
Totusi, potrivit sursei respective, daca intr-adevar acordul de principiu va fi intr-un final parafat, „eforturile de reabilitare a fondului construit existent, responsabil pentru 40% din consumul energetic al UE, vor trebui sa fie intensificate drastic in toate tarile membre ale Uniunii, pentru ca imobilele sa devina cu adevarat mai eficiente si pentru ca sectorul imobiliar sa fie «decarbonizat». Insa, obiectivele de reabilitare a cladirilor, pentru ca acestea sa devina NZEB, ca si politicile specifice de indeplinire a acestui deziderat vor ramane strict la latitudinea tarilor membre, decizia de implementare apartinand guvernelor nationale”.
De pilda, dupa cum a afirmat sursa parlamentara implicata in negocieri, autoritatile centrale ale statelor membre UE isi pot fixa ca reper anii 2030 si 2040, definind „indicatori masurabili de progres, precum rata de renovare profunda, consumul maxim de energie permis pe metru patrat etc. Cu toate acestea, elaborarea programelor se afla in intregime la latitudinea statelor membre, astfel incat guvernele nationale sa dispuna de o libertate completa a deciziei si de spatiu suficient de manevra”. „Pentru tarile membre, chiar si acest acord politic de principiu nu impune o obligatie de a adopta, de exemplu, rate de renovare (ca atare), dar va institui obligatia ca fiecare membru al UE sa stabileasca diversi indicatori pentru a masura progresul de transformare a cladirilor actuale in imobile NZEB si a fixa repere de atingere a tintei finale, pana cel tarziu in anul 2050”, a concluzionat sursa citata.