Sâmbătă, 13 Decembrie 2025
RO EN

CIROM: Structuri rutiere cu beton de ciment, pentru o infrastructura rezilienta

Verile tot mai lungi, cu temperaturi din ce in ce mai mari, afecteaza si infrastructura de transport, impunand pe termen scurt o crestere a ritmului lucrarilor de intretinere si reparatii, cu tot ce inseamna asta pentru trafic, transport, economie. Pe termen lung, probabil trebuie regandit modul in care construim infrastructura rutiera, de la materiale, la modul de punere in opera. 
Imbracamintile din beton fac parte din structurile rutiere rigide, reprezentand o solutie cu avantaje tehnico‑economice si de mediu. Imbracamintea de beton de ciment suporta actiuni externe de uzura precum traficul greu si rezista la actiunea mediului inconjurator si a agentilor de dezghetare.
Utilizarea structurilor rutiere cu beton de ciment rutier prezinta o serie de beneficii:
  • materiale de constructii fabricate in Romania
  • rezilienta in fata schimbarilor climatice (rezistenta la temperaturi ridicate si fenomene extreme)
  • durata de viata crescuta 
  • solutii mai accesibile din punct de vedere al costurilor initiale
  • costuri de intretinere reduse
  • siguranta si economie de combusitibil in trafic, implicit reducerea emisiilor de CO2 din transport
Din punct de vedere al costurilor, avand in vedere ca aproximativ 90% din bitum este importat, utilizarea betonului de ciment rutier ar insemna mai multi kilometri de infrastructura rutiera, mai multe autostrazi, care s-ar traduce intr-o viteza mai mare de transport pe drumurile din Romania, mai putine franari, si astfel un consum mai mic de carburant la suta de kilometri. 
Pe termen lung, si costurile de intretinere sunt mai reduse, cu conditia ca tehnologia si punerea in opera sa fie facute corect. 
 
Vestul Europei si SUA, lideri in constructia de infrastructura din beton rutier
Astfel de solutii se folosesc de mai multi ani in constructia de drumuri in tari din Centrul si Vestul Europei, precum Germania, Austria, Ungaria, Cehia etc. In 2023, Polonia avea un total de 1.100 de km de autostrazi si drumuri expres construite din beton, reprezentand 22% din totalul drumurilor de acest tip la nivel national, iar pentru infrastructura locala se construiesc aproximativ 150 de km anual. Belgia avea, anul trecut, cel mai mare numar de km de drumuri locale construite din beton (peste 20.000 de km), urmata de Turcia si Germania cu peste 9.000 de km, respectiv 4.000 de km.
Betonul de ciment rutier, 100% reciclabil, este solutia potrivita pentru drumuri durabile, oferind o rezistenta mai mare la schimbarile climatice, dar si contribuind la reducerea emisiilor de CO2 din transportul rutier (https://www.eupave.eu/).
 
Viitorul constructiei infrastructurii rutiere in Romania
Romania are in plan un program masiv de imbunatatire a infrastructurii de transport, inclusiv construirea a 1.700 km de autostrada. Pentru 2021-2027 a fost stabilit un buget de 17 miliarde de euro, inclusiv din fonduri de la Uniunea Europeana.
Drumurile sunt un factor cheie pentru dezvoltarea economica si imbunatatirea calitatii vietii atat in orase, cat si in zonele rurale. Constructia acestora implica provocarea de a asigura performante optime in materie de siguranta rutiera, intensitatea traficului si durabilitate, eficientizand consumul de resurse, costurile constructiei si interactiunea cu vehiculul. Drumurile din beton ofera solutii la aceste provocari, contribuind la o retea de transport mai durabila si mai rezistenta la schimbarile climatice.
Ambele solutii - asfalt si beton de ciment - isi gasesc aplicabilitatea pentru noile trasee de autostrazi, drumuri expres, sosele de centura etc. Alegerea solutiei potrivite trebuie sa tina cont de o multitudine de factori, de la durabilitate, la costuri etc, avand mereu in centru benficiarul final. Si nu in ultimul rand, un factor important ar putea fi si disponibilitatea materialelor locale, cu avantaj net pentru economia Romaniei. Important este sa utlizam cele doua solutii in mod echilibrat, mai ales ca „betonul de ciment” a trecut testul durabilitatii in conditiile de mediu si trafic din Romania.
*Autor: Marinela Dracea, Presedinte CIROM

Din aceeasi categorie

12 Dec 06:10 | VEKA Romania consolideaza reteaua de parteneri si investeste in inovatie sustenabila
11 Dec 06:00 | CRH obtine rezultate-record in trimestrul al treilea, cu venituri si profit in crestere
04 Dec 06:00 | HENKEL: Vanzari de peste 5 miliarde euro si reconfirmare a estimarilor optimiste
03 Dec 06:00 | HEIDELBERG Materials: Lider in decarbonizarea industriei materialelor de constructii
26 Noi 06:00 | SAINT-GOBAIN: Revenire pe piata europeana și vânzări de peste 11,5 miliarde euro
24 Noi 06:00 | COVESTRO: Evolutia confirmă eficiența măsurilor de reducere a costurilor din 2025
19 Noi 17:50 | KNAUF Gips incepe in martie lucrarile la fabrica din Huedin, investitie 88 mil. euro
19 Noi 06:00 | BASF raporteaza vanzari de peste 4,3 miliarde euro si conservarea profitului
18 Noi 11:29 | SIPEX: Afaceri de 256 milioane de lei in primele 9 luni ale anului 2025 (+2%)
17 Noi 10:22 | ROCA Industry: Afaceri de 493 milioane lei in primele 9 luni, in crestere cu +4,5%
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA