
- In ce stadiu se afla activitatea CNIR in acest moment? Ce proiecte mai urmeaza sa preluati de la CNAIR in 2025 ?
- Din aprilie 2024 si pana in prezent, de la numirea directorului general cu mandat, compania a devenit complet functionala, a fost aprobat primul buget, exista un sediu nou, modern si au fost angajati specialisti pentru derularea proiectelor de investitii. Conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului, OUG nr. 55/2016, actualizata prin Legea nr. 50/2021, in termen de cel mult trei ani, CNIR trebuie sa preia toate proiectele de infrastructura rutiera, dar strategia de preluare este atributul Ministerului Transporturilor.
- Ce planuri aveti pentru anul 2025, la nivel de Companie, pentru buna desfasurare a proiectelor si implementarea fara blocaje a lucrarilor de constructii?
- Consideram foarte importanta pregatirea riguroasa/ temeinica a documentatiilor pentru licitatii - caietele de sarcini pentru studiile de fezabilitate, respectiv cerintele beneficiarului pentru contractele de proiectare si executie. In acest sens am initiat si consultari cu prestatorii pentru a adapta noile cerinte pe care le-am inclus la posibilitatile din piata. Si aici ne referim la introducerea BIM, a criteriilor de sustenabilitate si de mediu, precum acordarea punctajului pentru constructorii care utilizeaza utilaje mai putin poluante, hibrid si electrice sau criteriile de incluziune sociala - angajarea pe santiere a persoanelor fara loc de munca din zonele in care se va derula proiectul. De asemenea, am initiat un protocol de colaborare si cu Administratia Nationala a Penitenciarelor (ANP) pentru a folosi forta de munca a detinutilor din regim semi-deschis, acolo unde isi exprima aceasta optiune. Este si un demers ca urmare a crizei fortei de munca din sectorul constructiilor. Pentru a reduce riscul intarzierilor, depunem toate diligentele pentru a preda antreprenorilor terenul liber de orice sarcina si vom colabora cu autoritatile nationale si locale, cu detinatorii de utilitati si comunitatile locale. In sprijinul autoritatilor nationale si pentru a contribui la dezvoltarea comunitatilor locale derulam mai multe parteneriate, cel mai recent fiind cel semnat cu Federatia Romana de Canotaj pentru a amenaja o pista olimpica de canotaj pe amplasamentul gropilor de imprumut ale viitorului drum de mare viteza Bucuresti - Giurgiu. Este un proiect complementar, contractului pentru realizarea Studiului de Fezabilitate - proiect pe care il vom prezenta si Comisiei europene.
- Ce proiecte de investitii in infrastructura aveti in gestiune, in acest moment, si in ce stadiu de implementare sunt acestea?
- Compania Nationala de Investitii Rutiere deruleaza opt licitatii (publicate in SEAP) pentru proiectarea si executia unor loturi/ tronsoane din Autostrada Unirii (A8), a Drumului Expres (DEx) Braila - Focsani (un singur lot cu lungimea totala de 73,5 km) respectiv DEx Bacau - Piatra Neamt (un singur lot cu lungimea totala de 51 km). La data prezentei, valoarea estimata a contractelor publicate in SEAP pentru proiectare si executie lucrari este de 43 miliarde lei (8,6 miliarde euro) fara TVA, iar lungimea totala este de aproximativ 300 de kilometri de autostrada/ drum expres.
Loturile Autostrazii Unirii Targu Mures - Iasi - Ungheni, promovate la licitatie pentru proiectare si executie lucrari, sunt:
I. Autostrada Unirii (A8) sectiunea Targu Mures - Targu Neamt:
- Lotul 1C Sarateni - Joseni (32,4 km); o oferta depusa, in evaluare;
- Lotul 1D Joseni - Ditrau (14,4 km); 5 oferte depuse, in evaluare;
- Lotul 2A Ditrau - Grinties (38 km); o oferta depusa, in evaluare;
- Lotul 2B Grinties - Pipirig (31,5 km); licitatie lansata in SEAP, ofertele se depun pana la 27 februarie 2025.
II. Autostrada Unirii (A8) sectiunea Targu Neamt (Motca) - Iasi - Ungheni:
- Tronson I Motca - Targu Frumos (27 km); ofertele se depun pana la data de 24 martie 2025;
- Tronson II Targu Frumos - Letcani (28 km); ofertele se depun pana pe 24 martie 2025;
- Pentru loturile 3, 4 si 5 Letcani - Ungheni, documentatiile pentru lansarea licitatiilor de proiectare si executie sunt in pregatire.
Pentru DEx Focsani - Braila (73,5 km), CNIR a primit 5 oferte de la constructori, iar ofertele sunt in faza de evaluare tehnica.
Pentru DEx Bacau - Piatra Neamt (51 km), ofertele vor fi depuse in luna martie 2025.
De asemenea, pe langa cele sapte contracte de proiectare si executie publicate in SEAP, CNIR a lansat sase licitatii pentru supervizarea lucrarilor de proiectare si executie: 5 loturi pe Autostrada Uniri, respectiv supervizare pentru proiectare si executie lucrari drum expres Focsani - Braila. Valoarea totala estimata a celor cinci licitatii pentru supervizare lucrari este de peste 400 de milioane de lei.
In ceea ce priveste contractele pentru realizarea studiilor de fezabilitate, CNIR a lansat licitatia pentru drumul de mare viteza Bucuresti - Giurgiu si a primit 11 oferte de la proiectanti pentru realizarea documentatiei tehnice, un contract cu o durata totala de 18 luni. Cele 11 oferte sunt in faza de evaluare.
De asemenea, CNIR a preluat contractul pentru finalizarea studiului de fezabilitate al Autostrazii A13 Brasov - Bacau in decembrie 2024, termenul contractual de finalizare fiind de 24 de luni (septembrie 2026). In prezent, pentru realizarea documentatiei se efectueaza foraje geotehnice pe traseul din judetul Covasna, in zona orasului Targu Secuiesc. Prestatorul (Consitrans) a efectuat peste 3.000 de metri liniari de sondaje, reprezentand aproximativ 10% din total. Echipele Directiei Investitii au efectuat mai multe verificari in teren pentru monitorizarea proiectului.
La inceputul lunii februarie 2025, CNIR a preluat de la CNAIR SA contractul pentru completarea Studiului de Fezabilitate si realizarea Proiectului Tehnic al Autostrazii A3 Ploiesti - Brasov.
- Care considerati ca sunt principalele cauze ale intarzierii proiectelor mari de infrastructura? Ce masuri veti lua pentru rezolvarea acestor probleme?
- Printre cauzele care duc la intarzierea proiectelor regasim problemele legate de exproprieri si procedurile birocratice care ingreuneaza mult emiterea deciziilor de expropriere, lipsa planurilor privind pozitionarea utilitatilor sau planurile incomplete/ diferite fata de situatia reala din teren, lipsa cooperarii intre autoritatile locale si centrale, constrangerile de mediu, de la devierea traseelor pana la restrangerea perioadei in care se poate lucra efectiv pe santier, inclusiv procedura de emitere a Avizelor de Mediu. Modificari legislative in ceea ce priveste Legea Achizitiilor Publice si contestatiile pot fi initiate de catre Parlament sau Guvern prin Ministerele de resort, dar noi, la CNIR punem accent pe pregatirea/ intocmirea temeinica a documentatiilor, a caietelor de sarcini si a cerintelor beneficiarului pentru a lansa licitatia pe baze solide, iar evaluarea ofertelor sa se faca in cel mai riguros mod posibil. Asa cum am mai explicat, consideram esential rolul supervizorului in derularea unui contract si ne dorim sa avem supervizorul alaturi de noi inca din faza de proiectare si executie, iar pentru urmatoarele licitatii chiar din faza de evaluare a ofertelor pentru a aduce plus-valoare si a reduce riscul unor eventuale contestatii la desemnarea castigatorilor. In mod special, punem accent pe calitatea lucrarilor. Astfel, pentru a asigura respectarea termenelor si calitatii lucrarilor in proiectele de infrastructura rutiera, CNIR SA implementeaza mai multe masuri esentiale, precum: planificare detaliata (realizarea unei documentatii in care sunt incluse termene clare, resurse necesare si etape de executie bine definite; selectie riguroasa a contractorilor pentru a asigura respectarea termenelor si calitatea lucrarilor; monitorizare si control (implementarea unui sistem de monitorizare continua a progresului lucrarilor si a calitatii acestora, inclusiv inspectii regulate si audituri); implementarea unor tehnologiilor avansate (adoptarea tehnologiilor moderne pentru gestionarea proiectelor, cum ar fi software de management al proiectelor, echipamente de constructie de ultima generatie, respectiv supravegherea/ monitorizarea video si in timp real a lucrarilor pe care le executa prestatorii/ antreprenorii); formarea si instruirea personalului (asigurarea ca toti angajatii sunt bine instruiti si constienti de standardele de calitate si termenele de executie); mentinerea unei comunicari clare si constante intre toate partile implicate in proiect pentru a rezolva rapid orice probleme care apare prin propunerea de angajare personal local care sa fie alocat 100% santierului.
- Care este valoarea bugetului de care dispune CNAIR in 2025 si ce fonduri vor fi alocate pentru investitii? Considerati ca sunt suficiente pentru implementarea proiectelor prevazute?
- Bugetul propus este de 250 de milioane lei si este intocmit in stransa legatura cu planificarea licitatiilor pentru contractele de proiectare si executie, supervizare lucrari de proiectare si executie, respectiv pentru studiile de fezabilitate si calendarul estimat pentru derularea procedurilor de achizitie.
Pentru 2025, ne propunem gestionarea cat mai eficienta a portofoliului de proiecte pe care il avem. Am facut demersurile catre Autoritatea Tutelara - Ministerul Transporturilor si Infrastructurii - pentru alocarea unor noi proiecte conform OUG nr. 55/2016. Dupa ce vom primi lista noilor proiecte ce urmeaza a fi preluate vom elabora un calendar de implementare.