Sâmbătă, 20 Decembrie 2025
RO EN

PRO Infrastructura: Romania a contractat simultan prea multe proiecte rutiere majore

In contextul constrangerilor bugetare tot mai accentuate, incepand din luna septembrie 2025 fondurile disponibile pentru platile catre santierele de autostrazi ar putea fi epuizate, avertizeaza Asociatia Pro Infrastructura (API). Situatia risca sa afecteze direct derularea contractelor, in lipsa unei suplimentari de 4-5 miliarde lei la rectificarea bugetara din septembrie.
Desi in 2025 platile catre constructori - inclusiv catre grupul UMB, care este cel mai expus riscului de subfinantare ca urmare a numarului mare de lucrari contractate - au fost efectuate la timp, chiar mai rapid decat termenul contractual, blocajele pot aparea brusc daca Ministerul Transporturilor nu primeste fonduri suplimentare. In prezent, UMB lucreaza intens pe A7, unde diferenta medie intre progresul fizic si cel financiar este de 21%, usor peste media nationala de 14-15%, mai precizeaza reprezentantii Pro Infrastructura.
Acestia subliniaza, totodata, ca problema majora depaseste nivelul cashflow-ului. 
"Nu vorbim doar de cashflow, pe termen (foarte) scurt. Asa cum am avertizat public inca din 2023, Romania a contractat mult prea multe proiecte rutiere majore, fapt recunoscut inclusiv de Comisia Europeana", a transmis Asociatia Pro Infrastructura.
 
 
Conform unei analize API, Romania a contractat un volum de proiecte rutiere care depaseste de peste patru ori bugetul european disponibil. In Programul Transport, cele 5,5 miliarde euro alocate pentru infrastructura rutiera pana in 2027-2028 sunt deja supralicitate de contracte, cereri de finantare si proiecte insumand circa 25 miliarde euro - fara a include tronsoanele propuse pentru noul program militar SAFE sau alte proiecte aflate in pregatire.
"Solicitam guvernantilor o dezbatere serioasa, cu argumente tehnice, in care sa fie consultati toti actorii relevanti, inclusiv noi. Respingem categoric amenintarile cu iesirea de la guvernare din cauza autostrazilor si informatiile livrate presei «pe surse» care vorbesc despre «infranari» si «prioritizari» facute din pixul politic, fara transparenta", au conchis reprezentantii Asociatiei Pro Infrastructura (API).

Din aceeasi categorie

17 Dec 20:48 | PORR: Turnarea betonului rutier in tuneluri, finalizata pe Autostrada A1 Sibiu-Pitesti
17 Dec 17:49 | Danlin XXL si Intertranscom vor construi cu 5,17 miliarde lei DX Bacau-Piatra Neamt
17 Dec 15:54 | MAPA si CENGIZ au investit 15 mil. euro in fabrica de confectii metalice din Sibiu
15 Dec 15:58 | IC ICTAS si ROTARY semneaza contract de modernizare CF Craiova-Caransebes, Lot 6
12 Dec 17:56 | Drumul de mare viteza Bucuresti-Giurgiu: ACTIV Proiectare si EMAY incep proiectarea
05 Dec 12:38 | Extinderea magistralei M4: A fost semnat ordin de incepere a lucrarilor pentru Lotul 1
02 Dec 12:59 | Asociatia Romana de Tuneluri (ART) a fost relansata cu aprobarea noului Statut
28 Noi 13:47 | Autostrada Unirii A8: Contracte semnate pentru loturile 1C si 1D (47 km noi)
27 Noi 17:45 | TPF Inginerie semneaza contractul de supervizare pentru lot 2A Ditrau-Grinties al A8
27 Noi 13:47 | Lucrarile la Planseul Unirii: proiect derulat cu responsabilitate si ritm accelerat
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA