Duminică, 21 Septembrie 2025
RO EN

CNAIR: Atribuirea serviciilor de supervizare este blocata, in special, de contestatii

Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat, in 2022, 16 contracte de supervizare a lucrarilor de constructie, pentru 276,28 km de autostrada, valoarea acestora fiind de 277,88 milioane de lei (fara TVA). Comparativ, in anul 2020 au fost semnate 8 contracte de supervizare pentru 145,99 km cu o valoare totala de 182,15 milioane de lei (fara TVA), iar in 2021 a fost semnat un singur contract pentru supervizarea lucrarilor de constructie a 19 km, in valoare de 21,46 milioane de lei (fara TVA).
In prezent, CNAIR are lansate procedurile de atribuire pentru 26 de contracte de supervizare, acestea aflandu-se in diverse stadii (avizare ANAP/ depunere oferte/ clarificare/ evaluare).
"Mentionam faptul ca majoritatea intarzierilor inregistrate in cazul anumitor proceduri de atribuire aferente contractelor de supervizare sunt din cauza contestatiilor introduse impotriva documentatiilor de atribuire de catre anumiti operatori economici. Prin aceste contestatii se urmareste reducerea substantiala a penalitatilor si/sau eliminarea mai multor parghii contractuale de verificare a prestatorilor, astfel incat CNAIR sa plateasca sume importante prestatorului fara a avea si modalitatea efectiva de constrangere a acestuia la indeplinirea obligatiilor asumate prin contract", informeaza compania de drumuri.
CNAIR a precizat ca, pana la semnarea contractelor de supervizare cu prestatorii desemnati castigatori, aceasta activitate importanta pentru dezvoltarea oricarui proiect de infrastructura rutiera este realizata de catre directiile regionale ale CNAIR pe raza carora se desfasoara lucrarile.
Pentru a consulta situatia celor 26 de proceduri de supervizare aflate in derulare la nivelul CNAIR, click aici!
 
 
Pro Infrastructura: 400 km de autostrada, de 6 miliarde euro, fara supervizor
Clarificarea companiei de drumuri a venit la cateva zile dupa publicarea unui articol de catre asociatia Pro Infrastructura in care acuza CNAIR ca tergiverseaza lansarea licitatiilor pentru aceste servicii esentiale.
"In lipsa consultantului care sa fie zilnic pe santier si sa certifice lucrarile executate de antreprenor, se lasa liber la abuzuri, «scurtaturi» si «optimizari» care cresc riscul ca drumul sa aiba probleme pe termen lung si cresc artificial profitul constructorului. Contractarea supervizarii este urgenta pe cele 7 loturi ale Autostrazii A7 dintre Buzau si Bacau, adica 178 km, unde constructorul a intrat in teren sau este pe cale sa inceapa executia (pana) in primavara. Aceeasi situatie pe lotul 3 de langa Buzau si pe cele trei sectoare ale Bacau-Pascani unde suntem in licitatie de lucrari, dar ne asteptam ca sa fie si ele parafate cu antreprenorii pana in vara. Mai mult, scandalos este ca inca nu avem supervizor pe Autostrada A0 Nord tronsonul 2 (intre Corbeanca si Afumati) desi se apropie cu pasi rapizi de inaugurare in decembrie 2023! La fel pe 1 (in contestatii, probabil vom avea constructor pana in vara) si 3 (in procedura semnare contract de lucrari). Nu exista timp de pierdut nici pe sectiunile de munte ale A1 Sibiu-Pitesti unde antreprenorii vor face proiectare in 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treaba. Nu trebuie sa fii expert sa-ti dai seama ca ai nevoie de diriginte de santier pe 68 de kilometri prin creierii muntilor pe Valea Oltului si Valea Topologului. Nici pe ciotul Holdea-Margina al A1 nu exista consultant! Tot in 2024 ar trebui sa se inceapa si aici lucrarile", au indicat reprezentantii Pro Infrastructura.
Aceste exemple de autostrazi amintite mai sus insumeaza aproape 400 de kilometri si au o valoare contractuala/ estimata totala de peste 6 miliarde de euro. "Din urma vin noi sectoare aflate in licitatie, precum A13 Boita-Fagaras sau capetele din PNRR ale A8 Targu Mures-Targu Neamt. Desigur, lor li se adauga si multe alte proiecte rutiere mai mici si mai putin mediatizate care nu au supervizor pe santier", au mai precizat cei de la Pro infrastructura.
Rolul supervizorului, al dirigintelui de santier denumit si "consultant", "inginer FIDIC" sau simplu "inginer", in implementarea in teren a unui proiect de infrastructura de transport este esential: se asigura ca lucrarile puse in opera de constructor sunt conforme si respecta caietul de sarcini, oferta asumata si normativele in vigoare, adica standardele de calitate necesare.

Din aceeasi categorie

18 Sep 07:39 | ANALIZA: Infrastructura la rascruce: provocari financiare, intarzieri si prioritati
11 Sep 15:44 | COMPETITIE intensa lucrari de 60 mil. euro constructie Axa rutiera Sud-Vest, Vaslui
09 Sep 14:08 | TIMIS: Licitatii de 38 mil. euro pentru infiintare traseu cicloturistic de 536 km
08 Sep 15:02 | PORR si STRABAG liciteaza lucrari de 27 mil. euro, reabilitare de drumuri in Giurgiu
08 Sep 07:16 | MTI: Investitii si digitalizare in infrastructura feroviara, pana in 2030
04 Sep 14:41 | TPF INGINERIE va superviza lucrari de executie la Autostrada A8, Sectiunea II, Lot 2A
03 Sep 18:08 | BAICONS si TQM liciteaza servicii de elaborare SF pentru electrificarea de cai ferate
03 Sep 13:54 | TPF INGINERIE va superviza lucrarile pentru A1 Sectiunea 3 (Cornetu-Tigveni)
02 Sep 07:00 | EFCA: Inginerii consultanti, preocupati de rezilienta Sistemului European de Transport
01 Sep 13:25 | LICITATIE de 1,23 miliarde euro lucrari de reabilitare CF Craiova-Caransebes, Lot 3
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA