre respondentii din Romania versus 55% la nivel global).
Studiul Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey 2023, ajuns la editia a 12-a, a fost efectuat in randul a peste 8.300 de exponenti ai Generatiei Millennials (nascuti intre ianuarie 1983 si decembrie 1994) si a aproximativ 14.500 de exponenti ai Generatiei Z (nascuti intre ianuarie 1995 si decembrie 2003) din 44 de tari din intreaga lume.

Din aceeasi categorie

10 Iul 11:50 | HOLCIM a deschis inscrierile la Scoala Tehnica, program de formare pentru liceeni
02 Iul 13:37 | MMSS: Total de 286 de accidente consemnat pe santierele de cladiri in anul 2024
30 Iun 18:18 | ASR si ANAZ anunta organizarea primului curs de zincare termica pentru sudori
27 Iun 10:18 | RoCoach & Novel: Romanii privesc cu optimism viitorul AI, dar se tem pentru jobul lor
25 Iun 13:14 | APSAP: Peste 94% dintre bugetari nu se tem de pierderea locului de munca
19 Iun 07:00 | ADECCO: Incasari de 5,5 miliarde euro si masuri de crestere a disciplinei costurilor
11 Iun 12:33 | Parteneriat strategic intre Trust Expert si Facultatea de Constructii si Instalatii Iasi
06 Iun 11:20 | Genesis Property: Aproape 47% dintre angajati si-ar dori saptamana de lucru de 4 zile
28 Mai 15:36 | PORR, partener principal la EBcon 2025, conferinta de Employer Branding din ECE
08 Mai 13:22 | CCE-R: Elvetia investeste 10 milioane CHF in educatia duala din Romania
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA