Vineri, 02 Mai 2025
RO EN

ANALIZA: Piata adezivilor in capcana costurilor generate de legislatie si transport

Cresterile semnificative ale preturilor la materiale (substante chimice si intermediare), disponibilitatea limitata a acestora si sporirea accelerata a cererii globale au determinat impreuna ca materiile prime folosite in industria adezivilor sa se scumpeasca sensibil. Inca de la inceputul lui 2016, acest sector de activitate s-a confruntat cu o tendinta de majorare a costurilor aferente materialelor folosite, de exemplu pretul etilenei crescand cu 40% in ultimele 24 de luni, iar cel al propilenei cu 70%. Butadiena, al carei pret aproape s-a dublat si stirenul care a consemnat o majorare de 30% sunt considerate deja in categoria marfurilor cu o volatilitate extrem de ridicata, nivelurile valorice la care sunt tranzactionate in Europa fiind puternic dependente de aprovizionarea pe plan global, precum si de structura cererii. De asemenea, mai trebuie mentionat ca de peste un an costurile aditionale au sporit puternic, de exemplu in cazul acetatului de vinil monomeric (VAM), care reprezinta ingredientul de baza in structura adezivilor in dispersie apoasa, ca si in cel al polimerilor EVA (acetat de etilen vinil) avansul fiind de peste 40%. Explicatia acestei situatii realmente incordate este data de dependenta puternica a aprovizopnarii de importuri, care, la randul lor, sunt limitate de cererea sustinuta venita de pe pietele din America si Asia. Costurile finale ale materiilor prime utilizate la productia adezivilor de tip hot-melt termoplastic - si anume polimeri EVA, polioefine, rasini si ceara - au crescut mult, iar disponibilitatea limitata a poliesterilor si izocianatilor a exercitat, la randul sau, un efect puternic, avand in vedere faptul ca acestea reprezinta compoente de baza ale adezivilor hot-melt. O alta cauza a situatiei actuale este reprezentata de multitudinea de legi si regulamente europene care „supraincalzesc” din punct de vedere financiar lantul valoric. La toate acestea se adauga capacitatea limitata de transport al marfurilor la nivel continental, mai ales ca urmare a lipsei de personal calificat pentru conducerea autovehiculelor de mare tonaj.

Din aceeasi categorie

28 Apr 07:00 | ING Bank: Ceea ce a fost mai greu a trecut pentru industria materialelor de constructii
24 Apr 07:00 | KINGFISHER: Vanzari de aproape 13 miliarde lire sterline in anul fiscal precedent
21 Apr 07:00 | HORNBACH raporteaza vanzari de 6,2 miliarde euro pentru anul fiscal 2024/2025
16 Apr 13:14 | HOMPLEX a incheiat anul 2024 cu o cifra de afaceri de 44 milioane de lei
16 Apr 10:49 | ROMCIM achizitioneaza doua unitati de productie de beton in judetul Iasi
09 Apr 07:00 | HENKEL: Rezultatele obtinute in 2024 probeaza succesul planului de crestere
08 Apr 18:57 | SYMMETRICA a investit peste 60 milioane euro in productie, in ultimii 2 ani
08 Apr 18:23 | MAM Bricolaj si-a extins de 16 ori gama de produse in 14 ani de activitate
03 Apr 12:37 | CEMACON se lanseaza pe piata din Ungaria si participa la CONSTRUMA 2025
28 Mar 16:38 | NOKIAN Tyres incepe livrarile de anvelope produse la fabrica din Oradea
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA