
Cresterea sau mentinerea valorii pietei de tamplarie, intrevazuta de 72,3% din manageri
Un sondaj cu subiect asemanator (intitulat „Ce tendinta vor avea livrarile de tamplarie in 2015?”), derulat pe portalul de afaceri www.fereastra.ro intr-o perioada similara, arata ca aproape toti reprezentantii firmelor din bransa de ferestre (cu exceptia a 27,7% dintre respondenti) au indicat, in ansamblu, o situatie conforma celei actuale, reflectand cu precadere fie o stagnare a pietei de ferestre, fie cresteri de mai mica sau mai mare amploare. Astfel, circa 16,7% din total indica faptul ca vanzarile de tamplarie termoizolanta efectuate pe plan intern si pe pietele din afara granitelor tarii s-au majorat cu pana la 5% in 2015 (ceea ce ar implica, de fapt, o mentinere a dinamicii specifice anului 2014, cand cifra de afaceri a celor 1.000 de producatori de tamplarie, cuprinsi in lista elaborata de revista Fereastra, a progresat cu 6%), o proportie similara a managerilor (16,7%) aratand ca sectorul de profil a ramas, in 2015, la un prag similar celui din 2014. O eventuala scadere de pana la 5% sau o diminuare ce depaseste acest prag reprezinta estimari intrevazute de 11,1%, respectiv de 16,7% din totalul respondentilor, in timp ce altii – cei mai numerosi, de altfel (22,2%) sustin ca livrarile de tamplarie termoizolanta vor spori cu peste 10%, ceea ce constituie o premisa optimista si chiar realista. In schimb, numarul respondentilor ce iau in considerare mai degraba o majorare cuprinsa intre 5% si 10% este asemanator celorlalte categorii (cu 16,7% din total), astfel incat aceasta tendinta a bransei continua sa fie improbabila, din toate punctele de vedere, ca de altfel si un eventual trend descendent. La fel ca in sondajul dedicat pietei de constructii, cel ce reflecta situatia livrarilor de tamplarie este oarecum marcat de tendinta operatorilor din bransa de a-si exprima in principiu dorinta ca actualul trend ascendent, ce marcheaza acest sector de activitate, sa fie sustenabil (de peste 10%, aspect confirmat momentan si de datele statistice privind volumul lucrarilor dupa traversarea a 11 luni ale anului trecut). Totusi, trebuie sa se aiba in vedere faptul ca actuala crestere constituie, de fapt, o recuperare a pierderilor consemnate in anii recesiunii – si cu precadere in 2009 – abia ulterior urmand sa se instaleze, cu siguranta, o tendinta cu adevarat ascendenta, marcand inceputul perioadei de profitabilitate. In acelasi timp, deoarece aproape 27,7% din managerii chestionati au intrevazut o diminuare a vanzarilor de ferestre aferente anului 2015, se observa ca, spre deosebire de omologii lor din sectorul de constructii, acestia continua sa fie mai pesimisti in ceea ce priveste caracteristicile segmentului de piata pe care activeaza.
***
Intrucat luna ianuarie a anului in curs constituie un moment al bilantului, respectiv al stabilirii perspectivelor, cel putin pe termen scurt – si pentru a contura, astfel, o imagine adecvata a starii actuale si prognozelor din sectorul de constructii si, implicit, din domeniul tamplariei termoizolante, va invitam sa participati la noile sondaje aflate in derulare, intitulate "Cum va evolua piata de constructii in 2016?" (publicat pe portalul Agenda Constructiilor), respectiv "Ce tendinta vor avea livrarile de tamplarie in actualele 12 luni?" (in cadrul site-ului Fereastra). Rezultatele vor fi prezentate intr-o editie viitoare a Stirilor Agenda Constructiilor si Fereastra.