Marți, 25 Februarie 2025
RO EN

Reduceri impozit pe cladiri pentru hale de productie, in perioada starii de urgenta

Proprietarii de cladiri incluse in circuitul economic pot beneficia de o reducere a impozitului pe proprietate in anumite conditii, in baza unui act normativ adoptat in contextul pandemiei de COVID-19 care, insa, a lasat la latitudinea autoritatilor locale sa decida daca acorda sau nu aceasta facilitate, in ce cuantum si pentru ce perioada. Termenul pentru depunerea cererii de accesare a facilitatii este 15 septembrie 2020. In ce masura au raspuns autoritatile locale la aceasta provocare si ce conditii trebuie indeplinite pentru a obtine reducerea de impozit?
Prin intermediul Ordonantei de Urgenta nr. 69/2020, consiliile locale au primit dreptul sa acorde o reducere la plata impozitului pe cladiri de pana la 50% pentru perioada starii de urgenta, daca proprietarii sau chiriasii care utilizeaza cladirea respectiva si-au intrerupt activitatea total sau partial din cauza restrictiilor impuse de autoritati in contextul pandemiei de COVID-19. Proprietarii de cladiri inchiriate trebuie sa indeplineasca doua conditii pentru a beneficia de aceasta facilitate: sa fi redus chiria clientilor cu cel putin 50% si minimum jumatate din suprafata totala a cladirii sa nu fi fost utilizata.
Majoritatea oraselor mari si cinci sectoare din Municipiul Bucuresti au aprobat implementarea acestor facilitati sub o forma sau alta, conditiile fiind, in general, asemanatoare de la o autoritate locala la alta. Difera totusi procentele de reducere acordate si perioadele pentru care este aplicabila masura. Astfel, in unele localitati, reducerea de impozit s-a acordat doar pentru cele doua luni in care s-a instituit starea de urgenta, iar procentul a fost de 10% in anumite cazuri si de 50% in altele. In schimb, sunt si localitati in care reducerea este mai semnificativa, fiind aplicabila pentru tot anul si nu doar pentru cele doua luni de stare de urgenta, procentul variind si aici (17% in anumite cazuri si 25% in altele).
Cine poate beneficia de aceasta facilitate si care este documentatia necesara?
Din experienta practica se constata ca principalii beneficiari ai facilitatii ar fi proprietarii de centre comerciale mari si proprietarii de hoteluri care au avut activitatea suspendata in perioada starii de urgenta. Insa de aceasta masura pot beneficia si proprietarii de fabrici care detin hale mari de productie si care au fost nevoiti sa intrerupa temporar sau total activitatea in perioada 16 martie–14 mai 2020.
Pentru a beneficia de aceasta facilitate, proprietarii trebuie sa depuna o cerere la autoritatile locale, insotita de alte documente, mentionate in deciziile consiliilor locale, pana in data de 15 septembrie 2020. In general, documentele suplimentare solicitate de autoritatile locale se rezuma la certificatele pentru situatie de urgenta si, daca este vorba de o cladire inchiriata, la actele aditionale la contractele de inchiriere, dar pot fi cerute si alte documente din care sa reiasa ca sunt indeplinite conditiile de acordare a facilitatii, prevazute in hotararile autoritatilor locale.
Cei care au platit deja integral impozitul datorat pentru perioada starii de urgenta sau pentru intregul an vor putea solicita restituirea sumelor aferente reducerii dupa ce primesc acceptul autoritatii locale cu privire la acordarea facilitatii.
Intre timp, s-a publicat si un proiect de ordonanta de urgenta privind ajutorul de stat acordat chiriasilor, care prevede un sprijin de 50% din chiria datorata pentru perioada 22 martie–14 iunie 2020, in cazul in care sunt indeplinite anumite conditii. Una dintre acestea este ca si centrul comercial sa fi oferit chiriasului o reducere de minimum 50% din valoarea chiriei fixe. In cazul in care proiectul se va aproba in forma actuala, facilitatea se va adauga celor existente deja in acest domeniu.
 
Material de Ana Petrescu (foto), Senior Manager Taxe Directe, si Robert Ionescu, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte Romania

Din aceeasi categorie

24 Feb 11:28 | Sierra Quadrant: Multe firme nu sau adaptat la noua dinamica a economiei din 2025
21 Feb 10:15 | Vanzarea afacerii catre mai multi cumparatori: gestionarea eficienta a transferului
21 Feb 10:26 | MAZARS: Romania ramane pe locul 3 in topul destinatiilor preferate pentru investitii
20 Feb 13:06 | Somatia fiscala ANAF si riscul de 6 ani de inchisoare: justitie fiscala sau abuz?
20 Feb 11:56 | Consiliul Concurentei a declansat o investigatie pe constructiilor de locuinte
20 Feb 06:25 | ASEMER: Pe piata rezidentiala din Romania, va prima aspectul credibilitatii
17 Feb 15:47 | AHK: Schimburile comerciale romano-germane au depasit 42 miliarde euro anul trecut
12 Feb 11:57 | BEI: Companiile iau masuri pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de sera
03 Feb 13:53 | CITR: Nordis Management in insolventa - stadiul procedurii si scenarii de redresare
03 Feb 11:17 | Clifford Chance Badea si-a extins echipa datorita cresterii activitatii in energie
Image
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA