
Conform Planului, alocarile estimative maxime pentru finantare europeana pana in 2030 sunt de 40,78 miliarde euro (din care 13,43 fonduri externe nerambursabile si 27,35 contributia maxima a bugetului de stat, incluzand mecanismul supracontractarii), rezultand un deficit de 31,99 miliarde euro, care poate fi acoperit de la bugetul de stat, respectiv prin imprumuturi externe si fonduri private. In concluzie, Romania va trebui sa asigure in urmatorii 10 ani contributia financiara aferenta proiectelor cu finantare europeana la care se adauga necesarul pentru finalizarea intregii infrastructuri prezentate in Plan, rezultand un efort financiar reprezentand aproximativ 2% din PIB/an in functie de progresul fizic si financiar al proiectelor. In vederea asigurarii finantarii, Planul Investitional dezvolta o strategie a asigurarii finantarii necesare pe cei 10 ani de implementare, plecand de la corelarea principalelor surse de finantare disponibile Romaniei: PNRR, POT, CEF 2.0 si bugetul national.
Analiza include prezentarea principalelor proiecte de investitii ce vor fi dezvoltate in perioada urmatoare, pe segmentele de infrastructura rutiera, feroviara si de metrou, precum si opiniile unor reprezentanti ai sectorului - proiectanti, consultanti, constructori si reprezentanti ai asociatiilor cu activitati conexe sectorului de infrastructura, respectiv:
- Mariana Garstea, presedintele Asociatiei Profesionale pentru Monitorizare Geotehnica si Structurala (APMGS);
- Ing. Dinu Popescu, presedintele Asociatiei Romane a Inginerilor Consultanti;
- Dr. ing. Petre Ene, director general adjunct la Consitrans;
- Claudiu Bisnel, Managing Partner la Brisk Group;
- Prof. dr. ing. Gheorghe Lucaci, presedintele Asociatiei Profesionale de Drumuri si Poduri (APDP) din Romania;
- Vlad Vamesu, presedintele Asociatiei Romane a Constructorilor de Autostrazi (ARCA);
- Ion Craciunescu, General Manager la IBB Holding Group;
- Alin Constantinescu, directorul general al Lemacons;
- Lórand Sata, General Manager SBR Soletanche Bachy Romania;
- Ing. Robert-Cristian Moraru, administratorul Traffic Audit Consulting (TAC).
Editia Iunie-Iulie 2023 a revistei Agenda Constructiilor este disponibila pentru abonati click aici
Versiunea completa a tematicii revistei Agenda Constructiilor & Fereastra 2023 si 2024, click aici