
"Practic, PUZ cuprinde toate reglementarile pentru zona protejata si clarifica in detaliu modul in care se va putea investi in aceasta zona si ce principii trebuie respectate. Cel mai probabil PUZ-ul va intra in vigoare undeva dupa 15 martie, astfel ca oricine va solicita o autorizatie de constructie pentru zona centrala va trebui sa respecte reglementarile acestuia", a precizat Florin Birta, primarul Oradiei.
Ieri, in cadrul unei conferinte de presa, arhitectul Eugen Panescu, cel care a lucrat la elaborarea PUZ, a prezentat in linii mari viziunea acestui plan. El a explicat ca ideea acestui PUZ este de a consolida si de a detalia reglementarile din Planul Urbanistic General (PUG) si de a lua in calcul toate evolutiile si tendintele care au aparut de la aprobarea acestuia din urma.
Prin urmare, in PUZ-ul pentru zona protejata au fost creionate patru intentii principale: protejarea cladirilor din aceasta zona, cu spatiul aferent lor (strazi, spatii verzi), stabilirea unei directii de dezvoltare, stabilirea unui mod de utilizare a parcelelor si constructiilor, dar si consolidarea pe baza de calitate a centrului orasului, zona centrala trebuind sa devina un catalizator al municipiului.
"Chiar daca par doua idei opuse, reglementarile PUZ-ul vizeaza doua planuri: conservarea unor valori de patrimoniu si sprijinirea unor investitii noi. Zona centrala trebuie sa revina in prim-planul locuirii, al muncii, al culturii, fiind in acelasi timp zona de contact cu principalele institutii din oras", a spus arhitectul Eugen Panescu.
Conform specialistului, principiile care stau la baza PUZ-ului sunt: protejarea fondului construit valoros, protejarea curtilor si a gradinilor, incurajarea mai multor functiuni la o parcela pentru a incuraja un oras cu functiune mixta, cresterea controlata a densitatii si inaltimii cladirilor, consolidarea Crisului Repede si a malurilor sale, deschiderea pentru constructii noi si eliminarea constructiilor parazitare, incurajarea de investitii care vor transfera beneficii economice asupra populatiei, intentia de a reduce intensitatea traficului auto/numarul de parcari, avand in vedere si ca zona centrala este foarte bine deservita de mijloacele de transport in comun.