
Potrivit unui comunicat al corporatiei, vanzarile de 21,677 miliarde euro din ianuarie-iunie 2019 includ un impact pozitiv al cursului de schimb (+0,6%), indus ca urmare a aprecierii dolarului american fata de moneda unica europeana, in pofida devalorizarii realului brazilian, coroanei din unele state nord-europene si altor monede asiatice sau ale unor tari emergente. Totodata, impactul pozitiv dat de modificarile structurii grupului (+0,2%) reflecta activitatea ce a presupus efectuarea unor achizitii strategice in Asia si in statele emergente (Join Leader - adezivi), respectiv investitiile efectuate in noi tehnologii si servicii strict specializate, de nisa (Kaimann – izolatii tehnice), precum si consolidarea pozitiei pe care Saint-Gobain o detine cu divizia de distributie a materialelor de constructii, dar si a activitatii unor entitati renumite (Hunter Douglas – plafoane speciale). Acestea au fost atenuate doar partial si nesemnificativ de renuntarea la anumite afaceri, mai putin profitabile, cum ar fi cele cu tubulatura din Xuzhou – China, cu silicon-carbid, respectiv operatiunile de instalare a vitrajelor in Marea Britanie si cele de procesare a sticlei in Suedia si Norvegia. Pe baze LFL, insa, vanzarile au fost mai mari cu +3,5%, stimulate de majorarea cantitativa de +1,2% la nivelul tuturor diviziilor si regiunilor. Intr-un mediu de afaceri caracterizat de o inflatie a costurilor operationale (fenomen ce s-a mai atenuat, cu precadere in trimestrul al doilea), preturile au continuat sa se majoreze cu +2,3%, ceea ce a adus un aport pozitiv la rulajul grupului.
In plus, la finele lui 2018, s-au pus bazele noii organizatii, aceasta functionand actualmente cu cinci unitati (divizii) de raportare, patru regionale si unitatea globala High Performance Solutions (HPS), care, de la 1 ianuarie a.c., au inlocuit cele trei sectoare de business si 14 delegatii, rezultand astfel o structura mult mai flexibila a grupului, orientata spre digitalizare.
Analizand rezultatele pe divizii, unitatea globala HPS si-a majorat vanzarile cu +1% LFL, pe baza sporirii cererii din diversele industrii careia i se adreseaza, cu exceptia celei auto si de materiale ceramice, dar au fost necesare si ajustari pozitive ale pretului. In acest sens, s-a subliniat ca activitatile ce deservesc industria constructiilor au cunoscut un progres accentuat in majoritatea regiunilor europene si in ambele Americi, ca urmare a trendului ce presupune folosirea pe scara tot mai larga a sistemelor complexe de izolare ETICS. In Europa de Nord, cresterea a fost de +3,6% LFL, in general pe seama distributiei (gips, mortar, materiale de izolare), fiind nominalizate ca performante pietele de constructii ale statelor nordice (unde lucrarile de inovare se intensifica rapid), Germania si majoritatea statelor din regiunea Europei de Est (cu toate ca in acest caz baza de raportare a fost mai putin solida, din cauza unor reparatii in ianuarie-iunie 2018 la doua linii float din Polonia si Romania, iar astfel, cresterea din cele doua tari a fost ceva mai accentuata). Acelasi trend s-a raportat si pentru Europa de Sud, Orientul Mijlociu si Africa (+4,2% LFL), vanzarile de mortar, gips si materiale de izolare fiind optime, in timp ce pe segmentul de tubulatura se fac eforturi de crestere a competitivitatii, in conditiile unei sporiri usoare a vanzarilor. Printre tarile nominalizate pentru activitatea sustinuta atat in ceea ce priveste noile constructii, cat si renovarile, se afla Franta (unde materialele de izolare pentru reabilitare termica au un mare succes), Spania, Italia si statele Benelux. In Orientul Mijlociu si Africa a avut loc o scadere usoara si punctuala, determinata mai ales de regresul din Turcia. In cele doua Americi, afacerile grupului s-au majorat cu +2,6% LFL, in acest caz beneficiindu-se de majorarea pretului in detrimentul cresterii cantitative, mai ales la produsele pentru exterior (in America de Nord, unde vanzarile s-au stabilizat pe segmentul respectiv) sau de trendul ascendent relativ generalizat din America Latina, cu precadere in ceea ce priveste sticla arhitecturala, mortarul etc. In Asia-Pacific rezultatele financiare au crescut cu +6% LFL, cu vanzari majore de gips in India, respectiv cu un impuls puternic dat de deschiderea celei de-a cincea linii de sticla float pe subcontinentul indian si cu o ascensiune deosebita in China.
***
Dupa cum se arata in cadrul unor comunicate anterioare, in 2014 afacerile grupului Saint-Gobain au totalizat 41 miliarde euro (rectificate la 38,34 miliarde euro intr-un document dat publicitatii in februarie 2016), iar in tara noastra toate cele sapte activitati (Abrasives, Brodrene Dahl, Glass, Isover, PAM, Rigips si Weber) au consemnat rezultate pozitive, vanzarile depasind astfel 163 milioane de euro (+4%), comparativ cu aproape 156,7 milioane de euro in 2013 (+5%). De asemenea, la nivelul lui 2015, Saint-Gobain a consemnat un rulaj de 39,62 miliarde euro, in conditiile unei cresteri de +35,9% a profitului net, de la 953 milioane de euro la 1,29 miliarde euro. In acelasi timp, in 2016, cifra de afaceri a grupului s-a plasat la 39,09 miliarde euro, iar profitul net s-a majorat usor, cu +1,2%, ajungand la 1,31 miliarde euro, pentru ca in 2017 sa se ajunga la un rulaj de 40,81 miliarde euro (+4,4%) si la 1,56 miliarde euro profit net (+19,5%), dupa care in 2018 s-au raportat vanzari de 41,77 miliarde euro (+2,4%) si un profit net de 420 milioane de euro (-73,2%). Pentru informatii suplimentare, click aici!