
Concurenta agresiva a fost un alt factor care a influentat puternic profitabilitatea companiei. Explicatia acestei situatii este data de faptul ca, in 2009, cererea a fost mai redusa, context in care a existat o presiune mai mare pe pretul de vanzare in piata. Activele imobilizate in primele noua luni a.c. inregistreaza o crestere de 21% fata de nivelul din aceeasi perioada a anului trecut, pe fondul investitiilor realizate in intervalul analizat perioada. Valoarea fondurilor alocate pentru investitii s-a ridicat la 24,2 milioane de lei, fiind cu 35% mai mica decat in aceeasi perioada din 2008, din cauza redimensionarii bugetului, prin amanarea unor investitii fara un impact major asupra parametrilor tehnico-economici ai companiei, precum si din cauza faptului ca Teraplast a finalizat in proportie de 90% relocarea capacitatilor de productie din Bistrita, la Saratel. In primele noua luni din 2009, firma a finalizat constructia si utilarea fabricii si a depozitului de poliolefine de la Saratel, ce include sectiile de camine de vizitare si de tevi corugate PP. Tot in primele noua luni ale acestui an s-a finalizat si procesul de relocare a fabricii de profile (pentru constructii si tamplarie) fiind demarata productia de profile cu patru camere, ecologice. In trimestrul al treilea, societatea a inceput extinderea cu 60% a capacitatii fabricii de profile pentru tamplarie. Pentru realizarea acestui obiectiv, compania a suplimentat bugetul de investitii aferent anului 2009. In noua fabrica de la Saratel, firma produce profile de tamplarie cu 4 si 5 camere, exclusiv din clasa A, iar in acest moment se afla in probe tehnologice si sistemul de 6 camere (cu o grosime de 70 mm). Dezvoltarea segmentului comercial al Diviziei de Ferestre TeraGlass a fost un alt punct important in bugetul de investitii al Teraplast, in primele sase luni din 2009 finalizandu-se procesul de redenumire al marcii de tamplarie termoizolanta si au fost deschise 12 showroom-uri de vanzari. Anul acesta compania a avut in desfasurare investitii totale de 30,79 milioane de lei.Stocurile au inregistrat o crestere de 58% in primele noua luni din 2009, pana la valoarea de 40 milioane de lei. In luna iunie 2009, s-a luat decizia de a stoca materie prima (PVC), pe fondul cresterii cererii pe piata, in conditiile restrangerii ofertei. Mai mult decat atat, prin cresterea stocurilor de materie prima, compania a reusit sa contracareze fluctuatia preturilor, asigurandu-si, astfel, un important avantaj competitiv. Totodata, datorita inceperii dezvoltarii diviziei de vanzari a profilelor de tamplarie din PVC, au crescut stocurile de produs finit pe aceasta gama, pentru a oferta o arie larga de produse.Creantele societatii s-au majorat cu 27% ca urmare a lipsei lichiditatilor din piata. In contextul crizei financiare, precum si datorita indeciziei de la nivel politic, alocarea finantarilor de la bugetul de stat pentru lucrarile publice s-a realizat extrem de greoi. Avand in vedere aceste aspecte, disponibilitatile societatii au inregistrat o scadere fata de aceeasi perioada a anului precedent, finantarea investitiilor si a capitalului de lucru generand, totodata, o crestere a datoriilor pe termen scurt. Totusi, la acest parametru s-a inregistrat o usoara scadere, ca urmare a faptului ca Teraplast a demarat rambursarea creditelor.Cifra de afaceri neta a grupului Teraplast a scazut in primele trei trimestre a.c. cu 12% comparativ cu aceeasi perioada din 2008, pana la valoarea de 179,6 milioane lei, ca urmare a diminuarii cererii, in contextul crizei economice. Cheltuielile de operare la nivel consolidat s-au diminuat cu 11%, in principal ca urmare a scaderii costurilor cu materiile prime si cu marfurile. In aceeasi perioada, veniturile din exploatare s-au diminuat cu 11%. Profitul net al grupului Teraplast s-a redus cu 3%, pana la valoarea de 13,36 milioane de lei. Informatii suplimentare, la www.teraplast.ro