Luni, 15 Septembrie 2025
RO EN

Colliers: Circa 200.000 mp de centre noi de retail ar putea fi livrate in 2025

Primul semestru din 2024 a fost foarte dinamic in ceea ce priveste livrarile de noi proiecte de retail, adaugand aproximativ 106.000 de metri patrati la suprafata totala de retail, de peste trei ori mai mult decat in perioada similara a anului trecut, arata raportul de piata al Colliers privind evolutia pietei imobiliare in primele sase luni ale anului. Si a doua jumatate a anului se anunta activa, cu aproximativ 250.000 de metri patrati in constructie. Dupa ani de zile in care oferta noua a fost dominata de parcuri de retail in orase medii si mici, consultantii Colliers anticipeaza o reorientare a pietei de retail spre proiecte cu o amprenta investitionala mai mare.
Cele mai mari inaugurari din 2024 au fost Arges Mall (51.400 de metri patrati), noul proiect al Prime Kapital/MAS REI in Pitesti, urmat de Aurora Mall in Giurgiu (13.500 de metri patrati), dezvoltat de unul dintre cei mai activi dezvoltatori locali, Cometex, OK Shopping Center Bistrita (9.200 de metri patrati) dezvoltat de asemenea cu capital romanesc. In general, distributia arata mult mai echilibrata decat in trecut, atat din perspectiva tipului de proiecte livrate, cat si a categoriei de orase targetate. Consultantii Colliers remarca, de asemenea, o crestere a ponderii capitalul autohton investit in raport cu cel strain.
"Este o perioada efervescenta pentru piata de retail, cu un numar considerabil de proiecte in diferite faze de dezvoltare, multe dintre ele in constructie, iar finalul lui 2024, stocul de proiecte ar putea depasi 4,6 milioane de metri patrati. Analizand consumul, dupa ani de inflatie ridicata, situatia se imbunatateste. Ocuparea fortei de munca si salariile cresc din nou mai rapid decat inflatia, iar nivelul de incredere a consumatorilor, conform Eurostat, se apropie de maximele pre-pandemice. Indicele increderii consumatorilor a depasit media istorica in iunie 2023, sugerand un optimism ridicat in piata. Contextul pietei muncii este suficient pentru a mentine consumul la un nivel ridicat”, explica  Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers.
Cresterea apetitului consumatorilor din ultimele trimestre s-a reflectat la randul ei prin performanta retailerilor, care se bucura de o perioada prospera cu toate ca la inceputul anului, asteptarile pentru 2024 erau mai rezervate. Dupa ciclul inflationist din 2021-2023, gospodariile sunt usor mai prudente in cheltuieli si cauta sa achizitioneze produse cu un raport calitate – pret cat mai avantajos, astfel incat brandurile mass-market si de discount raman in continuare cele mai atractive.  Segmentul alimentar este in continuare cel mai dinamic, cu un apetit extrem de ridicat pentru expansiune in 2024, intrand si nume noi in piata, cum ar fi lantul de magazine Zabka din Polonia, care planuieste o expansiune rapida cu conceptul Froo. Consultantii Colliers subliniaza ca exista inca potential de dezvoltare in majoritatea segmentelor de retail, randamentele brute in Romania fiind printre cele mai mari din Uniunea Europeana.
Noile proiecte au fost bine primite de piata si se observa in continuare un interes puternic din partea chiriasilor pentru deschiderea de magazine. Rata de neocupare ramane scazuta in proiectele dominante, chiar cu liste de asteptare in unele dintre cele mai populare mall-uri.
O estimare preliminara pentru 2025 prevede aproximativ 200.000 de metri patrati de noi livrari, incluzand extinderea Mall of Moldova in Iasi de catre Prime Kapital/MAS REI, cu 62.000 de metri patrati. Astfel, Romania ar putea depasi pragul de 5 milioane de metri patrati de spatii de retail pana la sfarsitul lui 2026, marcand o schimbare semnificativa in piata din perspectiva investitorilor.

"Se observa un interes tot mai mare al dezvoltatorilor pentru proiecte de tip mall sau cu destinatie mixta, de mari dimensiuni, in urmatorii ani. Presupunand ca nu apar crize majore externe, consumatorul roman pare intr-o forma buna pentru a sustine cresterea continua a pietei de retail. Totusi, avand in vedere cresterea recenta a inflatiei si incertitudinile globale, ne asteptam ca gospodariile sa fie mai prudente, ceea ce inseamna ca marcile de masa si discounterii vor continua sa obtina performante  bune. Comparativ cu alte tari europene, Romania nu are un exces de oferta, dimpotriva, pe multe segmente fiind observat un deficit si o nevoie mai mare de diversitate”, conchide Simina Niculita, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.

Din aceeasi categorie

12 Sep 14:25 | RCBB Gruppe, la 7 ani: 100 de santiere finalizate si noi proiecte de infrastructura
12 Sep 07:57 | DELGAZ GRID: Investitii de 1,28 miliarde lei in retele inteligente, in 2025
11 Sep 07:48 | RETTER: Portofoliu de 120 milioane euro si crestere de 30% in primul semestru 2025
10 Sep 11:15 | C&W Echinox: Piata hoteliera locala continua sa performeze peste asteptari in S1
10 Sep 07:23 | PPC Renewables Romania: Peste 2 GW in capacitati instalate, pana la finalul lui 2026
10 Sep 07:06 | ELECTROMONTAJ: Afaceri anuale de 150 milioane euro si extindere in 4 tari
10 Sep 07:00 | S IMMO adopta o strategie noua de crestere si optimizare a portofoliului de investitii
09 Sep 13:40 | Ionut Grigoras s-a alaturat echipei Activ Property ca Partener-Industrial Department
09 Sep 09:06 | Andrei Diaconescu, ONE: Romania si industria de constructii au nevoie de diaspora
09 Sep 09:35 | ADR Centru: Investitii de 500 milioane euro in infrastructura educationala, in 18 ani
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA