Joi, 21 August 2025
RO EN

ANAF: Sistemul RO e-Transport va monitoriza bunurile cu risc fiscal ridicat

Sistemul national RO e-Transport, pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum legume, fructe, bauturi alcoolice, produse minerale, imbracaminte si incaltaminte, va deveni obligatoriu de la 1 iulie 2022, conform unui proiect de ordonanta de urgenta. Nerespectarea prevederilor va atrage amenzi de pana la 50.000 lei pentru persoanele fizice si de pana la 100.000 lei pentru persoanele juridice, la care se va adauga confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
Scopul implementarii sistemului RO e-Transport este de a creste gradul de colectare a impozitelor si a taxelor datorate bugetului de stat precum si de prevenire si combatere a comertului ilicit de bunuri. Lista bunurilor cu risc fiscal ridicat urmeaza sa fie stabilita prin ordin al ANAF.
 
Ce inseamna RO e-Transport?
Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana, va monitoriza prin intermediul RO e-Transport produsele cu risc fiscal ridicat transportate pe teritoriul national, sistemul fiind interconectat cu RO e-Factura si Trafic control.
Transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat inseamna orice transport care incepe si se finalizeaza pe teritoriul national, orice tranzactie transfrontaliera care incepe in Romania (de exemplu: export, livrare intracomunitara) ori se finalizeaza in Romania (de exemplu: import, achizitie intracomunitara) sau este in tranzit pe teritoriul Romaniei, deoarece si in acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul Romaniei.
 
Obligatia declararii datelor in sistemul RO e-Transport revine: 
● destinatarului inscris in DVI, respectiv expeditorului inscris in DVE, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
● beneficiarului din Romania in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
● furnizorului din Romania in cazul tranzactiilor interne sau a livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
● depozitarului in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
 
Generarea si utilizarea codului UIT  
Orice transport inscris in RO e-Transport va fi identificat printr-un cod unic UIT, generat de sistem. Detinerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului de catre operatorul de transport rutier, in format fizic sau electronic, impreuna cu documentul care insoteste transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.
Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor pune la dispozitia utilizatorilor, in mod gratuit, modulele informatice de gestiune a transporturilor de bunuri necesare in vederea obtinerii codului UIT.
Totodata, potrivit proiectului OUG, in cazul in care sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, utilizatorii au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente tuturor bunurilor transportate, iar codul UIT sau codurile UIT trebuie sa insoteasca documentul de transport aferent acestora.
Sunt exceptate de la prevederile RO e-Transport transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si ale organizatiilor internationale si fortelor armate ale statelor straine membre NATO sau ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau a executarii contractelor de achizitie publica care necesita impunerea unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului.
 
Date ce vor putea fi urmarite in cadrul sistemului RO e-transport
Datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum si codul UIT generat.
Este de mentionat, de asemenea, faptul ca sistemul RO e-transport va fi interconectat cu alte sisteme de monitorizare: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantitatilor de produse transportate, precum si orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier.
 

Din aceeasi categorie

01 Aug 11:46 | MAZARS: Povara fiscala ramane semnificativa in tarile din Europa Centrala si de Est
28 Iul 11:37 | Romania, potential si presiuni: redresare in asteptare, vulnerabilitati in crestere
25 Iul 10:47 | REVEAL: Mediul privat din Romania 2025 - incordat, reactiv, fara directie
23 Iul 11:43 | TVA marit la locuinte: Fiscul castiga pe termen scurt, economia pierde pe termen lung
17 Iul 11:59 | ANAF solicita informatii fara temei legal, contribuabilii cer stoparea abuzurilor
16 Iul 13:27 | AVOCAT: Dezvoltatorii imobiliari iau masuri drastice in lupta cu TVA
14 Iul 11:33 | Allianz Trade: Cum gestioneaza companiile europene si americane razboiul comercial
11 Iul 12:36 | Restituirea unor sume platite la Fondul de Tranzitie Energetica, o corectare ratata
11 Iul 12:55 | Tranzactii de 2,7 miliarde euro pe piata de M&A din Romania, in primul semestru
09 Iul 16:53 | Reglementare a concesionarii terenurilor pentru productia de energie regenerabila
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA