Luni, 05 Mai 2025
RO EN

Deloitte: Consumatorii resimt anxietate si sunt preocupati de situatia financiara

Aproximativ patru din zece consumatori (38%) planuiesc sa cheltuiasca mai putin de Craciun decat anul trecut in contextul pandemiei de COVID-19, potrivit studiului Deloitte 2020 Holiday Retail Survey. Studiul subliniaza ca anxietatea legata de problemele financiare a schimbat atitudinea consumatorilor fata de cumparaturile de sarbatori, principalele motive pentru precautia lor fiind instabilitatea economica (50%) si planurile de a economisi (40%). Studiul a fost realizat in randul a peste 4.000 de consumatori din SUA si ofera informatii despre modul in care pandemia influenteaza perioada sarbatorilor.
Calatoriile si experientele sunt elementele la care vor renunta cei mai multi dintre consumatori de sarbatori, 34% dintre acestia investind mai putin decat anul trecut in activitati de socializare in afara locuintei. Cardurile cadou sunt preferatele consumatorilor in acest an (48%), urmate de articolele vestimentare (43%) si de jocuri si jucarii (40%). La polul opus, bijuteriile, jucariile pentru animalele de companie, obiectele de decor si accesoriile (24%) sunt ultimele pe lista optiunilor in materie de cadouri pentru sarbatorile din acest an. Pe masura ce restrictiile instituite in contextul crizei globale de sanatate devin mai stricte in timpul sarbatorilor de iarna, consumatorii intentioneaza sa petreaca aceasta perioada aproape de casa si sa se delecteze cu bauturi (33%) si alimente (30%), acestea fiind primele cumparaturi pe care respondentii le-ar face pentru ei de sarbatori.
Fie ca fac cumparaturi pentru altii sau pentru ei insisi, consumatorii prefera mediul on-line, deoarece pot evita aglomeratia (65%), le este mai usor sa comande de acasa (64%) si pot beneficia de transport gratuit (60%). Jumatate dintre acestia (51%) sunt anxiosi atunci cand vine vorba de efectuarea cumparaturilor in magazinele fizice in timpul sarbatorilor din cauza pandemiei de COVID-19 si 49% dintre ei au declarat ca isi vor relua comportamentul de cumparaturi de dinaintea pandemiei numai atunci cand va fi disponibil un vaccin. Pe langa mediul on-line, consumatorii prefera variantele comode de a face cumparaturi, 69% dintre respondenti mentionand ca aleg magazinele care se afla in proximitatea resedintei lor.
„La nivel global, in ultimele luni consumatorii au resimtit un nivel ridicat de anxietate si sunt preocupati de situatia lor financiara. Pe masura ce ne apropiem de sfarsitul de an, ei inclina spre un comportament prudent legat de cheltuielile de Craciun. Aceasta atitudine este valabila si in Romania, desi consumul a crescut cu mai mult de 4% in luna octombrie, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, in principal datorita produselor nealimentare, potrivit datelor Institutului National de Statistica. De asemenea, este de mentionat ca noile obiceiuri de consum pot deveni o sursa de crestere pentru comercianti anul acesta, deoarece unele bugete rezervate candva pentru calatorii pot fi redirectionate acum catre acestia”, a declarat Oana Buhaescu, Director Audit, Deloitte Romania, si lider al industriei de retail.
In baza analizei comportamentului din timpul sezonului de sarbatori, au fost identificate patru profiluri diferite de cumparatori, concluzioneaza studiul. Cumparatorii festivi (27%), dornici sa ia cadouri pentru altii si mai putin pentru ei insisi, si cumparatorii eficienti (24%), care vad cumparaturile ca pe o indatorire si iau in considerare cel mult patru magazine, sunt profilurile predominante. Urmatoarele doua profiluri identificate sunt cel al cumparatorului responsabil (18%), care este dispus sa plateasca mai mult pentru produse durabile si prefera sa cumpere de la comerciantii locali decat de la lanturile nationale de retail, si vanatorul de oferte (16%), care intentioneaza sa aloce mai mult de o luna pentru cumparaturile de sarbatori si asteapta reducerile din aceasta perioada pentru a cumpara articole costisitoare pentru el sau pentru casa.
Mai multe detalii despre Deloitte 2020 Holiday Retail Survey sunt disponibile aici. In plus, rezultatele chestionarelor aplicate de Deloitte pe LinkedIn privind tendintele comportamentului consumatorilor romani in perioada sarbatorilor de iarna pot fi consultate aici.

Din aceeasi categorie

16 Apr 10:55 | UPT: La nivel de tara, proiectele finantate prin PNRR au inceput cu multe intarzieri
15 Apr 10:28 | Boston Consulting: Tarifele comerciale ale SUA redeseneaza rutele comerciale globale
15 Apr 10:31 | Curtea de Conturi: Recomandari de eficientizare a programelor de investitii MDLPA
14 Apr 14:24 | AFM sustine constructia a 26 de fabrici de reciclare cu fonduri de 675 milioane lei
14 Apr 14:36 | AMR: Situatie critica la proiectele PNRR - nu se pot prelungi dupa iunie 2026
08 Apr 12:08 | Romania are un rol de hub regional in viitorul proces de reconstructie din Ucraina
08 Apr 10:11 | Ministerul Finantelor sustine investitiile prin imprumuturi catre autoritatile locale
07 Apr 10:45 | COFACE: Tarife "reciproce" din partea SUA - este declarat razboi comercial
04 Apr 11:52 | RoEM: Noile tarife vamale SUA pot avea un impact major asupra economiei Romaniei
04 Apr 10:34 | MMAP: Romania trebuie sa reduca la jumatate valorile poluantilor din aer, in 5 ani
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA