Luni, 15 Decembrie 2025
RO EN

ANALIZA: Piata adezivilor in capcana costurilor generate de legislatie si transport

Cresterile semnificative ale preturilor la materiale (substante chimice si intermediare), disponibilitatea limitata a acestora si sporirea accelerata a cererii globale au determinat impreuna ca materiile prime folosite in industria adezivilor sa se scumpeasca sensibil. Inca de la inceputul lui 2016, acest sector de activitate s-a confruntat cu o tendinta de majorare a costurilor aferente materialelor folosite, de exemplu pretul etilenei crescand cu 40% in ultimele 24 de luni, iar cel al propilenei cu 70%. Butadiena, al carei pret aproape s-a dublat si stirenul care a consemnat o majorare de 30% sunt considerate deja in categoria marfurilor cu o volatilitate extrem de ridicata, nivelurile valorice la care sunt tranzactionate in Europa fiind puternic dependente de aprovizionarea pe plan global, precum si de structura cererii. De asemenea, mai trebuie mentionat ca de peste un an costurile aditionale au sporit puternic, de exemplu in cazul acetatului de vinil monomeric (VAM), care reprezinta ingredientul de baza in structura adezivilor in dispersie apoasa, ca si in cel al polimerilor EVA (acetat de etilen vinil) avansul fiind de peste 40%. Explicatia acestei situatii realmente incordate este data de dependenta puternica a aprovizopnarii de importuri, care, la randul lor, sunt limitate de cererea sustinuta venita de pe pietele din America si Asia. Costurile finale ale materiilor prime utilizate la productia adezivilor de tip hot-melt termoplastic - si anume polimeri EVA, polioefine, rasini si ceara - au crescut mult, iar disponibilitatea limitata a poliesterilor si izocianatilor a exercitat, la randul sau, un efect puternic, avand in vedere faptul ca acestea reprezinta compoente de baza ale adezivilor hot-melt. O alta cauza a situatiei actuale este reprezentata de multitudinea de legi si regulamente europene care „supraincalzesc” din punct de vedere financiar lantul valoric. La toate acestea se adauga capacitatea limitata de transport al marfurilor la nivel continental, mai ales ca urmare a lipsei de personal calificat pentru conducerea autovehiculelor de mare tonaj.

Din aceeasi categorie

12 Dec 06:10 | VEKA Romania consolideaza reteaua de parteneri si investeste in inovatie sustenabila
11 Dec 06:00 | CRH obtine rezultate-record in trimestrul al treilea, cu venituri si profit in crestere
04 Dec 06:00 | HENKEL: Vanzari de peste 5 miliarde euro si reconfirmare a estimarilor optimiste
03 Dec 06:00 | HEIDELBERG Materials: Lider in decarbonizarea industriei materialelor de constructii
26 Noi 06:00 | SAINT-GOBAIN: Revenire pe piata europeana și vânzări de peste 11,5 miliarde euro
24 Noi 06:00 | COVESTRO: Evolutia confirmă eficiența măsurilor de reducere a costurilor din 2025
19 Noi 17:50 | KNAUF Gips incepe in martie lucrarile la fabrica din Huedin, investitie 88 mil. euro
19 Noi 06:00 | BASF raporteaza vanzari de peste 4,3 miliarde euro si conservarea profitului
18 Noi 11:29 | SIPEX: Afaceri de 256 milioane de lei in primele 9 luni ale anului 2025 (+2%)
17 Noi 10:22 | ROCA Industry: Afaceri de 493 milioane lei in primele 9 luni, in crestere cu +4,5%
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA