Vineri, 14 Februarie 2025
RO EN

APMGS: Importanta strategica pentru monitorizarea geotehnica la tuneluri si poduri

In contextul dezvoltarii infrastructurii rutiere si feroviare din Romania, implementarea monitorizarii structurale si geotehnice a tunelurilor este esentiala inca din faza de fezabilitate, proiectare, executie si operare. Asociatia Profesionala pentru Monitorizarea Geotehnica si Structurala (APMGS) subliniaza importanta acestei abordari integrate pentru asigurarea sigurantei si durabilitatii acestor constructii critice.
"In aceasta etapa initiala, evaluarea conditiilor geotehnice este cruciala. Realizarea studiilor geotehnice detaliate permite identificarea riscurilor potentiale si a provocarilor legate de sol, care pot influenta proiectarea tunelului. Implementarea unor strategii de monitorizare din aceasta faza ajuta la fundamentarea deciziilor informate si la optimizarea solutiilor tehnice", subliniaza specialistii APMGS.
 
Faza de proiectare
Odata ce studiile preliminare sunt finalizate, integrarea monitorizarii in procesul de proiectare devine vitala. Utilizarea simularilor geotehnice si structurale poate anticipa comportarea tunelului in conditii variate. Senzorii pot fi proiectati sa fie integrati in structura tunelului pentru a colecta date relevante despre deformari, presiuni si conditii de mediu, asigurand astfel o baza solida pentru executie.
 
Faza de executie
In timpul constructiei, monitorizarea continua este esentiala pentru a detecta orice deviatie de la parametrii planificati. Tehnologiile moderne, cum ar fi masuratorile topografice automate si sistemele de senzori, permit interventii rapide in cazul identificarii unor probleme. Aceasta abordare proactiva minimizeaza riscurile si asigura conformitatea cu standardele de siguranta.
 
Faza de operare
Dupa finalizarea constructiei, monitorizarea nu se opreste. Este crucial ca tunelurile sa fie supuse unei monitorizari continue pe parcursul intregii lor durate de viata. Acest lucru permite detectarea timpurie a eventualelor deteriorari sau modificari in comportarea geotehnica, asigurand astfel siguranta utilizatorilor.
 
Concluzie
Implementarea monitorizarii structurale si geotehnice inca din fazele incipiente ale proiectului nu doar ca optimizeaza procesul de constructie, dar contribuie semnificativ la siguranta pe termen lung a infrastructurii. APMGS indeamna toti profesionistii din domeniu sa adopte aceste practici esentiale pentru a asigura succesul proiectelor de tuneluri din Romania.
 
 
Principiile generale ale monitorizarii structurale si geotehnice a podurilor rutiere si feroviare
APMGS subliniaza importanta implementarii monitorizarii structurale si geotehnice inca din faza de fezabilitate, proiectare, executie si operare si in cazul proiectelor de poduri rutiere si feroviare aflate in proiectare, constructie si operare in Romania. Aceste principii sunt esentiale pentru asigurarea sigurantei si durabilitatii infrastructurii, conform legislatiei romanesti.
Evaluarea geotehnica detaliata. Inainte de orice constructie, este esential sa se efectueze studii geotehnice complete pentru a evalua conditiile de fundare. Aceste studii trebuie sa includa analiza riscurilor geotehnice asociate.
Testarea statica si dinamica. Conform legislatiei romanesti, lucrarile de testare statica si dinamica a podurilor sunt obligatorii inainte de darea in exploatare. Aceste teste, reglementate prin STAS 12504-86 - Incercarea suprastructurilor cu actiuni de proba pentru poduri de cale ferata, sosea si pasarele, asigura ca structurile indeplinesc standardele necesare de siguranta.
Instrumentatia avansata. Implementarea unor sisteme moderne de monitorizare, care includ senzori pentru masurarea deplasarilor, deformarilor si eforturilor unitare, este esentiala. Tehnologii precum topografia automatizata, fisurometrele automatizate, marcile tensiometrice si accelerometrele permit colectarea de date in timp real, facilitand reactii rapide la orice anomalii detectate.
Monitorizarea dinamica. Evaluarea raspunsului structurilor la solicitari dinamice, cum ar fi traficul rutier sau seismele, este cruciala. Tehnicile de monitorizare dinamica ajuta la identificarea vibratiilor excesive care pot afecta integritatea structurala.
Analiza continua. Dupa finalizarea constructiei, monitorizarea continua devine vitala. Acest proces include verificari periodice ale performantei structurale si geotehnice, asigurandu-se ca orice modificare in comportamentul podului este detectata rapid.
Managementul datelor. Utilizarea unor platforme software avansate pentru gestionarea datelor colectate este esentiala. Aceste instrumente permit analiza complexa a datelor si generarea de rapoarte care pot informa deciziile de intretinere si reparatie.
Colaborarea interdisciplinara. Monitorizarea eficienta a podurilor necesita colaborarea intre ingineri structurali, geotehnici si specialisti in mediu. O abordare integrata asigura ca toate aspectele relevante sunt considerate, minimizand riscurile.
"Implementarea acestor principii internationale in monitorizarea structurala si geotehnica a podurilor nu doar ca optimizeaza procesul de constructie, dar contribuie semnificativ la siguranta pe termen lung a infrastructurii din Romania", precizeaza reprezentantii APMGS, care indeamna toti profesionistii din domeniu sa respecte legislatia specifica si sa adopte aceste standarde esentiale pentru a asigura succesul proiectelor de poduri.

Din aceeasi categorie

11 Feb 13:26 | Sectorul 4 se afla inca in imposibilitatea inceperii lucrarilor de la Planseul Unirii
10 Feb 18:31 | STRABAG si Alstom liciteaza reabilitare de 40 mil. euro, linie CF Darmanesti-Vicsani
10 Feb 15:28 | LICITATIE de 1,1 miliarde euro constructie tronson 2, Autostrada Tg. Neamt-Ungheni
10 Feb 14:16 | CNIR: Consitrans actualizeaza SF si documentatia la autostrada A3 Ploiesti-Brasov
07 Feb 17:48 | CONSITRANS asigura servicii de supervizare tronson 3 din Autostrada Sibiu-Fagaras
07 Feb 14:20 | AVIZARE investitie de 2,2 miliarde euro, modernizare linie CF Bucuresti Nord-Craiova
05 Feb 16:06 | Toate cele 4 TBM-uri AKTOR au intrat in munte, pe CF Brasov - Sighisoara
05 Feb 14:34 | PORR Construct: Progres fizic de 83,5% al lucrarilor de reabilitare la Portul Giurgiu
05 Feb 14:46 | ALSIM Alarko si MAKYOL ating 25% nivel general de executie la linia de metrou M6
05 Feb 11:06 | CONSITRANS avanseaza cu forajele pentru studiu la Autostrada A13 Brasov-Bacau
Image
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA