Sâmbătă, 08 Noiembrie 2025
RO EN

CE: Directiva cu praguri si pedepse dure pentru fraudarea bugetului UE

La 28 iulie a.c., in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) a fost publicat textul unei noi legi anticoruptie, ce va intra in vigoare, prin armonizare, in toate statele membre UE, la data de 6 iulie 2019 (deoarece acest act normativ a fost aprobat de Parlamentul European la 5 iulie 2017).  
Potrivit Directivei (UE) 2017/1371, din 5 iulie 2017, actul normativ instituie norme minime privind definirea infractiunilor si a sanctiunilor in domeniul fraudei care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene si, in speta, statelor membre.
Fenomenul firmelor fantoma, considerat a fi deosebit de grav
Inca de la inceput, legiuitorul european stipuleaza, in textul directivei, ca „protectia intereselor financiare ale UE necesita o definitie comuna a fraudei, inclusa in domeniul de aplicare a prezentei directive, care sa cuprinda comportamentul fraudulos in ceea ce priveste veniturile, cheltuielile si activele, pe seama bugetului general al Uniunii Europene (denumit in continuare ca bugetul Uniunii), inclusiv operatiunile financiare, cum ar fi activitatile de imprumut si de creditare”.
De asemenea, potrivit documentului aprobat de parlamentarii europeni, „notiunea de infractiuni grave impotriva sistemului comun privind taxa pe valoarea adaugata (TVA), astfel cum a fost instituit de Directiva 2006/112/CE a Consiliului (denumit in continuare ca fiind sistemul comun privind TVA), se refera la cele mai grave forme de frauda in materie de TVA, in special frauda de tip carusel, frauda in materie de TVA prin intermediul firmelor fantoma si frauda in materie de TVA savarsita in cadrul unei organizatii criminale, care creeaza amenintari grave la adresa sistemului comun privind TVA si, prin urmare, la adresa bugetul Uniunii. Infractiunile impotriva sistemului comun privind TVA ar trebui considerate grave atunci cand sunt legate de teritoriul a doua sau mai multe state membre, rezulta dintr-o schema frauduloasa prin care infractiunile respective sunt comise intr-un mod structurat cu scopul de a obtine avantaje necuvenite de pe urma sistemului comun privind TVA, iar prejudiciul total cauzat de infractiuni este de cel putin 10 milioane de euro. Notiunea de prejudiciu total se refera la prejudiciul estimat care rezulta din intreaga schema frauduloasa, atat pentru interesele financiare ale statelor membre in cauza, cat si pentru Uniune, excluzand dobanzi si penalitati”.
Sanctiunile prin pedeapsa cu inchisoarea nu mai pot fi evitate
Din iulie 2019, ce reprezinta termenul-limita de armonizare a legislatiilor nationale cu actuala directiva, in niciun stat membru infractorii financiari ce savarsesc fraudele descrise de legiuitor ca fiind grave nu vor mai putea evita pedeapsa cu inchisoarea.
Sustinand ca „prezenta directiva urmareste sa contribuie la eforturile de combatere a acestor fenomene infractionale”, legiuitorul european prevede ca, „in anumite cazuri, sanctiunile prevazute pentru persoane fizice ar trebui sa prevada pedepse maxime cu inchisoarea de cel putin patru ani. Astfel de cazuri ar trebui sa le includa cel putin pe cele care implica un nivel semnificativ de prejudicii produse sau de avantaje dobandite, context in care prejudiciile sau avantajele ar trebui sa fie considerate semnificative atunci cand implica o valoare de peste 100.000 de euro. Atunci cand dreptul unui stat membru nu prevede un prag explicit pentru prejudicii sau avantaje semnificative ca temei pentru pedeapsa maxima, statul membru ar trebui sa se asigure ca valoarea prejudiciului sau a avantajului este luata in considerare de catre instante la stabilirea sanctiunilor pentru frauda si alte infractiuni care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii”.
Evident, directiva in cauza „nu impiedica statele membre sa prevada alte elemente care ar indica natura grava a unei infractiuni, de exemplu atunci cand prejudiciul sau avantajul este potential, dar de o natura semnificativa”.
„Cu toate acestea, pentru infractiunile impotriva sistemului comun privind TVA, pragul referitor la care prejudiciul sau avantajul ar trebui sa fie considerat ca fiind semnificativ este, in conformitate cu prezenta directiva, de 10 milioane de euro. Introducerea unor niveluri minime ale pedepselor maxime cu inchisoarea este necesara pentru a se asigura o protectie echivalenta a intereselor financiare ale Uniunii la nivelul intregii Uniuni. Se intentioneaza, astfel, ca sanctiunile sa aiba un puternic efect de descurajare a potentialilor infractori, cu efect in toata Uniunea”, se mai precizeaza in textul directivei. Pentru a descarca textul integral al noului act normativ, asa cum a fost publicat in JOUE, click aici!

Din aceeasi categorie

30 Oct 14:46 | Grup EM anunta intentia de listare pe piata AeRO a Bursei de Valori Bucuresti
30 Oct 11:09 | Allianz Trade: Firmele din Romania, reziliente in fata valului global de insolvente
29 Oct 11:02 | COFACE: Aproape 950 de firme de constructii au intrat in insolventa in primele 8 luni
24 Oct 13:21 | ELECTROALFA preia Elcomex, specializata in lucrari de montaj echipamente electrice
22 Oct 10:29 | Consiliul Concurentei amendeaza patru companii pentru trucarea de licitatii CNAIR
20 Oct 11:24 | Legal500 desemneaza Clifford Chance Badea Casa de Avocatura a Anului in Romania
17 Oct 11:49 | PWC: Piata locala de fuziuni si achizitii a crescut la 1,5 miliarde euro, in T3 din 2025
16 Oct 13:33 | Horvath: Performanta financiara, prioritatea nr. 1 pentru companiile din Romania
09 Oct 15:24 | Clifford Chance a asistat Nofar Energy la vanzarea participatiei in Ratesti Solar
09 Oct 07:35 | AON: Programe de asigurare pentru peste 95 km de autostrazi noi in Romania
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA