
Retele de echipe specializate, coordonate de un management atipic
De exemplu, pentru a promova rapid solutia la o problema curenta, in conditii de stres si haos, este necesar lucrul in echipe specializate, care, desi este larg acceptat ca fiind extrem de eficient, rareori a fost transpus in practica. In principiu, o retea de echipe consta intr-o structura foarte bine organizata de grupuri de experti, a carui liant principal este scopul comun urmarit si care actioneaza integrat, la fel cum procedeaza indivizii intr-o echipa unica. Anumite parti ale acestei retele se constituie in interfete viabile cu mediul exterior al intreprinderii, in vreme ce altele indeplinesc rolul de ajustare, ajutand, de exemplu, angajatii sa se adapteze rapid noilor norme de munca. In general, o structura de acest tip include un „sistem nervos central”, format din patru entitati majore ce urmaresc: protectia fortei de munca; stabilizarea lantului de aprovizionare; relatiile cu clientii; testarea impactului financiar. Indiferent de scopul lor functional, retelele eficiente prezinta o serie de calitati: sunt multidisciplinare (incluzand experti din diverse domenii de activitate), se caracterizeaza prin actiune (membrii lor depasesc stadiul ideilor, contribuind la transpunerea lor in practica), au capacitati de adaptare, reorganizare, dilatare sau contractie. Liderii au obligatia de a incuraja colaborarea si transparenta, iar unele dintre caile cele mai eficiente pentru a face acest lucru sunt acelea de delegare a atributiilor si de partajare a informatiilor. In situatii de criza, instinctul uzual de lider sugereaza consolidarea autoritatii decizionale si controlul strict al transferului de date, pe baza unui sistem care sa defineasca nevoia de cunoastere a acestora. Procedand in mod contrar, sansele de a creste loialitatea echipelor sunt maxime. Un rol crucial este, de asemenea, cel avut de promovarea unei atmosfere de siguranta psihologica, care sa incurajeze echipele sa poarte discutii, sa puna intrebari, sa propuna solutii, fara a se teme de eventuale repercusiuni. Insa cea mai mare provocare pentru un lider intr-o astfel de conjunctura este aceea de a afisa un calm deliberat si, in acelasi timp, un optimism limitat.