Vineri, 12 Septembrie 2025
RO EN

ARI: Observatii critice asupra Ghidului de finantare a programului de iluminat public

Asociatia Romana pentru Iluminat (ARI) i-a trimis o scrisoare deschisa ministrului Mediului, Tánczos Barna, in care critica modul in care a fost redactat Ghidul de finantare al “Programului pentru sprijinirea eficientei energetice si a gestionarii inteligente a energiei in infrastructura de iluminat public”. Programul include finantari de circa 100 de milioane de euro prin Administratia Fondului de Mediu (AFM) autoritatilor publice pentru proiecte de iluminat public ecologic.
Reprezentantii ARI considera ca modul in care a fost redactat ghidul de finantare incalca recomandarile Comisiei Europene pentru achizitii publice ecologice si motiveaza retragerea Ghidul de finantare aflat in dezbatere publica. In plus, specialisii isi ofera sprijinul pentru imbunatatirea Ghidului respectiv.
"Propunerile noastre reflecta experienta acumulata de membrii Asociatiei noastre in cei peste 26 ani in piata iluminatului din Romania si experienta la nivel european transpusa de Comisia Europeana in documentul «Revision of the EU Green Public Procurement Criteria for Road Lighting and traffic signals» evitand, in acest fel, risipirea resurselor acestui proiect care pot deveni un fiasco, asa cum s-a intamplat de-a lungul timpului cu alte proiecte de eficienta energetica in Uniunea Europeana. Avand in vedere ca este un domeniu specializat, reiteram disponibilitatea noastra de a contribui cu cunostintele dobandite la elaborarea unui Ghid care sa-si indeplineasca scopurile declarate de Ministerul pe care il conduceti si sa fie un sprijin real pentru Autoritatile Publice Locale din Romania in lupta pentru reducerea emisiilor de CO2. Consideram ca prezentul Ghid, anexa la Ordinul de Ministru, nu ar trebui sa fie publicat in aceasta forma. Va propunem retragerea acestuia si rescrierea lui, pentru a corecta greselile evidente, neconcordantele si cerintele restrictive", se arata in documentul semnat de Dan Vatajelu, presedintele ARI.
 
