Luni, 09 Iunie 2025
RO EN

PPP reprezinta o forma optima de dezvoltare a proiectelor in contextul actual

Pe fondul insuficientei fondurilor pentru dezvoltare, in ultima perioada se discuta tot mai mult despre oportunitatea implementarii proiectelor de investitii in diverse sisteme de finantare, respectiv in parteneriat public-privat (PPP), prin concesiune (cum este cazul autostrazilor Comarnic - Brasov, Craiova-Pitesti sau Transilvania) sau din surse nerambursabile, dupa cum sunt deja realizate o serie de obiective din domeniile edilitar, al infrastructurii sau al structurilor de afaceri. Astfel, se evidentiaza ideea ca, in mediul economic actual, forma optima de dezvoltare a proiectelor cea prin intermediul PPP, mai ales in conditiile in care autoritatile locale si centrale nu dispun de fonduri suficiente pentru a implementa programele de dezvoltare propuse in regie proprie. In sprijinul acestei forme de finantare vin atat pozitiile exprimate de experti din domeniul bancar, al asigurarilor, legislativ si politic, cat si de antreprenorii in constructii.  Potrivit presedintelui Patronatului Societatilor din Constructii (PSC), Cristian Erbasu, implementarea unor mecanisme legislative suple si eficiente, care sa ajute atat marile proiecte, cat si pe cele de dimensiuni mai mici, a reprezentat o reala parghie pentru dezvoltarea pe mai multe paliere sociale si economice, in mod simultan. “Printre multiplele avantaje ale implementarii proiectelor prin acest mecanism se afla crearea unui flux investitional masiv - intr-o perioada in care foarte multe obiective sunt blocate pe fondul lipsei fondurilor publice -, ce va contribui la eliminarea arieratelor, generand insanatosirea mediului economic. Concomitent, se va consemna o crestere a calitatii proiectelor (prin interesul direct al executantilor pentru randamentul post-livrare), precum si al performantelor, prin aportul de competenta al mediului privat in administrarea acestora. Totodata, un astfel de sistem va contribui la diminuarea speculatiilor imobiliare, la redirectionarea bugetului de stat in investitii sociale prioritare, la o deschidere a autoritatilor locale spre realizarea unor masterplanuri (ce ar putea incuraja investitorii sa-si reorienteze resursele), precum si la un randament sporit al proiectelor, datorita conexiunii dintre ele”, a declarat presedintele PSC.
Conditii pentru aplicarea optima a solutiei de finantare prin PPP
Pentru ca acest mecanism sa functioneze in conditii optime, este necesara reglementarea pietei printr-o lege simplificata a achizitiilor publice, care sa duca la o reducere semnificativa a contestatiilor nejustificate, un aflux de fonduri si o diminuare a costurilor prin economiile de scala. Tot in acest sens, este necesar ca statul roman sa asigure implementarea corecta a PPP, sa utilizeze experienta din domeniu a altor tari si sa aplice - in paralel - mecanismul de certificare tehnico-profesionala a operatorilor din domeniul constructiilor. „Deoarece pentru cei mai multi antreprenori sursele de finantare sunt incerte si improbabile, iar bugetul de stat nu cuprinde elemente care sa elimine nesiguranta cu privire la sustinerea investitionala a proiectelor din domeniu, este prioritara precizarea disponibilitatii resurselor financiare pentru dezvoltarea acestora. Din perspectiva legislativa, se impune imbunatatirea urgenta a normelor referitoare la achizitiile publice, finalizarea caietelor de sarcini standardizate pe tipuri de lucrari, promovarea hotararii privind certificarea capabilitatii tehnice a operatorilor din sector, precum si stabilirea pozitiei autoritatilor centrale fata de proiectele ce pot fi promovate in parteneriat public-privat”, sustine si Laurentiu Plosceanu, presedinte al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii. Informatii suplimentare, la www.psc.ro sau www.araco.org
 

Din aceeasi categorie

30 Mai 15:55 | OZALTIN & INFRAVIS semneaza contract de executie lot Miercurea Nirajului-Sarateni
30 Mai 11:38 | STRABAG a inaugurat noul pod hobanat din Satu Mare, proiect de 40 milioane euro
29 Mai 17:46 | PORR: 500 de muncitori si 194 utilaje la santierul dintre Tigveni si Curtea de Arges
29 Mai 15:50 | CNIR lanseaza licitatii de 2 miliarde euro pentru construirea a trei tronsoane din A8
28 Mai 17:43 | INVESTITIE de 254 mil. euro in realizarea unui cheu in zona Midia, Portul Constanta
27 Mai 11:25 | PMB a eliberat autorizatia de constructie pentru refacerea Planseului Unirii
26 Mai 16:18 | LICITATIE de 7 mil. euro realizare SF electrificare CF Bucuresti -Titu-Pitesti (Lot 1)
26 Mai 14:48 | LICITATIE de 5 mil. euro pentru supervizare reabilitare CF Craiova-Caransebes, Lot 4
22 Mai 15:03 | Companiile General Trust Arges si CONI vor moderniza DJ 659 cu 44 milioane euro
21 Mai 12:46 | SASE ofertanti importanti pentru constructia Lotului 1 al A8, Targu Neamt-Ungheni
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA