
Scaderea pietei de tamplarie, intrevazuta de 35% din manageri
Un sondaj cu subiect asemanator (intitulat „Ce tendinta vor avea livrarile de tamplarie in 2014?”), derulat pe portalul de afaceri www.fereastra.ro intr-o perioada similara, arata ca aproape toti reprezentantii firmelor din bransa de ferestre (cu exceptia a 34,8% dintre respondenti) au indicat, in ansamblu, o situatie diametral opusa celei actuale, in ansamblul sau, reflectand cu precadere fie o stagnare a pietei de ferestre, fie cresteri de mai mica sau mai mare amploare. Astfel, circa 26,1% din total indica faptul ca vanzarile de tamplarie termoizolanta efectuate pe plan intern si pe pietele din afara granitelor tarii s-au majorat cu pana la 5% in 2014 (ceea ce ar implica o modificare substantiala a dinamicii specifice anului 2013, cand cifra de afaceri a producatorilor de tamplarie a regresat cu -6%), o proportie diferita a managerilor (17,4%) aratand ca sectorul de profil se mentine la un prag similar celui din 2013. O eventuala scadere de pana la 5% sau o diminuare ce depaseste acest prag reprezinta estimari intrevazute de cate 17,4% din totalul respondentilor, in timp ce altii (13%) sustin ca livrarile de tamplarie termoizolanta vor spori cu peste 10%, ceea ce constituie o premisa optimista, insa nerealista. In schimb, numarul respondentilor ce iau in considerare mai degraba o majorare cuprinsa intre 5% si 10% este insignifiant (cu 8,7%), astfel incat aceasta tendinta a bransei continua sa fie improbabila, din toate punctele de vedere. La fel ca in sondajul dedicat pietei de constructii, cel ce reflecta situatia livrarilor de tamplarie este oarecum denaturat de tendinta operatorilor din bransa de a-si exprima in principiu dorinta ca actuala criza ce marcheaza acest sector de activitate sa ajunga la final, moment dupa care se va instala cu siguranta o tendinta ascendenta, marcand inceputul perioadei de recuperare a pierderilor. Totusi, deoarece aproape 35% din managerii chestionati au intrevazut o diminuare a vanzarilor de ferestre din acest an, se observa ca, spre deosebire de omologii lor din sectorul de constructii, acestia sunt mai realisti in ceea ce priveste caracteristicile segmentului de piata pe care activeaza.
***
Intrucat luna decembrie constituie un moment al bilantului – si pentru a contura, astfel, o imagine adecvata a starii actuale si perspectivelor din sectorul de constructii si, implicit, din domeniul tamplariei termoizolante, va invitam sa participati la noile sondaje aflate in derulare, intitulate "Cum va evolua piata de constructii in 2015?" (publicat pe portalul Agenda Constructiilor), respectiv "Ce tendinta vor avea livrarile de tamplarie in urmatoarele 12 luni?" (in cadrul site-ului Fereastra). Rezultatele vor fi prezentate intr-o editie viitoare a Stirilor Agenda Constructiilor si Fereastra.