Sâmbătă, 06 Decembrie 2025
RO EN

Colliers: Scaderea activitatii din IT&C afecteaza cererea de spatii pentru birouri

Cererea pentru spatii moderne de birouri din Bucuresti a scazut cu aproximativ o treime in 2025, in principal din cauza reducerii activitatii companiilor din sectorul IT&C, care au generat doar 10% din totalul inchirierilor din primele noua luni ale anului - cel mai scazut nivel din 2010 incoace, de cand Colliers monitorizeaza piata dupa metodologia actuala. In afara acestui sector, piata se mentine totusi stabila, cu un volum al tranzactiilor apropiat de media ultimilor ani si de perioada de dinaintea pandemiei. In total, companiile au inchiriat aproximativ 150.000 de metri patrati de birouri, iar cererea noua - cea care contribuie direct la cresterea gradului de ocupare - s-a redus cu aproape 30%, la sub 60.000 de metri patrati.
"Scaderea activitatii din sectorul IT&C la nivel global este principalul motiv pentru cererea mai redusa de birouri pe piata locala. Este o schimbare importanta, daca ne gandim ca, inainte de pandemie, intre 2016 si 2019, acest domeniu domina piata si o ducea la recorduri istorice. In 2025, companiile de IT au inchiriat cu 83% mai putin fata de media ultimului deceniu in Bucuresti, daca ne uitam la media trimestriala. In schimb, restul pietei - excluzand IT&C - a fost doar cu 7% sub medie, ceea ce arata ca, in ansamblu, piata birourilor se mentine intr-o forma destul de solida”, explica Victor Cosconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
Partenerul Colliers precizeaza ca in perioada urmatoare sunt asteptate cateva contracte importante din sectorul IT, care ar putea fi finalizate in trimestrul al patrulea. Totusi, chiar si cu aceste tranzactii, imaginea de ansamblu nu se va schimba semnificativ, deoarece activitatea companiilor IT ramane mult sub nivelul anilor anteriori. Pentru comparatie, in perioada 2010-2024, sectorul IT&C a avut o pondere medie de aproape 40% in totalul inchirierilor de birouri din Bucuresti, atingand un varf de 50% in 2019.
Consultantii Colliers subliniaza ca, pe piata inchirierilor de birouri, 2025 nu se contureaza ca un an exceptional. Pe de o parte, incertitudinile economice globale ii determina pe multi jucatori internationali sa fie mai prudenti in planurile de extindere, la care se adauga dificultatile specifice sectorului IT&C. Pe de alta parte, climatul economic mai pesimist din Romania influenteaza increderea firmelor cu capital local si a celor expuse unor domenii mai vulnerabile, precum retailul, arata reprezentantii Colliers.
"Exista si vesti mai bune pentru proprietarii de birouri. Tot mai multe companii isi doresc o prezenta mai constanta a angajatilor la birou. Chiar daca nu vom reveni 100% la modelul de lucru de cinci zile pe saptamana, o frecventa de 3 zile, uneori chiar 4, a devenit tot mai des intalnita, ceea ce mentine o nevoie reala de spatii de birouri. Observam, astfel, ca o parte semnificativa dintre suprafetele oferite anterior spre subinchiriere au fost retrase de pe piata, pe fondul unei reevaluari a nevoilor pe termen mediu. In plus, se contureaza o tendinta, chiar daca inca modesta, a unor companii care incep sa isi extinda suprafetele ocupate, un contrast clar fata de reducerile consistente din anii trecuti”, completeaza Victor Cosconel.
Pe fondul acestei schimbari de atitudine, tot mai multe companii profita de moment pentru a-si transforma spatiile si a le adapta noilor cerinte de lucru si colaborare. Colliers sprijina acest proces prin solutia integrata Office 360°, care acopera toate etapele - de la strategie si design, pana la implementare si optimizarea costurilor. Prin aceasta abordare completa si personalizata, echipa reuseste nu numai sa creeze birouri moderne si eficiente, oferind adesea economii de peste 10-15% fata de valorile standard obtinute in faza de licitatie, dar mai ales sa reduca semnificativ complexitatea tuturor proceselor implicate, aducand astfel un plus de vizibilitate, control si valoare pentru partenerii sai.
Un alt aspect pozitiv pentru proprietarii de birouri, subliniat de Colliers, este faptul ca cererea,  desi mai redusa in ultimii ani si in special in 2025, este echilibrata de o oferta limitata de spatii moderne si bine amplasate, inclusiv dintre cele aflate inca in constructie. Potrivit analizei companiei, la nivelul actual al cererii, Bucurestiul ar putea absorbi spatiile vacante de birouri in aproximativ cinci ani. Prin comparatie, in multe orase din Europa de Vest, acest proces ar dura intre 10 si 15 ani, cum este cazul Parisului sau Rotterdamului, iar in unele cazuri chiar peste 30 de ani, precum in Barcelona sau München.
Cu alte cuvinte, disponibilitatea spatiilor de birouri in Bucuresti este relativ redusa, iar in acest context, este de asteptat ca nivelul chiriilor sa continue sa creasca si in 2026. Consultantii Colliers observa deja majorari de 5-10% in ofertele de renegociere pentru cladirile competitive, in timp ce proiectele noi, cu livrare in perioada 2026-2027, vin cu preturi considerabil mai mari, influentate de oferta restransa si de cresterea costurilor de constructie.

Din aceeasi categorie

01 Dec 06:00 | HOCHTIEF: Dinamică optimă a profitului și consolidarea poziției pe piețele strategice
28 Noi 06:00 | SKANSKA raporteaza o performanta financiara in crestere cu 3% in trimestrul al treilea
27 Noi 06:00 | BOUYGUES: Primele noua luni au fost marcate o activitate sustinuta in constructii
19 Noi 06:50 | SEMA Real Estate intra intr-o noua etapa strategica odata cu lansarea Sema Home
18 Noi 06:38 | NUSCO: Primul hotel Hyatt din Bucuresti, parte din proiectul Nusco City
17 Noi 06:36 | InteRo Property: Proiecte in expansiune si o viziune durabila pentru Bucuresti
14 Noi 06:53 | Simon, Iuga & Partners: Strategii pentru un sector industrial in transformare
14 Noi 06:39 | ONE United Properties intra pe piata hoteliera cu brandurile Mondrian si The Hoxton
13 Noi 06:48 | SQUARE 7 continua expansiunea M Park si pregateste noi proiecte in tara
12 Noi 06:38 | BELLEMONDE extinde dezvoltarea din Pipera cu o investitie de 25 milioane euro
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA