
Recent, biroul de investigatii al bancii (INT) a confirmat existenta a 29 de abateri in cadrul a 25 de proiecte, cele mai frecvente forme fiind reprezentate de intelegeri secrete intre companii in procesele de ofertare sau de fraude in operatiunile de executie a lucrarilor contractate. "Ca urmare a succesului proiectelor de infrastructura sustinute de BM, pericolele de frauda, coruptie si complicitate s-au inmultit in sector, la nivel global. Problema este mult mai costisitoare in ceea ce priveste evolutia economica a tarilor cu economii aflate in curs de dezvoltare", sunt de parere expertii Bancii Mondiale.
Institutia de creditare utilizeaza un tip de contract standard pentru atribuirea lucrarilor de constructii de drumuri. Prin acest document, responsabilitatea pentru prevenirea fraudelor si a coruptiei revine unui inginer consultant, care actioneaza in calitate de «gardian al integritatii proiectului». Cu toate acestea, INT a raportat situatii in care responsabilul a avut o atitudine neglijenta sau chiar indiferenta. De aceea, oficialii BM recomanda mentinerea unui al doilea consultant care sa-l monitorizeze pe primul, insa au subliniat faptul ca nevoia de a actiona in acest fel reprezinta un semn al existentei unei probleme sistemice.
Leonard McCarthy, vicepresedinte al biroului de investigatii din cadrul Bancii Mondiale a precizat ca tarile care au putut sa faca fata pericolelor reprezentate de practicile coluzive s-au confruntat, ulterior, cu carteluri sau cu alte tendinte de coruptie in acest sector. "Este nevoie de vointa politica, de capacitate de informare eficienta si de prevenire a riscurilor, precum si de abilitatea de a detecta infractiunile inca din etapa de licitare", a declarat oficialul BM. Informatii suplimentare, la www.worldbank.org