Joi, 18 Septembrie 2025
RO EN

Colliers: Costurile cu administrarea cladirilor de birouri pot creste cu 13% in 2024

Costurile de administrare si intretinere ale cladirilor de birouri din portofoliul departamentului de Asset Services al Colliers Romania au crescut cu 9% anul trecut comparativ cu 2022. Costurile mai ridicate pentru servicii in general, inclusiv pe fondul salariilor mai mari, si o prezenta imbunatatita a angajatilor la birou in 2023 au fost factorii care au generat aceasta tendinta.
Colliers Romania administreaza aproximativ 680.000 de metri patrati de spatii imobiliare (dintre care aproape 600.000 metri patrati reprezinta birouri si restul depozite industriale), ceea ce face ca datele companiei in privinta costurilor administrative sa fie destul de reprezentative pentru intreaga piata. Intrucat costurile cu utilitatile nu sunt incluse in toate bugetele de costuri de administrare, ci mai degraba platite direct de catre chiriasi, Colliers a exclus utilitatile din aceasta analiza pentru a pastra comparabilitatea datelor.
Cea mai mare crestere a bugetelor de administrare si intretinere a cladirilor de birouri a fost in zona costurilor cu deseurile – 40% fata de 2022. Aceasta crestere este in mare parte rezultatul unei prezente mai mari a salariatilor in cladirile de birouri, care a crescut de la o medie pe portofoliu de 40% la inceputul anului la 55% la finalul anului. De asemenea, cresteri semnificative de 12% au fost inregistrate si la costurile cu serviciile de securitate si pompieri, in timp ce costurile cu serviciile de curatenie au crescut cu 11%, fiind influentate de cele doua majorari ale salariului minim din lunile ianuarie si octombrie 2023.
In prezent, compania are un total de aproximativ 400 de chiriasi in cladirile pe care le administreaza in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov si Arad, iar valoarea proprietatilor din portofoliu depaseste un miliard de euro.
In ceea ce priveste costurile cu utilitatile, pe pietele internationale s-au inregistrat scaderi dupa scaderi la electricitate si gaze, pana la niveluri dinainte de criza, ceea ce a dus la o scadere a facturilor in 2023, comparativ cu 2022. Mai exact, in decembrie 2023, pretul unitar al energiei (in kWh) a inregistrat o scadere medie de aproximativ 15% fata de ianuarie 2023 pe intregul portofoliu Colliers, iar tendinta continua sa fie de o usoara scadere. De asemenea, nu au existat diferente semnificative nici in pretul gazului in 2023. Mai departe, tinand cont de toti factorii din piata, bugetele pentru cheltuielile de administrare si de intretinere au fost construite in baza unei cresteri medii de 13% in 2024, potrivit consultantilor Colliers.
"Incepand cu anul viitor, noul sistem de impozitare a proprietatilor va conduce la o crestere semnificativa a impozitului pe proprietate, daca ne ghidam dupa informatiile vehiculate in spatiul public. Aceasta categorie de costuri este foarte importanta, deoarece taxele pe proprietate reprezinta intre 30% si 40% dintr-un buget normal de administrare si intretinere a unui spatiu de birouri”, subliniaza Stefania Baldovinescu, Senior Partner | Asset Services | Land Agency la Colliers Romania.
Colliers Romania ofera servicii de administrare aferente unor bugete anuale de peste 26 de milioane de euro, ajutand la optimizarea acestor cheltuieli pentru proprietarii care au ales sa externalizeze aceste servicii.  Contractarea de servicii de Asset Services subliniaza abordarea profesionala pe care dezvoltatorii si proprietarii de spatii de birouri si industriale o au in raport cu chiriasii lor, generand economii de scara si beneficii precum contributia semnificativa la implementarea angajamentelor de mediu, sociale si de guvernanta (ESG), dar si integrarea de soft-uri si aplicatii optimizate si raportarea unitara pe situatia financiara coroborata cu situatia operationala din site.
Divizia de Asset Services a Colliers are o abordare multidisciplinara pentru fiecare proiect, acoperind o gama vasta de activitati prin serviciile pe care le ofera. Mai exact, asigura un management operational si tehnic al cladirilor, acoperind totodata nevoile chiriasilor si asigurandu-se ca acestia isi indeplinesc obligatiile contractuale. In acelasi timp, compania ofera si servicii financiare pentru administrare (facturare, plati, cheltuieli si venituri, reconcilieri), precum si raportare catre proprietari, asigurand legatura operationala dintre nevoile chiriasilor si cele ale proprietarilor.

Din aceeasi categorie

12 Sep 14:25 | RCBB Gruppe, la 7 ani: 100 de santiere finalizate si noi proiecte de infrastructura
12 Sep 07:57 | DELGAZ GRID: Investitii de 1,28 miliarde lei in retele inteligente, in 2025
11 Sep 07:48 | RETTER: Portofoliu de 120 milioane euro si crestere de 30% in primul semestru 2025
10 Sep 11:15 | C&W Echinox: Piata hoteliera locala continua sa performeze peste asteptari in S1
10 Sep 07:23 | PPC Renewables Romania: Peste 2 GW in capacitati instalate, pana la finalul lui 2026
10 Sep 07:06 | ELECTROMONTAJ: Afaceri anuale de 150 milioane euro si extindere in 4 tari
10 Sep 07:00 | S IMMO adopta o strategie noua de crestere si optimizare a portofoliului de investitii
09 Sep 13:40 | Ionut Grigoras s-a alaturat echipei Activ Property ca Partener-Industrial Department
09 Sep 09:06 | Andrei Diaconescu, ONE: Romania si industria de constructii au nevoie de diaspora
09 Sep 09:35 | ADR Centru: Investitii de 500 milioane euro in infrastructura educationala, in 18 ani
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA