
"Pandemia a fost un adevarat test de rezistenta pentru companiile din toate sectoarele. Afacerile de familie mari au rezistat relativ bine si s-au adaptat situatiei, iar acum majoritatea privesc viitorul cu incredere. Totusi sunt doua directii strategice pe care acestea trebuie sa continue sa le imbunatateasca in perioada urmatoare: transformarea digitala si strategia de sustenabilitate, proiecte sociale si de mediu", a declarat Mihai Anita, Partener PwC Romania.
Impactul pandemiei asupra vanzarilor este inegal intre sectoare. Sectorul ospitalitatii si agrementului este, evident, cel mai grav afectat, 84% dintre respondentii din domeniu anticipand scaderea afacerilor, urmat de industria auto (64%) si cea de divertisment si mass-media (63%).
In ceea ce priveste masurile luate in pandemie, 80% dintre respondenti le-au permis angajatilor sa lucreze de acasa, iar un sfert si-au redefinit productia, pentru a raspunde cererii din pandemie. Doar o treime din afacerile de familie au fost nevoite sa reduca dividendele si doar 20% au avut nevoie de capital suplimentar.
In perspectiva, 80% dintre afacerile de familie intentioneaza sa-si diversifice portofoliul sau sa se extinda pe piete noi.
Transformarea digitala intarzie
Chiar daca patru din cinci afaceri de familie afirma ca initiativele legate de digitalizare, inovatie si tehnologie sunt o prioritate, progresul in aceste domenii a fost lent. Doar 19% spun ca au finalizat planurile de digitalizare, iar 62% au aratat ca mai au multe de facut in acest sens. De remarcat ca 41% dintre companiile care si-au digitalizat operatiunile sunt la a treia sau la a patra generatie care gestioneaza afacerea familiei.
In topul prioritatilor pentru urmatorii doi ani se afla extinderea pe noi piete/ segmente de clienti (55%), imbunatatirea capacitatilor digitale (52%), lansarea de noi produse/ servicii (50%), cresterea utilizarii noilor tehnologii (49%) si regandirea modelului de afaceri (39%).
Alte concluzii ale sondajului
● 64% dintre respondenti se asteapta la cresterea afacerilor in 2021 si 86% estimeaza cresteri pentru 2022;
● 58% spun ca toti membrii familiei impartasesc pareri similare despre directia companiei si doar unul din patru respondenti (23%) nu au avut niciodata un dezacord. Astfel, desi raporteaza niveluri bune de incredere, transparenta si comunicare, sondajul evidentiaza necesitatea unei politici clare pentru solutionarea conflictelor, doar 15% avand strategii in acest sens;
● sondajul confirma o crestere a planificarii pentru succesiune: 30% dintre afacerile familiale au acum un plan formal de succesiune, dublu fata de 2018;
● cele mai importante trei prioritati pe termen lung: protejarea afacerii ca pe cel mai important bun familial (82%), asigurarea ca afacerea ramane in familie (65%) si crearea unei mosteniri (64%).
***
Aflat la a zecea editie, sondajul PwC Global Family Business Survey a fost realizat in randul a 2.801 lideri de afaceri de familie din 87 de teritorii, inclusiv Romania. Studiul poate fi consultat aici, iar datele pentru Romania vor fi publicate in perioada urmatoare.