Sâmbătă, 13 Decembrie 2025
RO EN

Deloitte: Inregistrarea in scop de TVA a firmelor din Romania se complica din nou

Procedura de inregistrare a unei companii in scopuri de TVA in Romania a intrat intr-un proces de simplificare incepand din 2019, cand, in Codul fiscal, pentru anumite companii s-a introdus posibilitatea obtinerii codului de TVA in ziua solicitarii, sub rezerva efectuarii ulterioare a unei analize de risc. Din luna mai a acestui an, regula ar trebui sa se aplice tuturor companiilor care se inregistreaza, indiferent daca solicita codul de TVA la infiintare sau pe parcursul derularii activitatii. Insa reglementarile adoptate recent cu scopul declarat de a ajuta societatile comerciale in acest demers par sa fi complicat lucrurile.
Concret, pana de curand, companiile care optau pentru inregistrarea in scop de TVA pe parcursul derularii activitatii puteau obtine codul necesar in ziua solicitarii, pe baza unei declaratii pe proprie raspundere transmise online autoritatii fiscale, urmand ca analiza de risc sa fie realizata ulterior. In luna mai, prin Hotararea de Guvern 340 si Ordonanta de Urgenta 69/2020, autoritatile au introdus o prevedere potrivit careia inregistrarea in scopuri de TVA pentru companiile cu sediul activitatii economice in Romania se realizeaza fara efectuarea analizei risc, indiferent daca se solicita codul de TVA la infiintare sau, ulterior, prin optiune ori ca urmare a depasirii plafonului de 300.000 lei cifra de afaceri (caz in care inregistrarea in scop de TVA devine obligatorie). Aceasta prevedere a fost interpretata ca o extindere a posibilitatii obtinerii codului de TVA in ziua solicitarii si asupra companiilor nou infiintate, urmand ca analiza de risc sa se realizeze ulterior inregistrarii, pe parcursul activitatii companiei.
Aceasta simplificare este bine-venita, avand in vedere ca orice investitor sau antreprenor apreciaza scurtarea termenelor de solutionare a cererii de inregistrare si faptul ca unicul document solicitat la inregistrare este formularul in sine.
Ce probleme apar in practica?
Din punct de vedere legislativ, procedura de obtinere a codului de TVA nu a suferit nicio modificare, asa incat termenele si documentele necesare au ramas neschimbate. Totusi, in practica, o companie care opteaza pentru obtinerea codului de TVA ulterior infiintarii va constata ca declaratia pe proprie raspundere depusa online este respinsa de sistemul administratiei fiscale, cu justificarea ca aceasta a fost abrogata prin HG 340, desi in textul hotararii nu exista o asemenea prevedere.
Asadar, in acest moment, pentru contribuabili este neclar ce procedura trebuie urmata si ce documente sunt necesare in vederea inregistrarii in scop de TVA, intrucat, desi ordinele ce reglementeaza aceasta actiune sunt inca in vigoare, in practica, sistemul nu mai permite, incepand cu luna mai a acestui an, utilizarea procedurii simplificate.
In plus, anumite administratii inca solicita documente precum declaratiile administratorilor si asociatilor cu privire la cazierul fiscal pentru eliberarea codului de TVA, desi, conform procedurii, aceste declaratii sunt necesare doar in vederea evaluarii riscului fiscal, analiza pe care autoritatea nu o mai realizeaza in momentul inregistrarii, ci ulterior.
Ce se intampla cu termenele in care se obtine codul de TVA?
Potrivit procedurii inca in vigoare, termenul in care autoritatea fiscala trebuie sa acorde codul de TVA, in functie de momentul solicitarii, ramane neschimbat. Pentru companiile care solicita inregistrarea in scop de TVA la infiintare, termenul este de 45 de zile, desi actele normative recent aprobate pot fi interpretate in sensul ca si aceste societati pot obtine codul in aceeasi zi. In cazul companiilor care opteaza pentru inregistrarea in scop de TVA ulterior infiintarii, termenul pentru obtinerea codului ramane de o zi, sub rezerva verificarii de catre ANAF a datelor inscrise in declaratia pe propria raspundere, in termen de 15 zile de la data depunerii solicitarii, conform reglementarilor inca in vigoare.
Asadar, procedura este oricum inechitabila, avand in vedere ca permite ca anumiti contribuabili sa astepte codul de TVA pana la 45 de zile, in timp ce, pentru altii, prevede acordarea codului in ziua inregistrarii cererii, cu toate ca, potrivit Codului fiscal, procesul de inregistrare ar trebui sa fie identic.
In concluzie, simplificarea inceputa inca din 2019 se dovedeste a fi greu de implementat in lipsa armonizarii legislatiei si a uniformizarii practicii la nivelul administratiilor fiscale. In aceasta situatie incerta, desi contribuabilul poate obtine cu usurinta codul de TVA, conform legislatiei in vigoare, el nu are acces la informatie si ajunge sa ramana blocat in birocratia administrativa, in ciuda bunelor intentii ale legiuitorului.
 
Material de opinie de Iulia Bica (foto), Manager Taxe Indirecte, si Diana Cristea, Manager Taxe Indirecte, Deloitte Romania

Din aceeasi categorie

08 Dec 11:23 | Wolf Theiss: Noul cadru juridic aplicabil tranzactiilor imobiliare rezidentiale
03 Dec 12:37 | VENEVO: Creditarea greoaie impinge IMM-urile catre solutii alternative de finantare
27 Noi 11:39 | Statul este perceput ca principalul inhibitor al initiativei private in Romania
26 Noi 11:23 | Firmele cer eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri: afecteaza investitiile
25 Noi 10:04 | INSOLVENTA are scopul de a gasi solutii de plata, prin reorganizare sau prin lichidare
21 Noi 13:34 | Business Reloaded 2008-2024: Stagnarea, cea mai mare problema pentru companii
20 Noi 16:38 | Termene.ro: Mediul de afaceri si-a triplat rulajul in perioada 2008-2024
17 Noi 15:49 | MAZARS: 70% din datele vitale ale unui business se afla in procesul de payroll
17 Noi 14:16 | Drepturi si obligatii noi generate de sistarea contractelor de antrepriza de lucrari
17 Noi 10:00 | Acordul comercial dintre SUA si China: armistitiu tactic, nu schimbare strategica
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA