Duminică, 26 Octombrie 2025
RO EN

BCG: Valoarea reala a AI in afaceri necesita o reproiectare a fluxurilor de lucru

Inteligenta artificiala face deja parte din activitatea profesionala de zi cu zi, 72% dintre respondenti folosind-o in mod regulat. Insa adevarata valoare a AI este capturata de un subgrup mai restrans de companii care merg dincolo de simpla implementare a instrumentelor si isi reproiecteaza fundamental fluxurile de lucru, potrivit unui nou raport al Boston Consulting Group (BCG), AI at Work: Momentum Builds, but Gaps Remain.

Adoptare puternica, dar stagnare in prima linie si un decalaj Nord/Sud
A treia editie a sondajului anual realizat de BCG, bazat pe raspunsurile a peste 10.600 de angajati din 11 tari, arata ca, desi adoptarea AI este puternica per ansamblu, doar 51% dintre angajatii din prima linie o folosesc in mod regulat, un procent care a stagnat fata de anul precedent. 
Intre timp, Sudul Global continua sa conduca in ceea ce priveste adoptarea AI, cu India la 92% si Orientul Mijlociu la 87% afisand cele mai ridicate niveluri de utilizare constanta. Totusi, aceste doua regiuni cu utilizare intensa inregistreaza si cele mai mari temeri privind impactul automatizarii, mult peste media globala de 41% dintre respondenti care se tem ca rolul lor ar putea disparea in urmatorul deceniu.

Trei factori esentiali pentru cresterea adoptarii AI
• Instruire adecvata: Doar 36% dintre angajati considera ca au fost instruiti corespunzator in utilizarea AI. Cei care beneficiaza de cinci ore sau mai mult de instruire — mai ales fata in fata si cu coaching — au sanse semnificativ mai mari sa devina utilizatori constanti.
• Acces la instrumentele potrivite: Peste jumatate dintre respondenti (54%) spun ca ar folosi instrumente AI chiar daca nu ar fi autorizate, in special cei din Generatia Z si Millennials. Aceasta „AI din umbra” genereaza riscuri tot mai mari de securitate.
• Sprijin puternic din partea conducerii: Doar 25% dintre angajatii din prima linie spun ca liderii lor ofera suficiente indrumari in ceea ce priveste AI. Acolo unde conducerea este implicata, adoptarea si optimismul angajatilor sunt semnificativ mai ridicate.

Reproiectarea fluxurilor de lucru: acolo unde apare valoarea reala
Companiile care deblocheaza cu adevarat potentialul AI sunt cele care merg dincolo de implementare si isi remodeleaza complet procesele de lucru.
Aceste organizatii:
  • Investesc substantial in transformarea capitalului uman — instruire, management al schimbarii si anticiparea evolutiei rolurilor.
  • Masoara mai eficient valoarea generata de AI prin rezultate tangibile:
  • Angajatii economisesc mai mult timp in fiecare zi.
  • Se petrece mai mult timp pe sarcini strategice si rezultate de calitate mai buna.
  • Creste increderea ca AI imbunatateste luarea deciziilor si implicarea angajatilor.
"Companiile nu pot doar sa implementeze instrumente GenAI si sa se astepte la transformare”, a declarat Sylvain Duranton, lider global al BCG X si coautor al raportului. „Cercetarea noastra arata ca adevarata rentabilitate apare atunci cand companiile investesc in perfectionarea angajatilor, remodeleaza procesele de lucru si aliniaza strategia de leadership cu AI.”

Agentii AI: urmatoarea frontiera
Trei din patru angajati cred ca agentii AI — asistenti digitali inteligenti, capabili sa gestioneze independent sarcini — vor fi esentiali pentru succesul viitor. Totusi, doar 13% spun ca acesti agenti sunt integrati in fluxurile de lucru, iar doar o treime inteleg cum functioneaza. Pe masura ce familiarizarea creste, teama scade, iar angajatii incep sa-i vada pe agenti mai degraba ca parteneri de lucru, decat ca rivali.
 
Prioritati strategice pentru lideri
Raportul evidentiaza patru imperative pentru organizatiile care doresc sa treaca de la simple instrumente la o transformare reala:
  • Nu subestimati importanta instruirii. Alocati resurse, timp si sprijin din partea conducerii.
  • Monitorizati valoarea generata de AI prin imbunatatiri ale productivitatii, calitatii si satisfactiei angajatilor.
  • Investiti in oameni pentru a remodela procesele de lucru si a valorifica AI. Anticipati impactul asupra muncii, angajatului si fortei de munca. Construiti capabilitati solide de upskilling si reskilling.
  • Experimentati riguros cu agenti AI pentru a accelera curba de invatare. Masurati impactul si riscurile potentiale prin testare A/B, prin care intr-un grup se implementeaza agentii AI, in altul nu si apoi se compara rezultatele.
 
"Companiile care isi reproiecteaza procesele si investesc in oameni obtin rezultate superioare”, a declarat Vinciane Beauchene, lider global Human x AI in cadrul BCG si coautoare a raportului. „Dar aceasta transformare trebuie insotita de o strategie clara pentru oameni si un motor de dezvoltare care sa sprijine adoptarea si sa gestioneze impactul asupra muncii si angajatilor.”
Raportul intregral poate fi accesat aici.

Din aceeasi categorie

17 Oct 07:00 | ORACLE: Patru contrate majore au dus portofoliul RPO la peste 455 miliarde USD
16 Oct 16:59 | SustainStruct vizeaza monitorizarea podurilor cu ajutorul tehnologiilor spatiale si AI
16 Oct 07:00 | CISCO anunta o cifra de afaceri de aproape 57 miliarde USD pentru anul fiscal 2025
14 Oct 07:00 | SALESFORCE utilizeaza intensiv sisteme AI si obtine rezultate remarcabile in 2025
13 Oct 11:01 | BIMcon Summit 2025: AI-ul transforma ireversibil colaborarea din constructii
10 Oct 16:25 | ICI Bucuresti si POLITEHNICA Bucuresti construiesc prima AI Factory din Romania
09 Oct 07:00 | TRIMBLE isi continua trendul ascendent de crestere a performantei si in anul curent
06 Oct 12:27 | SOFTLEAD: Cererea de solutii software, influentata de contextul economic
06 Oct 07:00 | AUTODESK: Vanzari in crestere din sectorul de arhitectura, inginerie si constructii
02 Oct 18:16 | ANIS: IT-ul romanesc se afla intr-o etapa de prudenta si consolidare
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA