Sâmbătă, 26 Iulie 2025
RO EN

CCIR: 11 taxe din activitatea de exploatare a resurselor minerale trebuie revizuite

Camera de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR) sustine propunerile Federatiei Patronale din Industria Materialelor de Constructii din Romania - PATROMAT cu privire la necesitatea revizuirii unor taxe, impozite, redevente, garantii specifice, proceduri pentru obtinerea acordurilor, avizelor, aprobarilor, precum si a modificarii, corelarii sau actualizarii unor deficiente legislative corespunzatoare domeniului vizat.
Recent, Guvernul Romaniei a adoptat ordonanta de urgenta privind aprobarea si finantarea programului national pentru dezvoltarea productiei interne de produse si materiale de constructii - Programul Construct Plus, plecand de la faptul ca Romania importa, in momentul de fata, materiale de constructii in valoare de 8,2 miliarde de euro.
CCIR si PATROMAT saluta decizia Guvernului Romaniei de a pune in practica acest program, dar, in acelasi timp, atrag atentia autoritatilor asupra existentei unor bariere legislative/administrative/procedurale care impiedica mediul de afaceri din domeniul activitatii de exploatare a resurselor minerale, ca materie prima pentru fabricarea materialelor de constructii, sa-si desfasoare activitatea la parametri optimi.
Din analizele specialistilor PATROMAT a reiesit faptul ca in momentul de fata exista nu mai putin de 11 taxe, impozite, tarife si garantii specifice activitatii de exploatare a resurselor minerale care trebuie revizuite sau chiar eliminate, unele dintre acestea fiind duble impuneri, sub diferite forme. Acestea sunt incasate la bugetul de stat, la cel al U.A.T-urilor si de catre diverse administratii nationale, din redeventa miniera corespunzatoare activitatii de exploatare, 20% mergand la bugetul de stat, 45% la UAT-uri, iar restul de 35% la Consiliile judetene. Pachetul cu cheltuielile specifice in domeniul agregatelor minerale reprezinta, din totalul cheltuielilor de productie, 12% la rocile dure si carbonatice si 26% pentru nisipuri si pietrisuri.
Pe langa aceste impozite si taxe, din lipsa unui cadru normativ adecvat si corelat, producatorii de roci pentru materiale de constructii se confrunta si cu proceduri ineficiente de avizare sau pentru autorizare, inclusiv proceduri greoaie si costisitoare de obtinere a accesului sau a dreptului de folosinta asupra terenurilor agricole, silvice, necesare activitatilor miniere. Aceleasi probleme apar si in momentul in care se pune problema inchirierii suprafetelor de teren corespunzatoare albiilor minore ale raurilor, a schimbarii destinatiei actuale a terenurilor aflate in perimetrele miniere, majoritatea acestora fiind situate in extravilan, in proprietatea privata sau publica a statului, in proprietatea UAT-urilor sau a altor institutii de stat.
In ceea ce priveste achizitionarea de trenuri pentru mentinerea sau dezvoltarea capacitatilor de productie a rocilor utile, activitatea este efectiv blocata din cauza legislatiei specifice privind vanzarea terenurilor agricole, aceasta putandu-se face numai in situatia indeplinirii unor conditii speciale, pe care operatorii economici cu premise/licente de exploatare nu le pot indeplini. Nu in ultimul rand, conform legislatiei in vigoare, permisele de exploatare au o valabilitate de numai un an de zile, in conditiile in care, procedura de obtinere a autorizatiilor, ulterioara procedurii vizand exploatarea, dureaza efectiv cateva luni.
La toate acestea se adauga si neconcordante in ceea ce priveste protectia mediului, intre reglementarile europene si felul in care acestea au fost transpuse in reglementarile nationale, in multe cazuri, cerintele legislatiei nationale implicand un timp excesiv de indelungat pentru procesarea documentatiei specifice, ceea ce, in mod evident, duce la cresterea costurilor pentru operatori.
In acest context, CCIR si PATROMAT considera ca revizuirea de catre autoritati a taxelor, impozitelor, redeventelor si garantiilor specifice, precum si deblocarea aplicarii unor prevederi referitoare la achizitionarea de terenuri pentru dezvoltarea capacitatilor de productie de materie prima sau, dupa caz, introducerea unor prevederi normative referitoare la extinderea/reducerea de perimetre de exploatare, a procedurilor de avizare, vor duce in final la o reducere a pretului la materialele pentru constructii de minimum 15% si maximum 25% si, implicit, la cresterea productiei interne de agregate minerale.
In anul 2022, in Romania a fost produsa o cantitate totala de materie prima de 125 de milioane de tone de roci utile, dintre care: 25 milioane de tone roci dure, 20 de milioane de tone roci carbonatice si 80 de milioane de tone nisipuri si pietrisuri, asigurandu-se materia prima in principal pentru: 100 milioane de tone de agregate minerale, 9.1 milioane de tone de ciment, 0.9 milioane de tone de BCA, 0.1 milioane de tone de marmura etc.

Din aceeasi categorie

25 Iul 07:00 | WURTH: Optimism moderat, dupa un semestru in care climatul de afaceri isi revine
22 Iul 07:00 | HORNBACH: Beneficiarii raman precauti privind initierea de proiectele mari in 2025
16 Iul 12:41 | Vindem-ieftin.ro: Romania risca un nou exod al fortei de munca din constructii
16 Iul 07:40 | Peikko Romania investeste in tehnologii noi si extinderea productiei locale
14 Iul 17:35 | BRAND Romania deschide o fabrica de componente metalice pentru izolatii la Ploiesti
14 Iul 17:57 | BASF a inceput operarea uzinei de reciclare pentru baterii din Schwarzheide
11 Iul 07:19 | CIROM: Importurile de ciment non-UE, avantajate de lipsa normelor privind emisiile
08 Iul 07:00 | KINGFISHER: Inceput bun al anului fiscal si prognoze optimiste pe termen scurt
30 Iun 07:52 | Regulamentul UE revizuit pentru comercializarea produselor pentru constructii
30 Iun 07:00 | WIENERBERGER: Rezultate solide in trimestrul intai datorate inovarii si rezilientei
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA