
Romania se numara printre tarile cu performante bune ale sectorului turistic din Europa in ultimii ani, cu un numar de nopti de cazare cu 4% peste nivelul pre-pandemic, depasind media UE, care a crescut sub 2% in aceeasi perioada. Aceasta evolutie se datoreaza in mare parte turistilor romani si a sectorului de agrement, intrucat numarul turistilor straini, chiar daca intr-un avans puternic in 2024, ramane sub varfurile istorice dinaintea pandemiei.
"Romania se aliniaza treptat pietelor turistice mai dezvoltate, cu un numar record de peste 25 de milioane de nopti petrecute in hoteluri in 2024, in crestere cu 6% fata de anul precedent. Avansul a fost mai puternic in randul turistilor straini (+13%), in timp ce turismul intern a crescut cu 5%. Desi Romania castiga tot mai multa vizibilitate pe plan international, iar aderarea la Schengen ar putea atrage un numar mai mare de vizitatori, turismul de afaceri inca nu si-a revenit complet. Numarul noptilor petrecute de strainii care calatoresc preponderent in scop de business ramane cu aproape 3% sub nivelurile maxime atinse in perioada 2018-2019. Traficul aerian a crescut cu 5%, iar iesirile de valuta pentru calatorii au atins un nivel record, semn ca tot mai multi romani isi petrec vacantele in afara tarii", explica Raluca Buciuc, Director, Partner of Valuation360 si Advisory Services la Colliers.
Crestere semnificativa a cheltuielilor turistice, in ultimii 10 ani
In ultimul deceniu, Romania a inregistrat o crestere semnificativa a cheltuielilor turistice. Potrivit Eurostat, in 2023, un calator aflat in Romania in scop de afaceri a cheltuit, in medie, 333 euro per calatorie, unul dintre cele mai scazute niveluri din Uniunea Europeana. Aceasta suma este considerabil mai mica decat in Ungaria (562 euro) si Polonia (488 euro). Cu toate acestea, Romania se remarca prin a treia cea mai rapida crestere din UE la acest indicator. Intre 2013 si 2023, cheltuielile per calatorie de afaceri au crescut cu 134%, depasind cu mult media europeana de 31%.
Potrivit raportului anual publicat de Colliers, care a analizat hoteluri de 4 si 5 stele din Bucuresti afiliate brandurilor cu renume, tariful mediu zilnic (ADR) a depasit nivelurile din 2019, ajungand la peste 140 de euro pe noapte, in crestere cu 21% in valuta si 27% in lei. Comparativ cu anul trecut, ADR-ul a crescut cu 8%, pozitionand Bucurestiul peste capitale precum Varsovia, Budapesta si Viena ca dinamica, potrivit datelor STR. De asemenea, venitul per camera disponibila (RevPAR) a crescut cu 10% fata de perioada pre-pandemie, semn ca piata hoteliera din Bucuresti continua cresterea, peste nivelul pre-pandemic. Totusi, turismul de afaceri nu s-a recuperat complet, asa cum reiese din gradul mediu de ocupare, care s-a mentinut sub 70% in primele 10 luni din 2024. Desi este mult peste nivelul de sub 50% din 2020-2021, inca nu a atins varful de 78% din 2018-2019. Aceste cifre subliniaza si discrepanta dintre turismul de agrement si cel de afaceri, care are o componenta foarte importanta in Bucuresti.
"Expansiunea rapida a turismului, sustinuta in principal de calatoriile de agrement si de o revenire treptata a turismului de afaceri, alaturi de numarul limitat de hoteluri, transforma Romania intr-o destinatie tot mai atractiva pentru investitii. In 2024, pe piata au fost adaugate peste 400 de camere in hoteluri internationale, inclusiv primul hotel de 5 stele Swissotel din Poiana Brasov (64 de camere, cu planuri de extindere). Pentru 2025-2026, sunt anuntate aproximativ 15 noi hoteluri, care vor adauga peste 2.000 de camere. Majoritatea vor apartine brandurilor consacrate, precum Marriott, Hilton si Accor, insa si noi lanturi hoteliere, precum Ascott Hotels (The Crest Collection) si Corinthia, vor intra pe piata din Bucuresti cu proiecte noi", puncteaza Raluca Buciuc.
Potential mare de crestere a pietei hoteliere in anii urmatori
Aceasta dinamica, adauga directorul Colliers, confirma potentialul mare de crestere al pietei hoteliere din Romania, care continua sa atraga noi investitori si operatori internationali. Desi mai putin dezvoltata decat alte piete din regiune, Romania are toate sansele sa isi consolideze pozitia ca o destinatie emergenta in Europa Centrala si de Est, cu perspective promitatoare pentru o crestere sustinuta, daca economia ramane stabila.
La nivel european, turismul de agrement a fost principalul motor al cresterii, cu diferente semnificative intre nord si sud. Potrivit datelor Smith Travel Research (STR), Italia, Spania si Grecia au inregistrat cele mai mari cresteri ale tarifului mediu zilnic (ADR – average daily rate) si ale gradului de ocupare, in timp ce Germania si tarile nordice au avut evolutii mai temperate. Europa Centrala si de Est se afla intre aceste doua extreme, mentinand un ritm de crestere moderat. Pe categorii, adauga consultantii Colliers, hotelurile de lux si premium continua sa se extinda, in timp ce sectorul mass market ramane stabil.