
Spre deosebire de alte state membre, Romania a intrat in 2020 deja cu un deficit bugetar care crestea accelerat, ca urmare a unor cheltuieli bugetare rigide - cu personalul si pensiile - de circa 80% din totalul cheltuielilor bugetare. In timp ce cheltuielile au fost majorate de la un an la altul, veniturile au ramas pe loc, ba chiar s-au diminuat usor.
Cel mai recent raport european ”Taxation trends in EU 2021” arata ca Romania colecteaza 26% din PIB din taxe si contributii sociale, fiind pe penultimul loc in UE, unde media este spre 40% din PIB. Acum tinta guvernului este sa coboare deficitul la 2,9% din PIB pana in 2024. Asadar ar urma cativa ani de consolidare fiscala atat in zona cheltuielilor, cat si a veniturilor. Desigur, cresterea taxelor nu este iminenta. In actualul context, avand in vedere ca avem o situatie sanitara inca incerta, ar fi complet nepotrivita o asemenea decizie, dar pe termen mai lung nu poate fi exclusa. Astfel ajungem din nou la discutia despre sistemul de taxare din Romania si la problemele vechi de colectare a taxelor, iar mediul de afaceri stie ca o crestere economica sustenabila, sanatoasa nu se poate face doar pe baza consumului care atrage noi imprumuturi si majorarea datoriei.
In sondajul nostru, liderii de companii au spus ca prioritatea numarul 1 pentru guvern este crearea unui sistem fiscal eficient. Aceasta prioritate a surclasat chiar si cerinta de a imbunatati infrastructura, cerinta care de multi ani a fost in topul asteptarilor pe care mediul de afaceri le are de la autoritati. Prin Planul National de Redresare si Rezilienta, guvernul si-a asumat ca va elimina lacunele si distorsiunile din Codul fiscal pentru a identifica zone din care sa obtina mai multe venituri bugetare. Consolidarea fiscala ar insemna, asadar, cresterea incasarilor bugetare datorita unui sistem de taxare care cuprinde mai multi contribuabili decat pana acum si, implicit, mai multa echitate intre acestia. Realitatea este ca slaba colectare, pe langa cauzele deja mult dezbatute - informatizarea si reforma ANAF, exceptari de la plata pentru diverse categorii, evaziune si frauda -, mai are o cauza, mai putin analizata pentru ca tine de structura economiei: prea putini contribuabili. De exemplu, din cele 1,2 milioane de persoane juridice active fiscal, conform datelor ANAF, circa 120 mii sunt platitoare pe impozit pe profit ceea ce nu inseamna automat ca varsa sume la buget, pentru ca unele dintre ele inregistreaza pierderi. Deci marea majoritate a firmelor sunt microintreprinderi. In aceste conditii, exceptarile care s-au dat inainte de pandemie, fie ca a fost vorba de impozitul pe profit, pe venit, de contributii sociale ori TVA au subrezit si mai mult incasarile bugetului fara a crea acel sistem fiscal eficient pe care mediul de afaceri il considera prioritar. Concluzionand, vedem ca mediul de afaceri a atins un anumit grad de maturitate si intelege ca, fara un sistem fiscal eficient care include atat legislatia fiscala, cat si bugetul, nu va avea loc o crestere economica reala. O astfel de abordare pune o presiune pozitiva pe guvern care va fi nevoit anul viitor sa ia masuri concrete in zona fiscal-bugetara, odata ce pandemia se va termina, iar masurile temporare de relaxare fiscala acceptate de Comisia Europeana vor fi treptat eliminate.
*Articol realizat de Daniel Anghel, partener si lider al Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC Romania