Duminică, 23 Februarie 2025
RO EN

ARTEHNIS: "Investim in resursa umana si in integrarea modului de lucru BIM"

Compania de inginerie, consultanta, management de proiect si proiectare Artehnis din Iasi, s-a dezvoltat constant in ultimii ani, ca urmare a investitiilor permanente in resursa umana, echipamente, tehnologii si sisteme software. Astfel, si-a extins aria de clienti, inclusiv prin accesarea unor contracte mai complexe care conduc la noi provocari tehnice, dar care impun si asigurarea unui suport si stabilitati logistice, juridice, financiar-economice, decizionale si de coordonare. Prin urmare, in acest an, compania va avea o crestere stabila a cifrei de afaceri si, in mod evident, o imbunatatire a expertizei si a capabilitatilor tehnice. "Urmatorii ani vor veni cu provocari pe mai multe planuri (financiar, resursa umana, digitalizare, modificari si corelari legislative, cerinte ale finantatorilor si ale beneficiarilor), dar echipa Artehnis trateaza cu atentie fiecare contract, precum si relatia cu clientul si factorii implicati, astfel, cu siguranta experienta dovedita pana in prezent va conduce la rezolvarea tuturor provocarilor", spune dr. ing. Ciprian-Ilie Cozmanciuc, Directorul General al ARTEHNIS.
 
- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul de proiectare si constructii in 2023 si cum credeti ca se va dezvolta acesta pe termen scurt si mediu?
- In sectorul public au existat numeroase investitii, aflate in curs sau care au fost demarate, ceea ce a condus la un volum de activitate tot mai mare. In sectorul privat s-a simtit o reticenta a investitiilor, dar, cu toate acestea, nu se poate vorbi de un blocaj sau de o reducere majora a cererii de proiectare. In anii urmatori, se va trece la etapele de aprobare ale proiectelor de investitii finantate prin diverse surse nerambursabile, care vor conduce, bineinteles, la mentinerea unui nivel ridicat al cererii de specialisti in proiectare. Semnul de intrebare este dat, totusi, de eventualele blocaje la plata serviciilor din partea beneficiarilor, din diverse cauze, care pot fi legate printre altele la nivel macro de prioritatile si strategiile guvernamentale, dar si de stabilitatea economica internationala.
 
 
- La ce proiecte lucrati in aceasta perioada?
- La momentul actual, avem o multitudine de proiecte aflate in derulare, printre acestea aflandu-se constructia Pavilionului 8 din cadrul Spitalului Clinic de Boli Infectioase "Sf. Parascheva" Iasi, investitie de 50 de milioane de euro; reabilitarea, modernizarea, extinderea si dotarea Spitalul Orasenesc Negresti, Vaslui (circa 38 milioane de euro); realizarea accesului rutier complementar pentru descarcarea A3, Comarnic, Prahova (57 milioane de euro); reabilitarea, modernizarea, dotarea si extinderea Centrului de agreement Bucsoaia (Frasin, judetul Suceava), cu o valoare de investitie de 100 de milioane de euro; constructia cladirii Sediului Parchet de pe langa Judecatoria Targu-Jiu si Tribunalul Gorj (5 milioane de euro), numeroase proiecte mai simple sau mai complexe cu finantare guvernamentala, dar si pentru depuneri la sesiunile de finantare nerambursabila din surse europene. De asemenea, lucram la cresterea gradului de acoperire si incluziune a sistemului de inregistrare a proprietatilor in zonele rurale din Romania, realizarea cadastrului general, in localitatile Pipirig, Borca si Damuc, din judetul Neamt.

 
- Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele cresterilor preturilor din domeniul constructiilor, dar nu numai?
- Daca pe partea de executie de lucrari cadrul legislativ a permis companiilor sa realizeze actualizari de preturi pe contracte deja incheiate, in zona proiectarii lucrurile au fost total opuse. Astfel, pe contractele existente, orice crestere a cheltuielilor (costurile cu energia, majorarile salariale, transportul, utilitatile, taxele etc.) a trebuit suportata de fiecare entitate, prin diferite mijloace proprii, fiind evidenta lipsa de protectionism si predictibilitate in domeniul proiectarii. Solutia din cadrul companiei pentru a acoperi cheltuielile suplimentare aparute pe contracte a fost regandirea intregului sistemului de calcul al ofertarii si contractarii, inca din 2020, astfel incat sa poata fi asigurata stabilitatea financiara.
 