Observatiile ARI sunt de fond si nu sunt de natura sa sustina publicarea ghidului sub aceasta forma, spun specialistii:
● Ghidul este nu este semnat de autori, lipsind astfel o responsabilitate asupra continutului. Totodata, acesta nu tine cont de ghidul comisiei europene pentru achizitii publice ecologice: Revision of the EU Green Public Procurement Criteria for Road Lighting and traffic signals. Ghidul a fost mentionat in mod repetat in corespondenta cu AFM si pus la dispozitie, atat in format digital, cat si tiparit. Acest ghid a fost creat cu scopul de a utiliza expertiza vasta dobandita in statele membre in cazul achizitiilor ecologice. Ghidul contine recomandari in privinta cerintelor, a posibilelor criterii de departajare si posibilitati de verificare a indeplinirii criteriilor. "Consideram inacceptabil ca entitatile preocupate de mediu sa ignore astfel de recomandari si sa experimenteze pe banii publici. Ghidul de finantare a Programului privind sprijinirea eficientei energetice si a gestionarii inteligente a energiei in infrastructura de iluminat public 2021 prezentat in consultare publica este orientat spre finantarea producatorilor/ furnizorilor de sisteme de iluminat si nu spre rezultate (sistemul de telegestiune este descris incoerent si incomplet pe 2 pagini, fara sa fie orientat spre rezultatele necesare atingerii obiectivelor proiectului, ci spre caracteristici unice de producator)", explica ARI.
● Criteriile de eligibilitate ale proiectului sunt amestecate cu cerinte specific restrictive pentru sistemul de telegestiune, de exemplu.
● Sunt mentionate ca criterii de eligibilitate cerinte restrictive, cum ar fi certificarea TALQ pentru sisteme de telegestiune. Cerinta restrictioneaza astfel concurenta, limitand tehnologiile utilizate si eliminand progresul tehnologic.
● Este separat dimming-ul ca pozitie in devizul general si in capitolul de cheltuieli eligible de telegestiune. Dimming-ul ar trebui sa fie o functie a telegestiunii. Dimarea (reducerea fluxului luminos) este un rezultat si nu un sistem. Exista diferite metode de dimming ce utilizeaza tehnologii diverse. Aici putem da exemple: sisteme cu programare locala una cate una, sau sisteme comandate digital cum ar fi sistemele de telegestiune.
● Nu exista modalitati de control pentru rezultatele proiectului - acestea sunt solicitate doar ca rapoarte anuale declarative din partea UAT.
● Se face o confuzie majora intre criteriile de eligibilitate ale proiectului si criteriile de calificare pentru ofertanti in procesul de achizitie publica.
● Nu este definit clar care este rolul legislatiei privind serviciul de iluminat reglementat prin Legea nr. 51/ 2006 si Legea nr. 230/2006. Este criteriu de eligibilitate/ calificare sau legislatia este optionala in cazul acestui proiect?
● Autorii confunda operatorii serviciului de iluminat public, definiti conform Legii nr. 51/2006, care au drept exclusiv de operare a serviciului de iluminat public in baza licentei de operare emisa de ANRSC cu companiile care realizeaza lucrarile de modernizare in cadrul proiectelor finantate prin prezentul ghid aflat in consultare publica.
● Nu exista cerinte privind deseurile rezultate in activitatea de modernizare a sistemului de iluminat si cum sunt respectate cerintele legislative privind DEEE, cerinte care ar trebui sa fie prioritare pentru Ministerului Mediului.
● Sistemul de telegestiune, desi are rolul de a realiza dimming la nivelul intregului sistem de iluminat, cu reglarea fluxului luminos si posibilitatea alertarii in cazul unor defecte, este eligibil, dar, pe de alta parte, nu sunt eligibile modulele de telegestiune care permit actiunile descrise mai sus pentru aparatele de iluminat cu puterea sub 75W. Exista strazi incadrate in clasa M3 cu putere sub 75W, unde aparatele se pot defecta.
 
Recomandare
In finalul scrisorii, ARI recomanda un material suplimentar realizat de specialisti in domeniu care poate fi utilizat pentru imbunatatirea Ghidului de finantare: Ghidul pentru intocmirea documentatiilor tehnice pentru licitatiile de iluminat stradal (Ghid ARI) ce poate fi accesat pe site-ul www.ariiluminat.ro si standardele europene in domeniu.
Scrisoarea deschisa a ARI poate fi citita integral aici

Din aceeasi categorie

25 Aug 07:00 | SCHNEIDER obtine o crestere organica de 8% a cifrei de afaceri in primul semestru
18 Aug 07:00 | SIGNIFY: Iluminatul conectat isi creste cota si detine peste 30% din vanzarile grupului
06 Aug 07:00 | ABB raporteaza o majorare cu 8% a vanzarilor pentru intervalul aprilie - iunie 2025
05 Aug 07:00 | 3M raporteaza vanzari in crestere la peste 6,2 miliarde USD in trimestrul al doilea
29 Iul 07:00 | LEGRAND raporteaza o majorare de 13,4% a vanzarilor in semestrul intai din 2025
25 Iul 11:51 | VINCI Energies achizitioneaza EnergoBit si isi consolideaza prezenta in Romania
17 Iul 11:41 | Signify castiga 11 premii Red Dot pentru designul iluminatului inovator si sustenabil
04 Iul 12:22 | E-INFRA, membru fondator si partener al think-tank Atlantic Council Romania
26 Iun 12:26 | ADREM atrage 18 milioane euro de la ING si BRD pentru extinderea operatiunilor
26 Iun 07:00 | SIEMENS: Vanzari de aproape 20 miliarde euro si perspective de crestere de pana la 7%
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA