In acest sens, prezentam urmatoarele informatii statistice referitoare la activitatea Autoritatii incepand cu data de 25 mai 2018 si pana la data de 24 mai 2019 :
- s-au inregistrat 9439 de responsabili cu protectia datelor;
- s-au inregistrat 398 de notificari de incalcari de securitate a datelor cu caracter personal;
- s-au primit 5260 plangeri si sesizari;
- s-au efectuat 485 investigatii din oficiu;
- s-au efectuat 496 investigatii la plangerile persoanelor vizate.
In urma investigatiilor efectuate, au fost dispuse 57 de masuri corective si au fost acordate 23 avertismente.
Masurile corective au vizat, in special:
- respectarea dreptului la informare a persoanelor vizate si efectuarea unei informari complete;
- comunicarea de raspunsuri complete si in termen legal, fara intarzieri nejustificate la cererile persoanelor vizate privind exercitarea dreptului de acces;
- respectarea principiilor de prelucrare a datelor, in special cele privind legalitatea, transparenta si proportionalitatea;
- implementarea de masuri tehnice si organizatorice adecvate pentru asigurarea securitatii si confidentialitatii datelor, precum si respectarea acestor masuri;
- stergerea datelor cu caracter personal dupa implinirea termenului de stocare stabilit prin raportare la scopul in care au fost colectate;
- instruirea persoanelor care prelucreaza date sub autoritatea operatorului (angajatii operatorului);
- transmiterea de mesaje comerciale prin mijloace de comunicare electronica numai cu consimtamantul expres prealabil al utilizatorului.
Plangerile si sesizarile primite au avut, in principal, ca obiect:
- nerespectarea conditiilor legale ce privesc exercitarea drepturilor persoanelor vizate (de exemplu: drepturile de informare, acces, opozitie, dreptul de a fi uitat);
- primirea de mesaje comerciale nesolicitate;
- dezvaluirea de date personale pe Internet;
- incalcarea principiilor de prelucrare a datelor cu caracter personal in legatura cu prelucrarea datelor in sistemul bancar;
- conditiile de legalitate cu privire instalarea sistemelor de supraveghere video;
- incalcarea regulilor de confidentialitate si securitate a prelucrarilor de date cu caracter personal.
Cele mai frecvente incalcari ale securitatii datelor au vizat:
- accesul neautorizat la datele cu caracter personal prelucrate de operator;
- transmiterea eronata a facturilor catre clientii operatorului;
- dezvaluirea datelor cu caracter personal/date pacienti;
- pierderea trimiterilor postale.
Astfel, dupa un an de aplicare a noilor reguli de protectie a datelor, numarul de plangeri si sesizari a crescut semnificativ (in 2017 s-au primit 3734 plangeri si sesizari), ceea ce indica faptul ca a crescut si gradul de constientizare a persoanelor fizice in privinta drepturilor de care beneficiaza, odata cu aplicarea Regulamentului (UE) 2016/679.
De asemenea, din notificarile de incalcari de securitate inregistrate, a rezultat ca operatorii s-au preocupat sa puna in practica obligatiile prevazute de Regulamentul (UE) 2016/679 si sa ia masurile corespunzatoare in cazul incidentelor aparute.
Totodata, recomandam persoanelor fizice sa-si exercite drepturile prevazute de Regulamentul (UE) 2016/679 in relatia cu operatorii, respectiv:
- dreptul de acces;
- dreptul la rectificare;
- dreptul la stergere - „dreptul de a fi uitat”;
- dreptul la restrictionarea prelucrarii;
- dreptul la portabilitatea datelor;
- dreptul la opozitie;
- dreptul de a nu face obiectul unei decizii bazate exclusiv pe prelucrarea automata).
In situatia in care persoanele vizate sunt nemultumite de modul de solutionare a cererii sau nu au primit raspuns din partea operatorului, acestea au posibilitatea de a depune o plangere la Autoritatea Nationala de Supraveghere