
Cu o valoare de 1 miliard de lei, programul prevede implementarea obiectivelor de investitii ale structurilor teritoriale ale AVR, care functioneaza in cadrul directiilor regionale vamale: Bucuresti, Brasov, Cluj, Craiova, Galati, Iasi si Timisoara.
"Este un pas important pentru ca Ministerul Finantelor sa poata indeplini intocmai ceea ce si-a asumat prin Programul National de Redresare si Rezilienta. Avem obiectiv specific sa imbunatatim capacitatea administrativa si operationala a Autoritatii Vamale Romane si sa construim conditiile favorabile pentru tranzitia activitatii de vamuire catre un mediu complet electronic si simplificarea formalitatilor vamale. Modernizarea vamala este esentiala pentru un mediu de afaceri sanatos si competitiv. Ne-am asumat intensificarea eforturilor pentru combaterea evaziunii fiscale, dar si sa asiguram o mai buna securitate la frontiere, prin modernizarea punctelor vamale si dotarea acestora cu echipamente de ultima generatie. Tranzitia catre un sistem complet digital va simplifica formalitatile vamale si va face procesul mult mai eficient”, a subliniat Marcel Bolos, ministrul Finantelor.
Programul include trei categorii de investitii:
a) modernizarea/reabilitarea birourilor/punctelor vamale si dotarea acestora cu echipamente specifice;
b) spatii de control amenajate pentru activitatile specifice birourilor/punctelor vamale;
c) depozite pentru marfurile/bunurile retinute in vederea confiscarii.
Valoarea totala a celor 123 de obiective de investitii prevazute prin Program este de aproape 1 miliard de lei si presupune: 22 de lucrari de modernizare, 31 de lucrari de abilitare, 22 de proiecte de dezvoltare a bazelor materiale si 48 de proiecte cu dotari de echipamente.
MF va imputernici AVR, in calitate de administrator al infrastructurii specifice vizate de P.M.M.D.I.V., sa organizeze si sa deruleze, in conditiile legii, procedurile de licitatie publica pentru realizarea obiectivelor de investitii urmarite in program.
Totodata, prin actul normativ, birourile/punctele vamale de frontiera sunt clasificate in baza riscurilor identificate, a evaluarii amenintarilor si vulnerabilitatilor intalnite in activitatea specifica desfasurata la frontiera intr-un interval de timp. Astfel, in functie de gradul fiscal de risc identificat, birourile sau punctele vamale vor fi dotate cu echipamente moderne si eficiente pentru realizarea controalelor vamale, fapt ce va elimina posibile amenintari sau riscuri operationale care ar putea afecta performanta activitatilor derulate.
Printre principalele directii pe care Autoritatea Vamala le are in vedere pentru imbunatatirea rolului pe care birourile vamale de frontiera le au si clasificarea acestora in structuri organizatorice cu risc vamal si/sau fiscal mic, moderat si ridicat se numara:
- combaterea riscurilor financiare la care sunt expuse operatiunile vamale (import/export/tranzit);
- gestionarea riscurilor nefinanciare identificate in cadrul activitatilor de control vamal, respectiv instituirea unei abordari comune la nivel national in ceea ce priveste verificarea conformitatii produselor si asigurarea protectiei cetatenilor din spatiul national si european;
- aplicarea uniforma a controalelor vamale in scopul impiedicarii operatorilor economici sa vizeze anumite birouri vamale cu un nivel scazut de control;
- natura si volumul operatiunilor vamale derulate;
- managementul riscurilor operationale identificate si care constituie o amenintare in ceea ce priveste indeplinirea obiectivelor strategice ale AVR.