
Intarzieri ale lucrarilor, din cauza problemelor financiare
Reprezentand o firma de renume din domeniul lucrarilor de constructii ale drumurilor si autostrazilor, compania Constructii Feroviare Iasi activeaza ca societate pe actiuni inca din anul 1995 (cand a fost privatizata integral), fiind preluata in anul 2001 de grupul francez Colas SA (cu denumirea SCCF Iasi, in urma unei tranzactii evaluate la 3,5 milioane USD), dupa care in 2012, in urma unei decizii de neobiectiune a Consiliului Concurentei, a fost integrata, prin dobandirea controlului unic direct, de Societatea de Constructii in Transporturi Bucuresti (SCTB), care la randul sau face parte dintr-un grup de firme controlat de compania DO-FI South-East Holding GmbH – Austria, ce mai subordoneaza si operatiunile firmei CCCF Drumuri si Poduri Timisoara. Astfel, compania preluata si-a mutat in acelasi an sediul social din Iasi in Capitala, insa a continuat sa realizeze, cu sincope, lucrari la soseaua de centura a municipiului Suceava, proceduri de reparatii si intretinere a unor artere rutiere aflate pe raza Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi, respectiv pasajul subteran Mihai Eminescu, de la Fundatie, din Iasi, care fost parte a unui proiect de amenajare mai amplu, in valoare totala de 90,7 milioane de lei, finantat prin Regio (potrivit MDRAP). Acest ultim obiectiv, initiat in 2012, trebuia definitivat in 2013, insa a fost dat in folosinta abia in decembrie 2014, dupa ce municipalitatea a decis sa incredinteze proiectul altei societati. Revenind la situatia dificila a antreprenorului Constructii Feroviare Iasi, daca in momentul preluarii de catre Colas compania se situa in topul primelor cinci firme romanesti din sectorul constructiilor de drumuri, cu o cifra anuala de afaceri de circa 20 milioane de euro si cu 1.400 de salariati, cele mai recente date oficiale denota problemele grave ale societatii. Astfel, conform bilantului depus la Ministerul Finantelor Publice, in 2013 Constructii Feroviare Iasi SA a realizat o cifra de afaceri de 42,6 milioane de lei (sau 9,5 milioane de euro), cu 232 de angajati, in conditiile unei pierderi de 11,9 milioane de lei. In schimb, datoriile totale depaseau pragul de 59 milioane de lei, in conditiile in care activele imobilizate se plasau la 45,4 milioane de lei. Precedentele 12 luni, reprezentand de altfel momentul preluarii de catre STCB, au marcat si ultima perioada in care firma a fost rentabila, pentru 2012 aceasta raportand afaceri de 94,8 milioane de lei (cu 342 de salariati), respectiv un profit net de 4,5 milioane de lei, iar in acel moment datoriile totale (cifrate la 50,8 milioane de lei) nu depaseau rulajul si se plasau doar cu putin deasupra valorii activelor imobilizate (evaluate la peste 49 milioane de lei). Informatii suplimentare, la www.just.ro