
- Care sunt principalele realizari rezultate din implementarea Programului DIGICONSTRUCT? Cate companii de constructii au fost implicate si cati angajati? Aveti in plan initiative similare acestui program si in perioada urmatoare?
- Proiectul "DIGICONSTRUCT - Competente digitale pentru industria constructiilor” a fost o adevarata provocare, dar si o satisfactie in dialogul direct al Federatiei cu firmele din sectorul nostru de activitate. Proiectul isi propune o abordare integrata a problemelor identificate la nivel multi-regional si contribuie la sustenabilitatea intreprinderilor si a locurilor de munca din domeniul constructiilor, care au un potential ridicat de digitalizare. Avand in vedere perioada extrem de scurta in care s-a derulat, activitatea echipei de implementare a facut ca, intr-un termen-record, sa aducem in proiect peste 70 de companii de constructii (fata de minimum 35 de societati, cat era prevazut). Este vorba despre IMM-uri din toate zonele geografice, mai putin din regiunea Bucuresti-Ilfov, care este considerata deja dezvoltata. Din aceste firme de constructii, am recrutat un grup-tinta de peste 400 de cursanti, care si-au dorit sa-si ridice nivelul de competenta in domeniul digitalizarii, prin cursuri predate de formatori/ profesori universitari cu o inalta pregatire in domeniu.
- In ce alte programe este implicata Federatia si ce obiective aveti stabilite pe termen scurt, mediu si lung pe piata de constructii?
- In acest moment, nu suntem implicati intr-un alt proiect de tip DIGICONSTRUCT, insa dupa cum am constatat in ultimii ani, piata de profil din Romania este foarte dinamica si provocatoare, confruntandu-se cu multiple probleme de la pandemie, la cresteri explozive de preturi la materialele de constructii si energie sau de la reduceri premature de facilitati fiscale si mariri de salarii, la dificultati in incasarea facturilor si chiar sistari de lucrari in prag de sarbatori de sfarsit de an. Peste toate acestea, se suprapune criza continua de forta de munca si de pregatire profesionala. FPSC are ca obiectiv permanent identificarea de solutii si interventii legislative, pentru a diminua efectele negative rezultate din aceste perturbari, pentru a apara atat interesele membrilor sai, cat - mai ales - pentru a se putea derula in conditii optime procesul investitional in Romania.
- Cum raspund companiile de constructii necesitatii de digitalizare a sectorului? Care este impactul digitalizarii si al noilor tehnologii in randul constructorilor?
- In pofida celor prezentate anterior, care au implicat un mare consum de resurse din toate categoriile (umane, financiare, de timp etc.), proiectul DIGICONSTRUCT ne-a ajutat sa constatam nevoia de digitalizare in sector, dorinta societatilor de constructii de a tine pasul cu evolutia europeana in ceea ce priveste digitalizarea, care contribuie la consolidarea competitivitatii acestora. Doua directii au fost abordate cu predilectie au fost constituite de cursul de protectie a datelor cu caracter personal pentru angajati si cursurile de Building Information Modelling - BIM, care este specific sectorului constructii.
- Care este stadiul digitalizarii in sectorul de constructii din Romania? Ce inseamna efortul de digitalizare pentru majoritatea companiilor?
- Actualmente, sectorul constructiilor se afla intr-o zona neconfortabila in clasamentul digitalizarii, dar suntem convinsi ca in maximum cinci ani va schimba acest loc cu unul fruntas. Solicitarile cursantilor de a participa la cursuri BIM (avem in proiect patru grupe care au dorit acest lucru) ne determina sa privim cu optimism aplicarea conceptului BIM in Romania. Este adevarat ca punerea in aplicare a conceptului respectiv inseamna costuri atat in proiectare, cat si in executie. Credem, insa, ca participarea la licitatii in competitie cu firmele straine, care au un nivel mai inalt de digitalizare, va stimula firmele romanesti sa investeasca in dotarea cu tehnologie avansata, astfel incat sa faca fata concurentei. Exista, in acest moment, un pas in fata pe partea de proiectare, unde firmele specializate detin deja aplicatii software performante si care se bucura de rezultatele alocarii de fonduri financiare pentru achizitia acestora. Aspectul respectiv a fost pus in evidenta si de optiunea inregistrata in cadrul proiectului.
- Ce provocari ati intampinat in implementarea programului DIGICONSTRUCT si care ar fi, in linii mari, profilul participantului la acest program?
- Faptul ca sectorul constructiilor a fost afectat in ultimii ani de o serie de evenimente care au fost enumerate anterior in mod detaliat a influentat intr-o oarecare masura si reactiile firmelor preocupate in special sa-si incaseze facturile. Totusi, cei mai mari "inamici" ai echipei noastre si, implicit, ai proiectului, au fost timpul foarte scurt de implementare si birocratia care a accentuat si mai mult acest neajuns. Cu toate acestea, proiectul isi atinge toti indicatorii. Pentru selectarea celor minimum 350 de cursanti prevazuti in proiect am stabilit criterii obiective, pentru eliminarea oricarui risc de discriminare de varsta, sex, nivel de studii sau grad de calificare. Cursurile au avut un grad mare de adresabilitate, chiar daca am avut grija ca cel putin 40% dintre cursanti sa faca parte din echipa de management a societatii si restul din cea operationala sau cel putin 40% dintre cursanti sa fie femei. Nu au fost excluse nici persoanele in varsta de peste 55 ani, avand in vedere ca nu se mai concepe comunicare fara digitalizare, cu toate masurile de protectie necesare. In concluzie, in sectorul constructiilor nu mai putem concepe activitate fara digitalizare, iar santierul de peste circa cinci ani nu va mai semana cu cel de astazi.