 
- Cum considerati ca sunt preturile de proiectare si cele pentru serviciile conexe, in acest moment?
- Logica simpla spune ca pretul ar trebui sa fie definit de evaluarea corecta a cheltuielilor de prestare a serviciului, corelata cu cererea de pe piata. In prezent nu exista o solutie de referential de pret in sectorul proiectantilor in constructii si, prin urmare, de foarte multe ori exista oferte de pret total diferite, fiind foarte dificila o justificare in acest sens. Din pacate, exista, in continuare, companii care in mod sigur nu apreciaza in mod corect necesitatile si realitatile de gestionare a cheltuielilor si investitiilor in dezvoltare, digitalizare, sisteme software, formarea resursei umane, prestanta si asigurarea de profesionalism pe tot parcursul derularii contractului, mai ales pe perioada de executie si asistenta tehnica din partea proiectantului, iar acest fapt poate conduce la oferte de pret subevaluate. Dar, comparativ cu anii precedenti, spre exemplu perioada 2012-2014, lucrurile s-au mai cernut, iar contractarile actuale arata, totusi, o stabilitate in domeniu.
 
 
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampinati?
- O provocare continua in sectorul nostru va fi aceea de aducere la indeplinire a scopului propus de catre beneficiar in momentul in care apare initiativa demararii unei investitii in sectorul constructiilor. Din pacate, atingerea scopului a devenit usor greoaie, chiar dezarmanta pentru multi beneficiari, daca nu isi analizeaza corect riscurile care apar pe parcurs, nu se inconjoara de echipe, specialisti in sectorul lor de activitate, nu isi stabilesc corect etapele si termenele de indeplinire. Evaluarea riscului de catre beneficiari si de catre echipele de specialisti implicati a devenit o reala provocare, intrucat aceasta poate fi determinata de diversi factori, precum: birocratizarea sistemului decizional la nivel public, modificari ale legislatiei si reglementarilor tehnice, predictibilitate la obtinerea finantarilor, nu in ultimul rand stabilitatea, profesionalismul si asumarea corecta a raspunderii tuturor celor implicati in procesul de realizare a investitiei (beneficiari, proiectanti, constructori, consultanti, institutii publice de avizare si autorizare, alti specialisti).
 
- Ce planuri si obiective de dezvoltare aveti, la nivel de companie, pe termen scurt, mediu si lung?
- Pe termen scurt si mediu, suntem interesati de accesarea acelor contracte si colaborari care permit un echilibru intre furnizarea competentelor dobandite si asigurarea unei stabilitati financiare si decizionale. Urmarim inclusiv integrarea in parteneriate si echipe care sa permita furnizarea de produse care au in spate cercetari proprii, idei si creatii inovative. In continuare, pe termen mediu si lung, nu vom neglija investitiile, astfel incat sa fie optimizate etape importante din procesul de conectare al specialitatilor si factorilor implicati in realizarea constructiilor, sa se asigurare o coordonare si un decizional stabil, prin managementul timpului si al resurselor, cu asigurarea nivelului ridicat al calitatii, sau, mai simplu, implementarea conceptului BIM in sistemul de lucru al echipei ARTEHNIS.

Din aceeasi categorie

21 Feb 11:13 | VEGO Holding va realiza proiectarea noului Plan Urbanistic General (PUG) Ploiesti
20 Feb 06:12 | ALLIED Engineers proiecteaza cele mai inalte cladiri rezidentiale din Capitala
18 Feb 12:14 | DRS Architects: Crestere de 35% cifra de afaceri din 2024, la peste un milion de euro
18 Feb 06:57 | ACE Project Management: Crestere de 236% a cifrei de afaceri in 2024
17 Feb 13:08 | UAR: Arhitectul Dorin Stefan, ales recent membru corespondent al Academiei Romane
17 Feb 11:06 | CONSULTARE publica elaborare PUZ pentru arealul construit protejat din Zona Fabric
14 Feb 12:02 | Optim Project Management sustine renasterea cladirilor istorice din Romania
14 Feb 06:34 | DECO ARCHITECTS: Proiectele rezidentiale se mentin pe un trend ascendent
13 Feb 09:35 | Alexandru Fulga, PPC: Avem nevoie mare de ingineri, arhitecti, instalatori si drumari
13 Feb 06:00 | AECOM raporteaza imbunatatiri ale performantei financiare pe toate palierele
Image
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA