Vineri, 01 August 2025
RO EN

PPP reprezinta o forma optima de dezvoltare a proiectelor in contextul actual

Pe fondul insuficientei fondurilor pentru dezvoltare, in ultima perioada se discuta tot mai mult despre oportunitatea implementarii proiectelor de investitii in diverse sisteme de finantare, respectiv in parteneriat public-privat (PPP), prin concesiune (cum este cazul autostrazilor Comarnic - Brasov, Craiova-Pitesti sau Transilvania) sau din surse nerambursabile, dupa cum sunt deja realizate o serie de obiective din domeniile edilitar, al infrastructurii sau al structurilor de afaceri. Astfel, se evidentiaza ideea ca, in mediul economic actual, forma optima de dezvoltare a proiectelor cea prin intermediul PPP, mai ales in conditiile in care autoritatile locale si centrale nu dispun de fonduri suficiente pentru a implementa programele de dezvoltare propuse in regie proprie. In sprijinul acestei forme de finantare vin atat pozitiile exprimate de experti din domeniul bancar, al asigurarilor, legislativ si politic, cat si de antreprenorii in constructii.  Potrivit presedintelui Patronatului Societatilor din Constructii (PSC), Cristian Erbasu, implementarea unor mecanisme legislative suple si eficiente, care sa ajute atat marile proiecte, cat si pe cele de dimensiuni mai mici, a reprezentat o reala parghie pentru dezvoltarea pe mai multe paliere sociale si economice, in mod simultan. “Printre multiplele avantaje ale implementarii proiectelor prin acest mecanism se afla crearea unui flux investitional masiv - intr-o perioada in care foarte multe obiective sunt blocate pe fondul lipsei fondurilor publice -, ce va contribui la eliminarea arieratelor, generand insanatosirea mediului economic. Concomitent, se va consemna o crestere a calitatii proiectelor (prin interesul direct al executantilor pentru randamentul post-livrare), precum si al performantelor, prin aportul de competenta al mediului privat in administrarea acestora. Totodata, un astfel de sistem va contribui la diminuarea speculatiilor imobiliare, la redirectionarea bugetului de stat in investitii sociale prioritare, la o deschidere a autoritatilor locale spre realizarea unor masterplanuri (ce ar putea incuraja investitorii sa-si reorienteze resursele), precum si la un randament sporit al proiectelor, datorita conexiunii dintre ele”, a declarat presedintele PSC.
Conditii pentru aplicarea optima a solutiei de finantare prin PPP
Pentru ca acest mecanism sa functioneze in conditii optime, este necesara reglementarea pietei printr-o lege simplificata a achizitiilor publice, care sa duca la o reducere semnificativa a contestatiilor nejustificate, un aflux de fonduri si o diminuare a costurilor prin economiile de scala. Tot in acest sens, este necesar ca statul roman sa asigure implementarea corecta a PPP, sa utilizeze experienta din domeniu a altor tari si sa aplice - in paralel - mecanismul de certificare tehnico-profesionala a operatorilor din domeniul constructiilor. „Deoarece pentru cei mai multi antreprenori sursele de finantare sunt incerte si improbabile, iar bugetul de stat nu cuprinde elemente care sa elimine nesiguranta cu privire la sustinerea investitionala a proiectelor din domeniu, este prioritara precizarea disponibilitatii resurselor financiare pentru dezvoltarea acestora. Din perspectiva legislativa, se impune imbunatatirea urgenta a normelor referitoare la achizitiile publice, finalizarea caietelor de sarcini standardizate pe tipuri de lucrari, promovarea hotararii privind certificarea capabilitatii tehnice a operatorilor din sector, precum si stabilirea pozitiei autoritatilor centrale fata de proiectele ce pot fi promovate in parteneriat public-privat”, sustine si Laurentiu Plosceanu, presedinte al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii. Informatii suplimentare, la www.psc.ro sau www.araco.org
 

Din aceeasi categorie

23 Iul 07:38 | Infrastructura sub presiune: Proiecte multe, bani putini, viitor incert
22 Iul 07:23 | CNIR: Va fi necesara diversificarea surselor de finantare a proiectelor europene
15 Iul 16:09 | METROUL, TTL si METRANS vor sa realizeze SF al trenului metropolitan Brasov
15 Iul 16:27 | CNAB a receptionat lucrari de modernizare realizate de PORR la Aeroportul Otopeni
14 Iul 14:26 | IBB-HIB Romania construieste cu 70 milioane euro noua Varianta Ocolitoare Giurgiu
11 Iul 16:09 | PORR Construct intensifica lucrarile de modernizare sistem rutier din Bd Expozitiei
11 Iul 13:00 | UTILAJELE de sapare de la Magistrala M6 au depasit primii 500 de metri de tunel
11 Iul 13:48 | CON-A a contribuit cu lucrari de arta la DEx4, conexiunea A3 si DN1 (Tureni, Cluj)
10 Iul 18:02 | BOG’ART si VIAROM liciteaza lucrari de 145 mil. euro la Centura Targoviste, Inel 2
10 Iul 17:57 | INTERES major pentru realizarea SF a podului de mobilitate militara Giurgiu-Ruse 2
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA