Sâmbătă, 13 Decembrie 2025
RO EN

Filip & Co.: Cautiunile pot fi retinute in cazul contestatiilor nejustificate la licitatii

Sub presiunea termenelor impuse de PNRR in ceea ce priveste finantarea autostrazilor si cailor ferate, Guvernul a adoptat mai multe modificari la legislatia achizitiilor publice cu speranta ca procedura si cei implicati in aceasta se vor eficientiza.
In concret, este vorba despre Ordonanta de Urgenta nr. 26/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul investitiilor publice (in continuare „O.U.G. nr. 26/2022”) si despre Hotararea de Guvern nr. 375/2022 care modifica Hotararea de Guvern nr. 394/2016 si Anexele nr. 1 si 2 la Hotararea de Guvern nr. 1/2018. Toate, acte normative importante in domeniul achizitiilor publice. Modificarile aduse prin aceste acte normative au fost prezentate pe larg intr-un articol publicat anterior .
Una din afirmatiile politice realizate la momentul anuntarii modificarilor a avut in vedere „contestatiile nejustificate”, anuntandu-se ca autoritatea va retine in mod obligatoriu cautiunea firmelor care pierd aceste contestatii (n.n. nejustificate) .
Modificarile intr-adevar vizeaza si aspectele privind cautiunea, insa exista detalii ce trebuie avute in vedere. Solutia nu este atat de neiertatoare precum o prezinta declaratiile politice.
Asadar, O.U.G. nr. 26/2022 modifica Legea nr. 101/2016 privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, precum si pentru organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor si adauga la art. 611 dupa alin. (5) un nou alineat (51), cu urmatorul cuprins:
„(51) In situatia in care contestatia depusa in cadrul procedurii de achizitie publica este respinsa, autoritatea contractanta are obligatia de a efectua demersurile necesare in vederea retinerii cautiunii constituita la Consiliu de catre operatorul economic care a depus contestatia, in vederea si in limita acoperirii prejudiciilor create de intarzierile inregistrate in finalizarea procedurii de atribuire”
Retinem asadar urmatoarele:
(i) Nu orice contestatie respinsa va duce la obligatoriu la retinerea cautiunii, ci doar acelea care produc prejudicii prin intarzierea finalizarii procedurii de atribuire;
(ii) Autoritatea este intr-adevar obligata sa realizeze demersuri, insa doar pentru a retine cautiunea in limita prejudiciilor create;
(iii) Aceste prejudicii vor trebui dovedite, cuantificate intr-o anumita masura care sa fie previzibila si care sa aiba in vedere criterii obiective.
Singurul efect al modificarii are in vedere introducerea unei obligatii legale exprese prin care autoritatile contractante sunt determinate sa efectueze obligatoriu demersuri pentru recuperarea cautiunii. Anterior, o asemenea obligatie nu era mentionata expres, desi in cazul existentei unor prejudicii, urmarirea cautiunii ar fi trebuit sa fie o decizie obligatorie din partea autoritatilor si instrumentele legale necesare existau.
Dupa realizarea acestei modificari si introducerea unei obligatii legale exprese, urmarirea respectivei cautiuni va fi obligatoriu a fi realizata, sanctiunile putand fi, pe langa unele disciplinare, si penale. Fiind o obligatie impuse de lege (lege in sens larg, prin care intelegem si Ordonantele de Urgenta), nerespectarea acestei obligatii poate duce la raspunderea penala pentru savarsirea infractiunii de abuz in serviciu prevazuta de art. 297 din Codul Penal.
In aceste conditii, modificarea introdusa in legislatie va asigura realizarea demersurilor de catre autoritati pentru retinerea cautiunii in caz de prejudiciere prin intarzierea procedurii, insa este de retinut ca aceasta cautiune nu va fi retinuta de plano in cazul tuturor contestatiilor respinse. Pentru acest motiv, nu credem ca masura va reusi neaparat sa descurajeze semnificativ initierea contestatiilor, desi probabil acesta a fost scopul urmarit de legiuitor.
 
*** Un material de George Trantea, Partener (foto) si Adrian Zamfir, Associate, la Filip & Company.

Din aceeasi categorie

08 Dec 11:23 | Wolf Theiss: Noul cadru juridic aplicabil tranzactiilor imobiliare rezidentiale
03 Dec 12:37 | VENEVO: Creditarea greoaie impinge IMM-urile catre solutii alternative de finantare
27 Noi 11:39 | Statul este perceput ca principalul inhibitor al initiativei private in Romania
26 Noi 11:23 | Firmele cer eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri: afecteaza investitiile
25 Noi 10:04 | INSOLVENTA are scopul de a gasi solutii de plata, prin reorganizare sau prin lichidare
21 Noi 13:34 | Business Reloaded 2008-2024: Stagnarea, cea mai mare problema pentru companii
20 Noi 16:38 | Termene.ro: Mediul de afaceri si-a triplat rulajul in perioada 2008-2024
17 Noi 15:49 | MAZARS: 70% din datele vitale ale unui business se afla in procesul de payroll
17 Noi 14:16 | Drepturi si obligatii noi generate de sistarea contractelor de antrepriza de lucrari
17 Noi 10:00 | Acordul comercial dintre SUA si China: armistitiu tactic, nu schimbare strategica
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA