Luni, 24 Februarie 2025
RO EN

PWC: Industria de media /divertisment creste cu 10% in 2022, la 3,4 miliarde euro

Industria de media si divertisment din Romania este estimata sa creasca cu 10% in acest an, comparativ cu 2021, la 3,4 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmand sa inregistreze majorari, conform celei de-a 23-a editii a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026 (GEMO). Rata de crestere este similara cu cea de anul trecut, de 11%, iar previziunile arata ca industria va continua sa creasca pana in 2026 cu rate cuprinse intre 6 si 9%.
Raportat la nivel de regiune, Romania are a doua crestere a industriei de media si divertisment dintre tarile din Europa Centrala si de Est incluse in raport. Spre exemplu, in Polonia sectorul este estimat sa urce cu 10,2% in acest an, in Ungaria cu 7,85%, iar in Cehia cu 7,45%.
 
Castigatori vs pierzatori in 2022 si previziuni pentru 2021
O data cu ridicarea restrictiilor din timpul pandemiei, industria cinematografica a inceput sa-si revina si a inregistrat anul trecut cea mai mare crestere de pe piata de media si divertisment din Romania, cu un avans de 68%, la 25 milioane euro. Cresterea estimata pentru acest an este insa si mai mare, de 83%, la 46 milioane euro, insa nu va atinge nivelul prepandemic de circa 60 milioane euro.
Piata de servicii Over-the-top - OTT (ex. Netflix) din Romania a inregistrat anul trecut a doua crestere din piata, de 29%, pana la o valoare de 44 milioane euro si va continua sa creasca si in acest an cu o rata mai mica, estimata la 18%, pana la 52 milioane euro. Romania ramane cea mai mica piata OTT din regiunea Europei Centrale si de Est, in ciuda ratelor de crestere impresionante din ultimii ani. Anul acesta a marcat lansarea a doua noi servicii pe piata romaneasca: HBO Max si Disney+.
Cheltuielile pentru accesul la internet reprezinta cel mai mare segment al industriei, cu 37,5% din piata. In 2021, acesta a crescut cu 7%, la 1,16 miliarde euro, comparativ cu anul anterior, iar raportul indica un avans de 10% in 2022.
Publicitatea pe internet a urcat cu 35%, la 500 milioane euro, in 2021. Acest segment va continua sa creasca si in acest an, cu 14%, la 569 milioane euro. Romania are cea mai mica piata de publicitate pe internet din Europa Centrala si de Est, dar cu cea mai rapida crestere. Sectorul mobil domina piata, reprezentand 74,3% din totalul veniturilor din publicitatea pe Internet.
O crestere importanta, de 21%, a fost inregistrata si de segmentul de jocuri video si e-sports (sporturi electronice), pana la 213 milioane euro. Pentru acest an, se estimeaza un avans de 12%, pana la 239 milioane euro.
Vanzarile de carte au stagnat anul trecut la nivelul din 2020 de 89 milioane euro, iar anul acesta ar urma sa creasca pana la 90 milioane euro. Piata de carti audio din Romania pare sa se dezvolte, iar podcasturile sunt deja populare in aceasta tara. In 2021 au fost lansate in Romania doua servicii de carti audio: Echo si Voxa.
Televiziunea si continutul video consumat acasa au avansat anul trecut cu 3% la o valoare de 539 milioane euro, anul acesta fiind estimata o stagnare. Acesta este al doilea cel mai mare segment din Romania in termeni de venituri generate, dupa accesul la internet.
In acelasi timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut cu 11%, la 332 milioane euro, iar in 2022 sunt estimate sa ajunga la 360 milioane euro.
Sectorul media B2B a revenit pe crestere anul trecut, de 9%, pana la 140 milioane euro, iar perspectivele sunt si mai optimiste in acest an, fiind estimat un avans de 17%. Astfel, acest segment va ajunge la nivelul prepandemic.
Un alt segment care a revenit pe crestere anul trecut este piata de publicitate outdoor, cu plus 17%, la 30 milioane euro. Perspectivele pentru acest an arata un avans pana la 38 milioane euro.
Deja afectate in ultimii ani, ziarele si revistele tiparite din Romania si-au continuat declinul cu 8% in 2021, pana la 46 milioane euro, urmand sa scada cu 2% in acest an.
Dupa scaderea din 2020, segmentul radio, muzica si podcast a crescut cu 11%, anul trecut, la 27 milioane euro, si este estimat sa urce cu 14% in 2022, la 31 milioane euro.
La nivel global, veniturile industriei de media si divertisment au crescut cu 10,4% in 2021, la 2,34 trilioane dolari.

Din aceeasi categorie

21 Feb 10:15 | Vanzarea afacerii catre mai multi cumparatori: gestionarea eficienta a transferului
21 Feb 10:26 | MAZARS: Romania ramane pe locul 3 in topul destinatiilor preferate pentru investitii
20 Feb 13:06 | Somatia fiscala ANAF si riscul de 6 ani de inchisoare: justitie fiscala sau abuz?
20 Feb 11:56 | Consiliul Concurentei a declansat o investigatie pe constructiilor de locuinte
20 Feb 06:25 | ASEMER: Pe piata rezidentiala din Romania, va prima aspectul credibilitatii
17 Feb 15:47 | AHK: Schimburile comerciale romano-germane au depasit 42 miliarde euro anul trecut
12 Feb 11:57 | BEI: Companiile iau masuri pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de sera
03 Feb 13:53 | CITR: Nordis Management in insolventa - stadiul procedurii si scenarii de redresare
03 Feb 11:17 | Clifford Chance Badea si-a extins echipa datorita cresterii activitatii in energie
29 Ian 13:51 | KeysFin: Numarul de insolvente, suspendari si radieri de companii a crescut in 2024
Image
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA