Duminică, 27 Iulie 2025
RO EN

APROBARE imprumut BEI pentru finatarea constructiei autostrazii Ploiesti - Pascani

Guvernul a adoptat la propunerea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si a Ministerului Finantelor, legea pentru aprobarea contractului de finantare pentru Autostrada Ploiesti – Pascani.
Realizarea acestui obiectiv de infrastructura va asigura indeplinirea principalelor obiective prevazute in cadrul Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR), Reforma R1 - Transport sustenabil, decarbonizare si siguranta rutiera / Investitia I3 - Dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe reteaua TEN-T, taxarea rutiera, managementul traficului si siguranta rutiera.
De asemenea, investitia va conduce la realizarea obiectivelor asumate prin Regulamentul 1315/2013 privind orientarile Uniunii pentru dezvoltarea retelei transeuropene de transport si prin realizarea unei infrastructuri noi, necesara pentru asigurarea protectiei mediului, reducerii emisiilor de carbon, sigurantei si eficientei serviciilor de transport.
Pentru facilitarea implementarii, Autostrada Ploiesti – Pascani  a fost divizata in 4 sectiuni, dupa cum urmeaza:
  • Ploiesti – Buzau, cu o lungime de 63,25 km;
  • Buzau -   Focsani, cu o lungime de 82,44 km;
  • Focsani - Bacau, cu o lungime de 95,9 km;
  • Bacau –  Pascani, cu o lungime de 77,39 km.
Se estimeaza ca obiectivul de infrastructura in lungime de 319 km, profil 2x2 benzi de circulatie se va finaliza in 2025, data finala de disponibilizare a imprumutului fiind de 48 de luni de la data semnarii Contractului de finantare. Conform prevederilor Contractului, imprumutul poate fi tras in maxim 20 transe, valoarea minima a unei transe fiind de 30 milioane euro. Imprumutul acopera pana la 50% din costul total al realizarii obiectivului de infrastructura. Nu sunt eligibile cheltuielile cu TVA si cele privind exproprierile.
Termenii financiari aferenti imprumutului, respectiv maturitatea, modalitatea de rambursare, tipul de dobanda (fixa sau variabila), frecventa si termenele de plata a serviciului datoriei publice vor fi stabilite pentru fiecare transa in parte cu ocazia tragerii, cu luarea in considerare a termenilor si conditiilor standard ale BEI, asa cum sunt prevazute in Contractul de finantare, respectiv: maturitatea de pana la 25 ani de la data tragerii, pentru fiecare transa in parte, pentru optiunea de rambursare in mai multe rate si de pana la 16 ani de la data tragerii transei, pentru optiunea de rambursare intr-o singura transa.
Plata serviciului datoriei publice aferent imprumutului, respectiv rambursarea capitalului, achitarea dobanzilor, a comisioanelor si a altor costuri aferente imprumutului se asigura, conform legislatiei in vigoare privind datoria publica, prin mecanismul aferent finantarilor rambursabile contractate de Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, in vederea finantarii deficitului bugetului de stat si refinantarii datoriei publice guvernamentale.
Realizarea Autostrazii Ploiesti – Pascani a fost aprobata prin HG nr. 522/2021 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii "Autostrada Ploiesti-Buzau", judetele Prahova si Buzau, HG nr. 130/2022 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii "Autostrada Buzau–Focsani", judetele Buzau si Vrancea, HG nr. 903/2022 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii "Autostrada Focsani–Bacau", judetele Vrancea si Bacau si H.G. nr. 688/2022 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii "Autostrada Bacau–Pascani", judetele Bacau, Neamt si Iasi.
Valoarea totala astfel aprobata este de 30,6 milioane lei (TVA inclus). Valoarea totala alocata Proiectului prin PNRR este de aprox. 1,9 milioane euro (reprezentand aprox. 9,5 milioane lei).
Ministerul Finantelor, pe de o parte, si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA, pe de alta parte, vor incheia un acord subsidiar, prin care se vor stabili drepturile si obligatiile partilor in ceea ce priveste realizarea obiectivului de infrastructura si executarea contractului de finantare.
Echivalentul in lei al valorii imprumutului se cuprinde in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, ca parte a cheltuielilor aferente realizarii autostrazii, in cadrul sumelor alocate anual cu aceasta destinatie de la bugetul de stat.
Tragerile in cadrul imprumutului vor fi efectuate de catre Ministerul Finantelor, conform prevederilor Contractului de finantare, in baza raportarilor/evidentelor furnizate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, prin CNAIR, privind cheltuielile/activitatile eligibile efectuate in cadrul imprumutului.
Sumele trase din imprumut de catre Ministerul Finantelor vor avea destinatiile prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv finantarea deficitului bugetului de stat si refinantarea datoriei publice guvernamentale.
 
Indicatori tehnico-economici aprobati si pentru centura Gura Humorului
In cadrul sedintei Executivul a aprobat si indicatorii tehnico-economici pentru ”Varianta de ocolire Gura Humorului”, din judetul Suceava.
Pentru realizarea acestui obiectiv de investitii a fost incheiat un Parteneriat de implementare intre CNAIR SA si Consiliul Judetean Suceava, in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 101/2020 privind unele masuri pentru implementarea proiectelor cu finantare din fonduri europene in vederea evitarii riscului de dezangajare pentru perioada de programare 2014-2020.
Principalii indicatori tehnico-economici ai obiectivului de investitii au fost aprobati cu Avizul Consiliului Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte nr.13/22.02.2024 si sunt urmatorii: lungime traseu: 10,142 km, latime platforma: 23,50 m, latime parte carosabila: 2x7,00 m, poduri/pasaje/viaducte: 8 buc.
Finantarea investitiei (inclusiv TVA), in valoare de peste 2,6 miliarde lei, se realizeaza din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport (PT) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

Din aceeasi categorie

23 Iul 07:38 | Infrastructura sub presiune: Proiecte multe, bani putini, viitor incert
22 Iul 07:23 | CNIR: Va fi necesara diversificarea surselor de finantare a proiectelor europene
15 Iul 16:09 | METROUL, TTL si METRANS vor sa realizeze SF al trenului metropolitan Brasov
15 Iul 16:27 | CNAB a receptionat lucrari de modernizare realizate de PORR la Aeroportul Otopeni
14 Iul 14:26 | IBB-HIB Romania construieste cu 70 milioane euro noua Varianta Ocolitoare Giurgiu
11 Iul 16:09 | PORR Construct intensifica lucrarile de modernizare sistem rutier din Bd Expozitiei
11 Iul 13:00 | UTILAJELE de sapare de la Magistrala M6 au depasit primii 500 de metri de tunel
11 Iul 13:48 | CON-A a contribuit cu lucrari de arta la DEx4, conexiunea A3 si DN1 (Tureni, Cluj)
10 Iul 18:02 | BOG’ART si VIAROM liciteaza lucrari de 145 mil. euro la Centura Targoviste, Inel 2
10 Iul 17:57 | INTERES major pentru realizarea SF a podului de mobilitate militara Giurgiu-Ruse 2
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA